Vespa LX50 2T gaat niet harder dan 60kmu

JohnnyJohnson

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb een Vespa LX50 2t brom met:
Sitoplus uitlaat (vespa model, prop is er uit)
Malossi vario met 6.5g rollen
Malossi membraankleppen
Malossi luchtfilterelement
17,5 dellorto carburateur (geen begrenzerplaatje)

De rest is allemaal origineel of nieuw en origineel. Aan de overbrenging is niets versleten.
De brommer hapert niet met optrekken en start 9/10x goed en de bougie heeft een mooie bruine kleur maar met deze onderdelen wilt hij niet harder dan 60 kilometer per uur gps, waarvan ik dacht en van andere heb gehoord dat dit harder moet kunnen.

Voor zover ik weet zit er geen snor vertanding in omdat de toeren op topsnelheid wel laag blijven.
Ik heb de variobaan al eens ingekleurd met een stift en deze was daarna helemaal weggeveegd dus zwaardere rollen kunnen haast niet de oplossing zijn.
Cilinder is wat ouder dan 15.000km maar dat deze nu al vervangen zou moeten worden lijkt me ook sterk omdat hij nog wel aardige compressie heeft. Als ik zo'n 5 kilometer heb gereden trekt hij voor mijn gevoel wel wat minder snel op vanuit stilstand en daarna ook, misschien dat dit er iets mee te maken heeft?

Ik hoop dat iemand een idee heeft.
Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Aantal (13/14) jaren geleden waren hier speciale setjes voor te koop.
Als ik me het goed herinner waren dit: een dubbele voetpakking, ander setje trekveren, andere maat sproeier en koelfan.

Je kon ook nog kiezen voor een getunede cilinderkop dacht ik..?
Uiteraard kan ook de standaard kop aangepast (afgevlakt) worden...
Wat er immers aan de onderkant bijkomt, moet er aan de bovenkant weer af gehaald worden i.v.m. een goede compressie.

Het was/is echter wel noodzakelijk om de cilinder iets omhoog te gooien zodat de spoelpoorten wat verder open konden.
Middels deze tuningsmod kreeg je iets meer vermogen en ging de top met zo'n 10/12 km/u omhoog.

Of dit heden ten dage nog steeds aangeboden word weet ik niet...
Wat ik wel weet is dat Joey Schaars Schaar dit toen der tijd aanbood op o.a. marktplaats, inclu montage bij je thuis voor € 100,00 meer.
(dit is exlu tuning onderdelen uiteraard)

Aangezien hij tegenwoordig niet meer door het land rijdt, is het wellicht handig om z'n website te bezoeken en daar verder te zoeken naar dergelijke onderdelen voor de LX 2 takt.
 
Last edited:
:rolleyes: De Ts zal waarschijnlijk niet meer gaan reageren aangezien zijn vraag dateert uit 17-03-2022!
Weliswaar nog niet heel lang geleden maar toch...
Heb zelf nog even verder gezocht maar er is bar weinig te vinden hier in Nederland, wat ik wel tegenkwam is een YouTube film/video welke gepost is door Dhr. Schaar zelf waar hij een (vrij) identieke mod uithaalt met een (oude originele) LX 50 2 takt snor (25 km/u) exemplaar.


Dus voor de peeps die dit willen gaan toepassen op de brom of snor variant, moet men toch uitwijken naar de website van Dhr. Schaar.
Voor meer info kun je het best de Duitse Vespa forums bezoeken, alhoewel de mod hetzelfde is, is er daar wat meer aandacht aan besteed als in Ned. wat dat betreft!
 
Back
Top