Vespa LX 50 nog steeds sloom na beurt.

alex64

New Member
Wie kan mij helpen ?
De Vespa LX bromscooter van mijn zoon (49cc, 4 takt, 2 klepper, gele plaat) heeft een onderhoudsbeurt gehad, en komt met hangen en wurgen nog maar op 55 km/u, terwijl de scooter daarvoor vlot 70~75 reed !
Inmiddels vervangen: olie, filters, rollen (6.1 gram) en snaar, spruitstuk en pakking, bougie, en zelfs de onbegrensde CDI, er zit nu een CDI met gele stekker met grijze stip in, die zou volgens de webshop hetzelfde zijn als degene met een grijze stekker die erin zat, de nummers op de CDI's komen wel overeen (324020) !
In de carburateur zit een 78 sproeier en de tank zit vol met verse V-power benzine (E5)
Kleppen gesteld 0,10 mm inlaat, 0,15 uitlaat
ik ben een beetje aan het einde van de mogelijkheden, hebben jullie nog suggesties ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Advertisement - register to remove this

1. Misschien teveel motor olie erin gedaan (kom vaker tegen dat een dealer tot op de max of zelfs net er over heen vult..)

2. Misschien ook vanwege de andere cdi? Ik ging met een gele stekker (die nog begrensd was) ook niet harder dan 55km/u op de teller.
Met de grijze stekker haal ik prima 68km/u op de teller.

3. Sproeier mag denk ik wel een 80 in..

4. Rolletjes zijn te licht.. Rijd zelf ook met 6.1 grams van malossi.. Zou er eerder 6.3 grams erin doen.

5. Als je een mitsuboshi riem hebben direct vervangen voor de originele OEM van piaggio.. Die vietnam riem is geen wonder ding.
 
Zijn dit vaste waardes die voor jouw type gelden? Normaal gesproken ligt de inlaat klep rond de 0,05 en de uitlaat 0,10

Vandaar mijn vraag over hoe kom je aan die kleppenstel waardes.

het zijn de waarden uit het handboek, vandaar
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    171.3 KB · Views: 23
1. Misschien teveel motor olie erin gedaan (kom vaker tegen dat een dealer tot op de max of zelfs net er over heen vult..)

2. Misschien ook vanwege de andere cdi? Ik ging met een gele stekker (die nog begrensd was) ook niet harder dan 55km/u op de teller.
Met de grijze stekker haal ik prima 68km/u op de teller.

3. Sproeier mag denk ik wel een 80 in..

4. Rolletjes zijn te licht.. Rijd zelf ook met 6.1 grams van malossi.. Zou er eerder 6.3 grams erin doen.

5. Als je een mitsuboshi riem hebben direct vervangen voor de originele OEM van piaggio.. Die vietnam riem is geen wonder ding.

1.Oliepeil staat een fractie onder maximum
2.volgens Zandri is de CDI die ik bij hun heb besteld de originele onbegrensde CDI, omdat er geen grijze stekker CDI’s zijn op het moment levert Ducati de gele stekker met grijze stip, maar zou dus hetzelfde zijn.
3 en 4 Valt te proberen, echter reed de brommer met deze set-up altijd gewoon 70-75, vandaar dat ik het niet helemaal meer snap.
5 zit een originele riem op.
Maar dank je voor de input en het meedenken
 
De eerste vraag die in mij op komt is, waarom heeft deze scooter zo'n uitgebreide servicebeurt gehad en dan bedoel ik:

1. Rolletjes, waren deze versleten en heb je ze vervangen door rolletjes met hetzelfde gewicht?
2. Snaar, was deze versleten en heb je deze vervangen door dezelfde als die er van te voren in zat?
3. Spruitstuk, zaten hier scheurtjes in en heeft het nieuwe spruitstuk dezelfde diameter als de oude?
4. Is de bougie vervangen door eentje met dezelfde warmtegraad?
5. Waaron is de cdi vervangen?

Was de snelheid voor deze extra grote beurt ook nog 70~75 of was de afname van de snelheid de reden voor zo'n grote beurt?
Wat als je de oude cdi terugplaatst?
Laat zich de carburateur goed afstellen of reageert de scooter niet op de mengselschroef?
 
De eerste vraag die in mij op komt is, waarom heeft deze scooter zo'n uitgebreide servicebeurt gehad en dan bedoel ik:

1. Rolletjes, waren deze versleten en heb je ze vervangen door rolletjes met hetzelfde gewicht?
2. Snaar, was deze versleten en heb je deze vervangen door dezelfde als die er van te voren in zat?
3. Spruitstuk, zaten hier scheurtjes in en heeft het nieuwe spruitstuk dezelfde diameter als de oude?
4. Is de bougie vervangen door eentje met dezelfde warmtegraad?
5. Waaron is de cdi vervangen?

Was de snelheid voor deze extra grote beurt ook nog 70~75 of was de afname van de snelheid de reden voor zo'n grote beurt?
Wat als je de oude cdi terugplaatst?
Laat zich de carburateur goed afstellen of reageert de scooter niet op de mengselschroef?

De scooter heeft zo’n uitgebreide beurt gehad omdat mijn zoon er 3 jaar alleen mee heeft gereden, en er verder, buiten olie peilen, nooit naar om heeft gekeken, bovendien heb ik het chassis laten poedercoaten ivm roest, dus moest het blok er toch uit, en is onderhoud alleen maar makkelijker.
Ik heb alle slijtage delen vervangen, dus ook als het misschien nog niet perse nodig was.
Het spruitstuk heb ik vervangen omdat mijn zoon “waarschijnlijk” wel eens E10 heeft getankt, dus heb ik alle rubbers die met benzine in aanraking komen ook vervangen.
Alle onderdelen, rollen, bougie en snaar zijn door dezelfde variant vervangen.
Een van de redenen voor onderhoud was inderdaad de afnemende snelheid van de scooter.
De oude CDI heb ik nog niet teruggeplaatst, ga ik nog wel doen, deze had ik vervangen omdat de beurt geen resultaat heeft geboekt
De carburateur laat zich best goed afstellen, koud minder makkelijk dan warm.
 
Tja, als voor de beurt de snelheid gelijk was als na de beurt, ga ik ervan uit dat alles wat je gedaan hebt niks te maken had met het eigenlijke probleem en klopt de titel van het draadje ook niet helemaal. ;)

Ik lees in de carburateur zit sproeier 78, zat deze er ook in voor de beurt en voor de snelheidsafname?
Verder veronderstel ik dat je de carburateur een degelijke reinigingsbeurt hebt gegeven, dit omdat je de sproeiermaat van je zoon's brommer weet, toch?

Hoe reageert de scooter bij volgas, houdt hij in of stottert hij of merk je niks?
 
Tja, als voor de beurt de snelheid gelijk was als na de beurt, ga ik ervan uit dat alles wat je gedaan hebt niks te maken had met het eigenlijke probleem en klopt de titel van het draadje ook niet helemaal. ;)

Ik lees in de carburateur zit sproeier 78, zat deze er ook in voor de beurt en voor de snelheidsafname?
Verder veronderstel ik dat je de carburateur een degelijke reinigingsbeurt hebt gegeven, dit omdat je de sproeiermaat van je zoon's brommer weet, toch?

Hoe reageert de scooter bij volgas, houdt hij in of stottert hij of merk je niks?

titel aangepast
de carburateur is helemaal uit elkaar geweest, schoongemaakt met goede benzine en drooggeblazen, de mengselschroef is op 1,5 slag gezet en daarna met een toerenteller (PET-302) afgesteld op het hoogste toerental, daarna weer op 1950 rpm stationair gezet
Aan de sproeiers is helemaal niks veranderd.
De scooter trekt vlot op, en loopt zonder haperen of inhouden naar de maximum snelheid van 55 km/u, daar doet hij wel effe over !
Ik heb trouwens ook een krukaskeering vervangen in het deksel achter de vario, daar lekte de scooter een beetje olie.
(Edit, ik heb net bericht gehad van Zandri of ik de CDI wil terugsturen, zodat zij hem kunnen testen)
 
alex64 said:
de mengselschroef is op 1,5 slag gezet en daarna met een toerenteller (PET-302) afgesteld op het hoogste toerental, daarna weer op 1950 rpm stationair gezet

Professioneel bezig lees ik. ;)
Leuk metertje, de opnemer die om de bougiekabel wordt geklemd lijkt op een gewone accuklem, zit hier geen spoeltje in ????
Niet toevallig ook een compressiemeter in de buurt?

Sluiten de kleppen goed?
Verbruikt de scooter veel olie?
 
Last edited:
Professioneel bezig lees ik. ;)
Leuk metertje, de opnemer die om de bougiekabel wordt geklemd lijkt op een gewone accuklem, zit hier geen spoeltje in ????
Niet toevallig ook een compressiemeter in de buurt?

Sluiten de kleppen goed?
Verbruikt de scooter veel olie?

Nee is gewoon een klemmetje, en is met een draadje verbonden aan de toerenteller, werkt gewoon op inductie.
Helaas (nog) geen compressietester bij de hand.
De scooter gebruikt zo goed als geen olie, dus de zuigerveren heb ik voor het gemak nog niet nagekeken.
 
1.Oliepeil staat een fractie onder maximum
2.volgens Zandri is de CDI die ik bij hun heb besteld de originele onbegrensde CDI, omdat er geen grijze stekker CDI’s zijn op het moment levert Ducati de gele stekker met grijze stip, maar zou dus hetzelfde zijn.
3 en 4 Valt te proberen, echter reed de brommer met deze set-up altijd gewoon 70-75, vandaar dat ik het niet helemaal meer snap.
5 zit een originele riem op.
Maar dank je voor de input en het meedenken

Misschien mogen ze grijze stekker niet meer verkocht worden wegens opvoeren(uit de handel gehaald), en ben je verder verkeerd geinformeerd door Zandri..

Geel kan alleen snel zijn als je hem ontgrensd. (moet je hem weer inzagen) Als je scooter duidelijk inhoud dan zit er gewoon de begrenzer er weer erop.

Als je ergens niet moet kopen is het Zandri wel..

Zelf paar weken geleden een nieuw type nokkenas gekocht voor peugeot kisbee.. Wat denk je.. Linker lager is al defect vanuit de originele verpakking.
Kosten 54 euro... Voor mij niet meer zo snel Zandri meer. En de reviews over dit bedrijf is anders ook niet zo heel best. Reviews zeggen ook dat Zandri defecte spullen verkoopt.
 
Een ne
Misschien mogen ze grijze stekker niet meer verkocht worden wegens opvoeren(uit de handel gehaald), en ben je verder verkeerd geinformeerd door Zandri..

Geel kan alleen snel zijn als je hem ontgrensd. (moet je hem weer inzagen) Als je scooter duidelijk inhoud dan zit er gewoon de begrenzer er weer erop.

Als je ergens niet moet kopen is het Zandri wel..

Zelf paar weken geleden een nieuw type nokkenas gekocht voor peugeot kisbee.. Wat denk je.. Linker lager is al defect vanuit de originele verpakking.
Kosten 54 euro... Voor mij niet meer zo snel Zandri meer. En de reviews over dit bedrijf is anders ook niet zo heel best. Reviews zeggen ook dat Zandri defecte spullen verkoopt.

Een negatieve ervaring is nooit prettig, maar helaas, ook in mijn handel komt het wel eens voor dat een product defect in de gesloten originele verpakking zit, lijkt mij meer een tekortkoming van de producent dan van de wederverkoper, vervelend, maar als ze het netjes oplossen zie ik geen problemen.
Ik heb tot nu toe niks te klagen over Zandri, en nee, ik heb geen aandelen in het bedrijf.
 
Vandaag een vrije dag, dus alles nog maar eens nagekeken of ik zelf niks fout had gedaan, kleppen gecontroleerd, staan prima, carburateur nogmaals helemaal uit elkaar gehaald schoongemaakt en weer gemonteerd, nu met sproeier 80 zoals is geadviseerd, nog steeds geen resultaat.
Ik heb de oude onbegrensde CDI teruggezet, maar de scooter is gewoon sloom, loopt heel langzaam naar de 50 km/u en gaat daar niet overheen.
Ik heb wel het idee dat als ik het gas snel opentrek de scooter wat smoort, en dat met een beetje spelen met het gas de eindsnelheid sneller bereikt wordt, maar lekker vlot, zeker niet, bovendien lijkt het alsof de scooter op “topsnelheid” een beetje varieert, dus inhouden, doorlopen, inhouden, doorlopen maar heel licht merkbaar.
Ik begin nu toch heel hard te denken aan een probleem met de zuiger / zuigerveren, ik zou niet weten wat het anders nog zou kunnen zijn.
 
Hallo Alex, zou je misschien een geluidsmemo kunnen maken? Ik wil graag weten hoe hij stottert en op welke snelheid.
Daaruit kan ik best zeggen wat het probleem is. En misschien kan de rest ook nog beter oordelen hierover.

Mvg,
 
Inmiddels ben ik weer wat verder gaan zoeken, en heb niet veel bijzonders kunnen ontdekken, de zuiger ziet er netjes uit. Lichte loopsporen in de cilinder maar niks extreems, geen lekkage op de pakkingen, wel veel kool op de zuigertop en in de kop, de kleppen zien er netjes uit en lijken niet te lekken.
Wel viel het mij op dat de bougie erg wit zag, net als de klepsteel van de uitlaatklep, het lijkt wel alsof de motor erg schraal heeft gelopen en erg heet wordt of heet is geweest, terwijl er wel een sproeier 80 in zit.
Denk nu toch aan een carburateurprobleem ....
 

Attachments

  • DDDA98C7-326F-45EF-9603-65CE9253D653.jpeg
    DDDA98C7-326F-45EF-9603-65CE9253D653.jpeg
    114.4 KB · Views: 13
  • A090DF8D-6A59-4FEF-B540-06E37A83F58C.jpeg
    A090DF8D-6A59-4FEF-B540-06E37A83F58C.jpeg
    115.8 KB · Views: 11
  • 576BDFC2-1AF7-4ED7-BA16-7EB8D878E6EC.jpeg
    576BDFC2-1AF7-4ED7-BA16-7EB8D878E6EC.jpeg
    96.8 KB · Views: 10
Even een vraag tussendoor, het tandwiel van de oliepomp op de krukas, draait die vrij en wordt die klemgezet door de vario, of moet deze geborgd / gefixeerd zitten op de as ?
 
Back
Top