Vespa LX 50 4t valt uit na een klein stukje gereden te hebben

Julianteriele

New Member
Hoi! Sinds een tijdje valt mijn vespa lx 50 4t bj 2010 uit nadat ik net van huis ben weggereden. Bij een volle tank is er niks aan de hand en loopt hij als een zonnetje. Maar op het moment dat de tank ongeveer half vol is, dan rij ik weg en merk ik dat hij zich in houd (loopt rond de 25 en schommelt in vermogen). Vervolgens merk ik dat hij vermogen verliest en valt hij langzaam uit. Door continu gas los en weer bij te geven kan ik het uitvallen een beetje uitstellen maar eenmaal uit start hij wel maar valt meteen weer uit. Opvallend is dus dat hij bij een volle tank goed loopt, maar hij bij een halfvolle tank dit probleem krijgt. Iemand een idee?
 
Advertisement - register to remove this

Vlotterbakje carburateur schoonmaken, maar ik ben geen expert en denk dat anderen wellicht een nog beter advies kunnen geven. Het is mijn eerste ingeving. Dit baseer ik op het feit dat je met het spelen in het gas geven het "lopende" kunt houden.

98 tanken nadat je de carb. hebt schoongemaakt en dan eens in de 5 tankbeurten 98 er in gooien. Wat een mogelijkheid kan zijn is dat je de laatste tijd 98 hebt getankt i.p.v. 95 waardoor vuil los komt en de boel versmeerd. Vervolgens denk ik aan een vervuilde sproeier, dus deze geeft nog genoeg tot x punt en daarna niet meer genoeg, wanneer je de carb. schoon maakt pak je dit dus ook mee. De tank zit hoger en geef een beetje druk. Gashendel spelen kan net dat momentum geven om de druk wat hoger te zetten (we praten dan over micro, maar dat is een sproeier ook).
 
Last edited:
Bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik het vlotterbakje en de sproeiers van zowel stationair als gewoon schoongemaakt. Eens kijken of dit gaat helpen. Wat bedoel je met 98 ipv 95? Ik tank altijd 98 namelijk.
 
Verder kan het zijn dat je benzinekraan niet meer werkt, of dat er troep in de tank zelf zit.
De benzine kraan wordt geopend door een vacuüm, via een slangetje naar het inlaatspruitstuk.
Slangetje eens losmaken en zuigen, en dan kijken wat er uit het andere slangetje van de kraan komt. Even losmaken van de carburateur.
En het vacuüm slangetje kan natuurlijk een beetje lek zijn...
 
Bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik het vlotterbakje en de sproeiers van zowel stationair als gewoon schoongemaakt. Eens kijken of dit gaat helpen. Wat bedoel je met 98 ipv 95? Ik tank altijd 98 namelijk.
Kon zijn dat je 95 tankt, de scooter net hebt en de vorige 95 tankte, en jij nu 98 hebt getankt. 98 kan wat vuil losweken waardoor je verstoppingen krijgt. Dat kan dan een eventuele oorzaak zijn.

Ps: ik neem aan dat je benzine filter wel gewoon schoon is?
 
Bedankt voor jullie ingevingen. Inmiddels heb ik beide slangetjes eraf gehaald, zowel vaccuum als benzine. Als ik de benzineslang eraf haal en de tank dop eraf gebeurd er niks. Als ik daarnaast ook nog de vaccuum slang loshaal gebeurd er ook niks. Wanneer ik blaas op de vaccuumslang en m’n vinger erop hou druppelt er langzaam benzine uit de benzineslang. Ik weet niet of dit gebruikelijk is? Ik heb een nieuwe benzinekraan met filter besteld en deze ben ik van plan erop te monteren, kijken of het daaraan ligt.
 
Back
Top