Vespa lx krijgt geen vonk

Lorenzogiovanni

New Member
Een goede middag iedereen,

Ik heb een vespa lx welke ik volledig aan het herbouwen en customizen ben.

Van origine is het een originele lx 4t 4v welke een paar weken geleden stopte met werken. In plaats van het te fixen en alles standaard te houden ben ik flink bezig geweest. Ik heb het carter van een vespa sprint 2v (lang carter) genomen, en omgebouwd naar 80cc 4v op een 2v kabelboom(alle restricties eruit). Het enige probleem waar ik tegen aan loop is dat ik nog altijd geen vonk krijg.

Wat ik heb vervangen;
Nieuwe bougie
Nieuwe stator/ontsteking
Nieuwe bougiedop
3 bougiekabels
3 cdi’s
Ander vliegwiel
2 spanningsregelaars
2 verschillende kabelbomen
Massapunten volledig opgeschuurd

Ondanks alles krijg ik nog altijd geen vonk, mijn motor slaat wel gewoon over, accu heeft ook genoeg spanning en hangt aan een druppellader.

Ik loop voor mijn gevoel nu echt tegen een door punt aan en heb geen idee wat ik nu nog kan vervangen in de hoop dat ik eindelijk mijn scooter weer werkend krijg!
Iemand tips?
 
Advertisement - register to remove this

het kan zijn dat je sluiting op de massa hebt waardoor de cdi zn werk niet doet. (zelfde als contactslot)
alles werk dan behalve de vonk.

om dat uit te zoeken ben je wel ff bezig.
 
Mijn eerste idee is dat een 2V kabelboom anders is dan een 4V.
Op de 4V zit toch (al) ECU? Die regelt in ieder geval een kleine luchttoevoer naar de carburateur, en heeft een temp sensor in de cilinderkop zitten. Pal naast het inlaatkanaal in de kop. Of gaat dat alleen op voor nieuwere modellen? Van welk jaar is deze vespa?

Is het vliegwiel met de 2 streepjes erop, afgestemd op de pickup? En is de afstand tussen de pickup en de streepjes wel in orde?
 
het kan zijn dat je sluiting op de massa hebt waardoor de cdi zn werk niet doet. (zelfde als contactslot)
alles werk dan behalve de vonk.

om dat uit te zoeken ben je wel ff bezig.
Hoe zal ik dat kunnen testen?
Post automatically merged:

Mijn eerste idee is dat een 2V kabelboom anders is dan een 4V.
Op de 4V zit toch (al) ECU? Die regelt in ieder geval een kleine luchttoevoer naar de carburateur, en heeft een temp sensor in de cilinderkop zitten. Pal naast het inlaatkanaal in de kop. Of gaat dat alleen op voor nieuwere modellen? Van welk jaar is deze vespa?

Is het vliegwiel met de 2 streepjes erop, afgestemd op de pickup? En is de afstand tussen de pickup en de streepjes wel in orde?
Klopt helemaal dat de kabelbomen anders zijn, ik heb 2 2v kabelbomen geprobeerd. Helaas zijn de 4v kabelbomen nog gelimiteerd, vandaar de ombouw. De 4v heeft inderdaad een ecu, maar die regelt enkel de ontsteking. Temp sensor zit er idd op, en de mijne komt uit 2007.

Het vliegwiel en pick up staat allemaal goed op tijd(zijn allebei goed en nieuw), afstand is ook allemaal origineel. Vandaar ook dat ik een 2v carter heb gebruikt ipv 4v waar dat aangepast moet worden en weer verkeerd kan gaan
 
Last edited:
Wel leuk om een snelle motor te bouwen rondom een cilinderkop uit 2007!
Heeft ie dan een carburateur die net zo is als de 4t3v?
Ik zeur nog even over vliegwiel en pickup.
Mij viel op dat de output van een E5 pickup groter is dan die van de oude pickup. Bv uit 2013. Wanneer je zo een pickup gemonteerd hebt op een 2v helft, dan zou die tekort kunnen schieten om de ECU het idee te geven dat ie moet gaan vuren naar de bobine.
Ook is het zo dat de latere CDI' s, die je kunt inzagen, qua bobine anders in elkaar zitten dan de bobines die aan een echte ECU zitten.
Klopt het dat de oude bobine, de originele, er anders van vorm uitziet dan de latere CDI' s die je kunt inzagen?
Wanneer je de ontsteking van een 2V gebruikt ligt het inderdaad voor de hand om dan ook een gewone CDI te gebruiken, zoals de meeste zipjes nog hebben.
Kortom, wanneer je hardware goed is, zou er een verbindings probleem kunnen zijn.
Vanuit de CDI geredeneerd is 'uit' dat er een verbinding via het contactslot is tussen zwart en groen is die uit de 4 polige bobine stekker komen, en aan dat er geen verbinding is. Waarschijnlijk zit in deze hoek dat je hem niet aan kan krijgen. De aan en uit schakeling met de (oude )ECU en contactslot gaat wellicht anders.
Succes.
 
Wel leuk om een snelle motor te bouwen rondom een cilinderkop uit 2007!
Heeft ie dan een carburateur die net zo is als de 4t3v?
Ik zeur nog even over vliegwiel en pickup.
Mij viel op dat de output van een E5 pickup groter is dan die van de oude pickup. Bv uit 2013. Wanneer je zo een pickup gemonteerd hebt op een 2v helft, dan zou die tekort kunnen schieten om de ECU het idee te geven dat ie moet gaan vuren naar de bobine.
Ook is het zo dat de latere CDI' s, die je kunt inzagen, qua bobine anders in elkaar zitten dan de bobines die aan een echte ECU zitten.
Klopt het dat de oude bobine, de originele, er anders van vorm uitziet dan de latere CDI' s die je kunt inzagen?
Wanneer je de ontsteking van een 2V gebruikt ligt het inderdaad voor de hand om dan ook een gewone CDI te gebruiken, zoals de meeste zipjes nog hebben.
Kortom, wanneer je hardware goed is, zou er een verbindings probleem kunnen zijn.
Vanuit de CDI geredeneerd is 'uit' dat er een verbinding via het contactslot is tussen zwart en groen is die uit de 4 polige bobine stekker komen, en aan dat er geen verbinding is. Waarschijnlijk zit in deze hoek dat je hem niet aan kan krijgen. De aan en uit schakeling met de (oude )ECU en contactslot gaat wellicht anders.
Succes.
Ik denk dat we een kleine miscommunicatie hebben, qua elektra is alles van een 2v (dus de stator/pick-up, vliegwiel, kabelboom en cdi. In de basis kunnen we de scooter dus bestempelen als een 2v met enkel een andere cilinderkop. Voor de rest zijn alle onderdelen voor een 2v/e2.
Qua carburateur heb ik een 24mm ikuni van een Piaggio Leader 125cc motorblok gebruikt.
(Ik gebruik geen ecu, maar de cdi van een 2v, zoals hoe het ook hoort bij deze ombouw welke wel vaker wordt uitgevoerd)

Enige wat ik inderdaad nog niet geprobeerd heb is om het contactslot te vervangen, ik betwijfel dat dit het probleem kan zijn, maar het is het proberen waar. Thanks!
 
Misschien iets heel banaals, volgens mij heeft deze scooter een kill-switch bij het rechter handvat, staat deze in de goeie stand of is deze los geweest en weer goed aangesloten?

Verder meet even of de groene draad van de cdi vrij van massa ligt als het contacct aan staat, dan weet je gelijk of het contactslot de oorzaak is van het niet vonken.
 
Misschien iets heel banaals, volgens mij heeft deze scooter een kill-switch bij het rechter handvat, staat deze in de goeie stand of is deze los geweest en weer goed aangesloten?

Verder meet even of de groene draad van de cdi vrij van massa ligt als het contacct aan staat, dan weet je gelijk of het contactslot de oorzaak is van het niet vonken.
Excuses voor de vertraging, maar de lx heeft geen killswitch, daar kan het niet aan liggen
 
Als je bij een Vespa 1 deel niet aansluit dan werkt vaak de halve kabelboom niet meer. Zo had ik mn olietank verwijderd want meng de brandstof zelf. En ik had opeens geen electrische start meer, dus die omgebouwde tuningkabelboom moet overal op worden aangesloten en dan doet ie het wel gok ik
 
Als je bij een Vespa 1 deel niet aansluit dan werkt vaak de halve kabelboom niet meer. Zo had ik mn olietank verwijderd want meng de brandstof zelf. En ik had opeens geen electrische start meer, dus die omgebouwde tuningkabelboom moet overal op worden aangesloten en dan doet ie het wel gok ik
Alles is aangesloten
 
Back
Top