Vespa LX50 2t laad niet bij

Schietecat

New Member
Goedemorgen iedereen

Wij van Schietecat tweewielers komen er even niet meer aan uit.
We hebben een vespa LX50 2Takt op de brug staan.
De scooter kwam bij ons omdat hij niet meer bij laad.
Normaal zou je zeggen nieuwe spanningsregelaar en hoppa, maar dat was in dit geval niet zo.
Vervolgens ook de stator vervangen en nog steeds geen effect.
Misschien het vliegwiel dan ? ook geen effect


Ontsteking (2 verschillende geprobeerd)
Vliegwiel
Spanningsregelaar (3 verschillende geprobeerd)

We meten 34.5volt wisselspanning naar de spanningsregelaar toe. (zou meer moeten zijn gok ik)
Gemeten op de blauw-grijze draad bij de spoel en de gele draad bij de spanningsregelaar

14,5 volt
Gemeten op blauw-grijze draad bij de spoel en op de minpool van de accu

0.4 ohm
weerstand tussen blok en frame

Geen draadbreuk zover ik heb kunnen meten

Massa op het frame bij de accu opgeschuurd en kopervet ertussen

Massa op het blok bij de startmotor nagelopen en kopervet ertussen

kortom ik ben beetje einde raad
 
Advertisement - register to remove this

Waarschijnlijk lees ik eroverheen, maar 14,5 volt naar de accu is toch prima? Je zegt dat hij niet meer bij laad, en je hebt heel veel uitgesloten, maar is de accu niet stuk?
 
ik meet geen laadspanning op de accu
de 14,5 volt die ik meet is vanuit de stator (spoel)
naar mijn weten moet dit veel hoger liggen, ergens rond de 70volt.
Maar t gekke is ik heb in totaal 3 ontstekingen geprobeerd en t maakt geen verschil.
Post automatically merged:

Accu is nieuw trouwens.
Als ik de laadspanning meet op de accu is dat rond de 12,30v en des te langer ik het gas open heb loopt het elke paar seconden omhoog met 00.01v.
normaliter moet de laadspanning makkelijk de 13,50v halen.
 
Last edited:
Zijn de massa verbindingen van het motorblok en spanningsregelaar wel in orde?

Zit de oliesensor nog aangesloten met de zich hierop bevindende doorverbindingen?
 
Last edited:
We meten 34.5volt wisselspanning naar de spanningsregelaar toe. (zou meer moeten zijn gok ik)
Gemeten op de blauw-grijze draad bij de spoel en de gele draad bij de spanningsregelaar
Ik weet niet wat je hier gemeten hebt maar volgens mij is de blauw/grijze draad voor de geregelde AC spanning voor oa verlichting.
Jij moet meten tussen de gele en de blauwe draad. met afgekoppelde spanningsregelaar zou hier 26 ~30 Volt wisselspanning moeten staan.
 
Ik zag idd dat de oliesensor op de tekening tussen de oranje en witte draad zit.
De witte draad komt uit op het contactslot en door naar de accu.
De stekker zit wel goed op de oliesensor, maar als de oliesensor defect zou zijn, zou dit dan het probleem kunnen veroorzaken? (lijkt mij onlogisch namelijk)

Ik zal eens een nieuwe meting doen zoals jij het voorschrijft.

Hieronder heb ik trouwens een draadboomschema met fotoshop de juiste kleuren erbij gezet.
Want al die Italiaanse afkortingen snap ik niks van, zien is beter haha

Draadboom Vespa LX50.jpg
 
Ik weet niet wat je hier gemeten hebt maar volgens mij is de blauw/grijze draad voor de geregelde AC spanning voor oa verlichting.
Jij moet meten tussen de gele en de blauwe draad. met afgekoppelde spanningsregelaar zou hier 26 ~30 Volt wisselspanning moeten staan.
ik heb er even tussenuit gelegen ivm corona

op de blauw en gele draad meet ik 38v wisselspanning (spanningsregelaar losgekoppeld)
 
25-80V AC uit de alternator
(Afh van. Toerental) na de spanningsregelaar word dit 12V DC
Dit meet je ook, dus de alternator werkt gewoon.

Bij een defecte spanningsregelaar zou je eerder te veel spanning meten dan te weinig aan de accu. ( U >15V)


Op de tekening lijkt de blauwe kabel van de ontsteking naar de + van de accu te lopen met enkel een zekering ertussen. (Dit kan niet? Rotor is AC en accu DC)

Zitten de accupolen goed vast? Kabelweerstanden doormeten. (De onstekingsspoelen Kan je gewoon de ohmsewaarse meten, Dan moet je niet demonteren.)
Wat is de openklemspanning aan de accu? (= spanning aan de accupolen zonder accu aangesloten.)
 
op de blauw en gele draad meet ik 38v wisselspanning (spanningsregelaar losgekoppeld)
Dat lijkt goed.
Op de tekening lijkt de blauwe kabel van de ontsteking naar de + van de accu te lopen met enkel een zekering ertussen. (Dit kan niet? Rotor is AC en accu DC)
Dan hebben de ingenieurs van Piaggio een foutje gemaakt, de kl@@thommels. ;)



Nee hoor, de laadspanning wordt geregeld door de spanningsregelaar tussen pin 5 en pin 8.
Die grijs getekende draad op het schema hierboven en die vanaf de geschakelde plus bij het contactslot naar beneden loopt richting oliesensorconnector en daar wordt doorgekoppeld via de oranje en geel/rode draad naar pin 5 van de spanningsregelaar is essentieel voor de werking van het geheel.
Is deze verbinding er niet of maken de draden en/of connector van de oliesensor slecht contact werkt het geheel dus niet.
Dus met name het paars omcirkelde gedeelte inclusief de verbinding naar geschakelde plus en de verbinding naar pin5 van de spanningsregelaar eens goed meten. (zie schema hier beneden)
Naamloos.png
 
Last edited:
Uiteraard moet de alternatorspanning eerst via de spanningsregelaar lopen (AC-DC omvormen) alvorens naar de accu te gaan.

Wat is/doet die blauwe kabel?
 
Back
Top