Vespa LX 50 4takt slangetje afgebroken? Weet niet welke. (MET FOTO's)

Hallo,
Scooter: Vespa LX 50 (2010)
KM stand: 12000+

Er is een slangetje afgebroken, nu vroeg ik me af welke dit is. En of dit makkelijk zelf te vervangen is? En vroeg ik me af of het sub-frame vervangen moet worden, en of dit makkelijk zelf te doen is.

Ik ben langs de scooter garage geweest en die zei dat een aantal dingen vervangen moesten worden. Dit kost totaal 400 euro ongeveer volgens hem. Het ging om het vervangen van de kap van het motorblok (waar ik de naam schuldig van ben) en het subframe (hij gaf aan dat m'n motorblok helemaal naar voren hing en niet centraal in het midden lag, zie foto's).

Zou te gek zijn, als iemand me kan helpen.

Hoor graag van jullie.

Groet, Harry
 

Attachments

  • IMG-3137.JPG
    IMG-3137.JPG
    227.9 KB · Views: 55
  • IMG-3149.JPG
    IMG-3149.JPG
    134.3 KB · Views: 53
  • IMG-3150.JPG
    IMG-3150.JPG
    174.2 KB · Views: 61
  • IMG-3152.JPG
    IMG-3152.JPG
    191.7 KB · Views: 59
Advertisement - register to remove this

Ik vermoed dat het iets met het luchtfilter te maken heeft? Is dit om het motorblok te koelen? Of heeft het met m'n olietoevoer te maken?

En kan ik hier mee doorrijden? En is dit makkelijk te vervangen door een nieuwe moer in het rubbere slangetje te zetten? Of kan ik dit misschien lijmen?
 
foto 2 is van de carter ontluchting. Weet niet of dat je die nippels los kan kopen.. Zo niet dan heb je een heel nieuwe kleppendeksel nodig.

Alles is makkelijk zelf te vervangen.. Je moet natuurlijk wel de kennis hebben die je nodig hebt om eraan te sleutelen.

Een subframe wissel is normaal gesproken niet moeilijk.. Maar als je een nieuwe koopt heb je vaak ook nieuwe demper busjes nodig.. En die kunnen wel een lastig te plaatsen zijn. Maar als het subframe zelf al compleet is is het gewoon wisselen van onderdelen.
 
Bedankt voor de snelle reactie! Ah ja, carter ontluchting. Ik ga op zoek naar zo'n nippel.

Kan ik hier gewoon mee door rijden? (lijkt me niet) Ik lees dat de carter ontluchting dampen afvoert.

Ja precies, volgens mij is het vrij eenvoudig te doen. Ik heb al veel op het internet gevonden en gelezen, alleen niet over dit specifiek. Zijn er nog handige tips of handleidingen die mij zouden kunnen helpen op dit vlak?
 
Kleppen deksel vervangen is zo gedaan.. (dat kan zelfs een leek)

Gewoon dan een andere kopen (of een 2ehandse) En dan dat afgebroken gedeelte uit de rubbere slang halen..

Dan de kleppen deksel los halen..

Een beetje olie op het rubber van de nieuwe deksel smeren.. En dan het kleppen deksel er weer erop.
En erop letten dat je de schroeven niet door draait.. (die van de kleppendeksel kunnen best makkelijk over te draaien zijn.)

En dan die rubbere slang erop plus het klemmentje.

Voor het subframe word een langer karweitje.. Dan moeten de meeste kappen eraf.. (de gene die in de weg zitten.)
En dan uitlaat eraf.. En dan bij de achterveer en bij het frame los halen..

En dan de nieuwe subframe ertussen en alles omgekeerd weer monteren.
 
Dank voor de reactie. En info. En een ander ook gevonden op YouTube. En hoe je kleppen afstelt. Meteen ook even nalopen.

Nu vraag ik me af. Is het echt nodig om mijn subframe te vervangen? Wat denk je, is dat in de foto’s waar te nemen (of moet ik betere foto’s maken?).
 
Ligt eraan hoe de demper rubbers van het subframe eruit zien..

Zitten er scheuren in dan zou ik dat zeker doen (i.v.m een stuk veiligheid) en harder rubber dempt beter dan een uitgedroogd rubber vol met scheuren erin.

Kleppen stellen zou ik alleen aanraden als je echt 100% zeker weet hoe het werkt. Niet dat je denkt dat je het weet hoe je het zo moeten afstellen..
Gaat het fout, dan zou je zomaar eens je motor kunnen afschrijven.. En dat zal jammer zijn.
 
Kleppen stellen zou ik alleen aanraden als je echt 100% zeker weet hoe het werkt. Niet dat je denkt dat je het weet hoe je het zo moeten afstellen..
Gaat het fout, dan zou je zomaar eens je motor kunnen afschrijven.. En dat zal jammer zijn.

Ah oke, dan ga ik me niet wagen aan de kleppen. Ondanks ik wel een heel handig en nauwkeurig filmpje heb gezien van Joeyschaar op youtube (bovendien heb onlangs de scooter bij garage laten onderhouden).

Nu vindt ik het lastig om te zeggen of ik wel of niet het subframe moet vervangen. Toen ik langs de garage ging, en de monteur even snel naar het motorblok keek, beweerde hij dat ik mijn subframe moest laten vervangen. Hij zei dat het motorblok niet meer centraal in het midden hing.

Ik heb gebeld met zandri monteurs, en die zeiden dat het ook aan mn schokbreker zou kunnen liggen, maar die heb ik even getest, deze reageert nog goed en er lekt geen olie.

Wel, hoor ik een soort psst geluid als ik de scooter indruk, maar ik denk dat dit met de vering te maken heeft? (het wel ongeveer vh subframe vandaan)

Ik zie zelf veel roest om het subframe heen, maar ik weet niet of dit reden genoeg is om het te vervangen. En ik zie geen scheur of iets dergelijks. Kan het frame deze montering nog wel aan, vraag ik me af?

Nog wat foto's ter verduidelijking. Laatste foto's rode cirkel. Wat is dat en wat doet dit?
 

Attachments

  • IMG-3184.JPG
    IMG-3184.JPG
    155.4 KB · Views: 33
  • IMG-3186.JPG
    IMG-3186.JPG
    253.9 KB · Views: 23
  • IMG-3188.JPG
    IMG-3188.JPG
    176.8 KB · Views: 21
  • IMG-3177.JPG
    IMG-3177.JPG
    161.4 KB · Views: 20
  • motorblokje.jpg
    motorblokje.jpg
    204.3 KB · Views: 21
Nogmaals een beetje gevoelt rond de bout. Het voelt allemaal heel poreus en zacht aan, rondom de roestplekken en de bevestigingsbouten van het subframe. Ik ben bang dat een eventuele vervanging van het subframe, tijdens het monteren het gehele frame afbreek. Kan dit? En wat kan ik hier tegen doen of hoe kan ik dit oplossen?

En nog een vraagje, wat zou de oorzaak geweest kunnen zijn van het afbreken van de nippel van de kleppendeksel? Hoe is dit te verklaren, komt dit misschien door de vernauwing van het frame en de nippel, als de scooter beladen is? Er zit namelijk heel weinig ruimte tussen de nippel en het daarboven zittende frame. Zou dit misschien kunnen?
 
Ah oke, dan ga ik me niet wagen aan de kleppen. Ondanks ik wel een heel handig en nauwkeurig filmpje heb gezien van Joeyschaar op youtube (bovendien heb onlangs de scooter bij garage laten onderhouden).

Nu vindt ik het lastig om te zeggen of ik wel of niet het subframe moet vervangen. Toen ik langs de garage ging, en de monteur even snel naar het motorblok keek, beweerde hij dat ik mijn subframe moest laten vervangen. Hij zei dat het motorblok niet meer centraal in het midden hing.

Ik heb gebeld met zandri monteurs, en die zeiden dat het ook aan mn schokbreker zou kunnen liggen, maar die heb ik even getest, deze reageert nog goed en er lekt geen olie.

Wel, hoor ik een soort psst geluid als ik de scooter indruk, maar ik denk dat dit met de vering te maken heeft? (het wel ongeveer vh subframe vandaan)

Ik zie zelf veel roest om het subframe heen, maar ik weet niet of dit reden genoeg is om het te vervangen. En ik zie geen scheur of iets dergelijks. Kan het frame deze montering nog wel aan, vraag ik me af?

Nog wat foto's ter verduidelijking. Laatste foto's rode cirkel. Wat is dat en wat doet dit?

Ronde cirkel is de uitlaat poort. (althans waar de uitlaat aan de cilinderkop zit.)

Dat die nippel is afgebroken kan door de subframe komen.. Teveel speling alle kanten op en dan stoot je die nippel er af..

Dus ja ik zou zelf het subframe compleet vervangen.
 
Bedankt voor de reactie trouwens nog. Ik heb de kleppendeksel vervangen en het roest ingesmeerd met ijzermenie.

Een andere monteur bericht met foto's gestuurd en die vond het niet nodig.

Alleen ben ik er zelf nog niet helemaal zeker van.

Dus is er een mogelijkheid om je frame te verstevigen?
 
Dat slangetje wat los hangt bij je subframe is normaal, is ontluchting, ik heb er 3. Ik heb ook een 4v

Je kan je frame verstevigen evt met platen erop lassen waar de roest zich t meest vestigt. Je kan ook alle roest weg schuren (niet te diep, maar een beetje) en dan met primer er eff overeen. Daarna met zwart. Is het als nieuw
 
Dat slangetje wat los hangt bij je subframe is normaal, is ontluchting, ik heb er 3. Ik heb ook een 4v

Je kan je frame verstevigen evt met platen erop lassen waar de roest zich t meest vestigt. Je kan ook alle roest weg schuren (niet te diep, maar een beetje) en dan met primer er eff overeen. Daarna met zwart. Is het als nieuw

Dank voor reactie. Ja lassen, al beschik ik zelf niet over die skills. Wel heb ik inderdaad ijzermenie erop gesmeerd.
 
Back
Top