Vespa LX4T2V Start niet

simsa

Well-Known Member
Goedendag mede scooterliefhebbers,

Gister ging ik vrolijk van het goede weer genieten en starten de scooter enigszins zonder problemen. Had wel het idee dat hij 1keer vaker over moest slaan bij het starten, maar ik zag geen verdere problemen. Toen ben ik gaan tanken E98 en reed ik ook weer weg zonder problemen, nadat de scooter na 1 minuut er mee stopte. Het klonk verder niet raar, meer alsof hij ineens geen benzine meer kreeg. Hierna heb ik hem helaas niet meer kunnen starten en hierop het volgende gedaan:

-Vonk gecheckt, iedere keer overslaan had ik een vonk
-Bougie vervangen
-Stationair sproeier en hoofdsproeier uitgeblazen/gereinigd
-Luchtinlaat eraf en hand op carburateur, hand goed nat.
-Vacuüm slang gezogen en straal benzine
-Remmen reiniger in carburateur, geen effect. Weet niet of je hier ook de vlotter voor moet legen of benzine af moet koppelen?
-Ik hoor de zuiger gewoon goed op en neer gaan en geen geratel ergens
-Kickstart voelt als voldoende weerstand, echter is dit misschien niet geheel de juiste manier om de compressie te checken.

Enige wat ik nog kan bedenken is dat er mogelijk iets met de kleppen is of de zuigerveren misschien toch.

KMstand: 23.000

Recent nog verse olie erin/ Castrol Power RS Racing 4T 5W40 olie 1 liter

Hopelijk heeft iemand nog een goede tip, anders moet misschien toch het blok er onder uit, nadat ik de kleppen heb gesteld.

Groetjes Simsa!
 
Advertisement - register to remove this

Wordt je bougie nat/vochtig na een paar startpogingen?

Je zegt, je hebt aan de vacuumslang van het vacuumkraantje gezogen en er loopt benzine.
Deze methode is niet helemaal betrouwbaar, door te zuigen aan dit slangetje creëer je vaak meer vacuüm dan de motor kan/doet.

Beter slang van de carb. trekken en elektrisch of met de kick starten en dan kijken of er benzine begint te lopen.
 
Wordt je bougie nat/vochtig na een paar startpogingen?

Je zegt, je hebt aan de vacuumslang van het vacuumkraantje gezogen en er loopt benzine.
Deze methode is niet helemaal betrouwbaar, door te zuigen aan dit slangetje creëer je vaak meer vacuüm dan de motor kan/doet.

Beter slang van de carb. trekken en elektrisch of met de kick starten en dan kijken of er benzine begint te lopen.
Hoi Sparky, die neem ik mee voor de volgende keer! Net in een veel te hete schuur toch maar CDI gecheckt en dit bleek het probleem. Waarschijnlijk loszittend contact en gelijk m'n bougiekabel ingekort anders tikte hij tegen het frame en viel die uit wanneer van de standaard.
Die bougie kabels zijn bij vervanging echt flink te lang. Ondanks goede isolatie van de kabel vond ik dit wel vreemd dus heb wat kabels omgelegd en opnieuw geïsoleerd.
Had niet verwacht dat het ondanks een goed lijkende vonk de CDI kon zijn.

Ik ga nu even dijkje pakken want niks is lekkerder dan op een zelf gefixte scooter te touren. Thanks!
 
Goedendag mede scooterliefhebbers,

Gister ging ik vrolijk van het goede weer genieten en starten de scooter enigszins zonder problemen. Had wel het idee dat hij 1keer vaker over moest slaan bij het starten, maar ik zag geen verdere problemen. Toen ben ik gaan tanken E98 en reed ik ook weer weg zonder problemen, nadat de scooter na 1 minuut er mee stopte. Het klonk verder niet raar, meer alsof hij ineens geen benzine meer kreeg. Hierna heb ik hem helaas niet meer kunnen starten en hierop het volgende gedaan:

-Vonk gecheckt, iedere keer overslaan had ik een vonk
-Bougie vervangen
-Stationair sproeier en hoofdsproeier uitgeblazen/gereinigd
-Luchtinlaat eraf en hand op carburateur, hand goed nat.
-Vacuüm slang gezogen en straal benzine
-Remmen reiniger in carburateur, geen effect. Weet niet of je hier ook de vlotter voor moet legen of benzine af moet koppelen?
-Ik hoor de zuiger gewoon goed op en neer gaan en geen geratel ergens
-Kickstart voelt als voldoende weerstand, echter is dit misschien niet geheel de juiste manier om de compressie te checken.

Enige wat ik nog kan bedenken is dat er mogelijk iets met de kleppen is of de zuigerveren misschien toch.

KMstand: 23.000

Recent nog verse olie erin/ Castrol Power RS Racing 4T 5W40 olie 1 liter

Hopelijk heeft iemand nog een goede tip, anders moet misschien toch het blok er onder uit, nadat ik de kleppen heb gesteld.

Groetjes Simsa!
Na 23000 km, kan het zijn dat je zuigerveren versleten zijn en daardoor geen compressie meer hebt.
dit kun je kontroleren door de bougie eruit te halen en je vinger in het gat te duwen. Start daarna de scooter, als je vinger uit het gat wordt geduwd, dan heb je compressie.
 
Back
Top