Vespa LX50 2T start niet en lekt benzine na 3 weken stilstand

don96

New Member
Goedemiddag, ik heb wat problemen met mijn scooter dus hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Ik heb een Vespa lx50 2takt. Voor mijn vakantie startte hij al lastig elektrisch en sloeg de motor soms voor het stoplicht af wanneer hij stationair liep. Nu heeft hij drie weken stil gestaan en wilde ik hem weer starten. Elektrisch starten lukte niet en met kicken kreeg ik hem uiteindelijk gestart. De motor liep niet heel lekker dus gaf ik een klein beetje gas. Na nog geen halve minuut sloeg de motor weer af. Toen ik vervolgens weer kickte startte hij niet en lekte er wat benzine. Toen ik stopte met kicken stopte het lekken ook. Toen ik later weer ging kicken begon er weer benzine te lekken, dit is toen niet gestopt. De tank is inmiddels helemaal leeg gelopen, het druppelde dus niet maar lekte echt. Het leek uit de bovenkant van de carburateur te lopen. Verder lijkt de benzineslang niet los te zijn geschoten of kapot te zijn.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn en hoe dit opgelost kan worden?

Helaas kan ik bij geen enkele scooterzaak bij mij in de buurt terecht, want geen een repareert nog 2 takt scooters.

Ik heb niet veel ervaring met sleutelen maar moet er wellicht met jullie tips en wat vrienden die veel aan tomos brommers hebben gesleuteld uit komen.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

En koop gelijk een nieuwe vacuumkraanje wat dit is zeer zeker kapot.
De benzinetank mag niet leeglopen als de motor uit staat.
Het kraantje mag pas open gaan als de motor rond gaat en er een vacuum/onderdruk geproduceerd wordt in je spruitstuk.
 
Thanks voor de tips! Ik heb de carburateur losgehaald, uit elkaar gehaald en gereinigd met remmenreiniger. Benzinekraantje nog niet vervangen, wellicht doe ik dit alsnog. Maar hij start, loopt prima en lekt geen benzine. Luchtschroef al afgesteld op 1.5 slag open. Moet alleen stationair nog beter afstellen. Iemand tips voor hoe ik dit het beste doe?
 
Don,

een mengselschroef zet je niet zomaar op 1,5 slag open.
Dit is een basisinstelling waarmee een originele scooter zou moeten starten, het is helemaal niet gezegd dat de scooter dan mooi loopt.
Nadat je hem gestart hebt, laat je eerst de motor draaien totdat de choke z'n werk heeft gedaan, maw de motor op bedrijfstemperatuur is.
Dan begin pas het eigenlijke afstellen waarbij je de mengselschroef op maximaal stationair toerental afregelt en de stationairschroef uitdraait om het stationairtoerental op het juiste aantal toeren te regelen.
en dit proces met mengselschroef en stationairschroef herhaal je een aantal keren
 
Back
Top