Vespa Lx 50 2t ruimte tussen rand cilinder en zuiger

kakbal05

Member
Hoi, ik heb een Vespa Lx 50 2t gekocht om op te knappen, maar hij starte niet. Nu ik alles heb bekeken zag ik dat er ruimte tussen de zuiger kop rand en de rand van de top van het cilinder. Een cm ofzo. Hoort dit?
 
Advertisement - register to remove this

Nee, een cm is veel te veel bij het BDP...
Meestal is dit op te lossen door een extra voetpakking te plaatsen zodat de cilinder wat hoger komt te liggen.
Wat ik me nog kan herinneren is dat er ook een andere cilinderkop gemonteerd dient te worden i.v.m. de compressie.

Jaren terug was dit de zwakste 2 takt scooter die er bestond!
 
Nee, een cm is veel te veel bij het BDP...
Meestal is dit op te lossen door een extra voetpakking te plaatsen zodat de cilinder wat hoger komt te liggen.
Wat ik me nog kan herinneren is dat er ook een andere cilinderkop gemonteerd dient te worden i.v.m. de compressie.

Jaren terug was dit de zwakste 2 takt scooter die er bestond!
De cilinder moet toch juist lager komen te liggen?je de cilinder nog hoger maakt komt er toch nog meer ruimte tussen, er zou toch juist een pakking minder tussen moeten
 
Dat is idd het meest logische ja...
Maar het komt echter grotendeels door de opbouw van de cilinder en het type motorblok..

C381M 45km/u-Euro 2
C384M 25km/u-Euro 2

Hoger betekent dat alle spoelpoorten en ook de uitlaatpoort omhoog gaat zodat er meer mengsel aangezogen wordt en ook het vermogen makkelijk naar het achterwiel gebracht wordt.
Vervolgens wordt er een andere kop gemonteerd zodat de compressie weer normaal is, om het zo maar even te zeggen.
Is een (kant & klare) afgevlakte kop..., vroeger deed men dit zelf, maar gelang de vraag steeds luider werd, is er toen een kitje in het leven geroepen!

Ik zal nog even op zoek gaan of ik dit nog ergens kan traceren...
 
Dat is idd het meest logische ja...
Maar het komt echter grotendeels door de opbouw van de cilinder en het type motorblok..

C381M 45km/u-Euro 2
C384M 25km/u-Euro 2

Hoger betekent dat alle spoelpoorten en ook de uitlaatpoort omhoog gaat zodat er meer mengsel aangezogen wordt en ook het vermogen makkelijk naar het achterwiel gebracht wordt.
Vervolgens wordt er een andere kop gemonteerd zodat de compressie weer normaal is, om het zo maar even te zeggen.
Is een (kant & klare) afgevlakte kop..., vroeger deed men dit zelf, maar gelang de vraag steeds luider werd, is er toen een kitje in het leven geroepen!

Ik zal nog even op zoek gaan of ik dit nog ergens kan traceren...
Oké , bedankt voor de reactie. Wat moet ik nu precies doen?
 
In principe moet de motor wel aanslaan ondanks dit gegeven!
Dus begin bij het begin: voldoende (meng) lucht.
Voldoende aanvoer van brandstof naar de carburateur en cilinder.
En natuurlijk een goede vonk van de bougie om het mengsel te kunnen ontsteken!

Dit zijn de (eerste) drie belangrijkste dingen om te controleren als de motor niet wil aanslaan/starten.
 
Zit er aan je cilinderkop niet een rand die precies in de cilinder komt? Zoals op de foto te zien is
Dat zou ook.nog kunnen en anders zou je je kop kunnen laten vlakken of kijken naar een andere kop.
Kun je een fototje maken van hoe het nu in elkaar zit. Wellicht zien we iets over het hoofd wat vrij voor de had ligt
 

Attachments

  • Snapchat-838635872.jpg
    Snapchat-838635872.jpg
    45.4 KB · Views: 6
In principe moet de motor wel aanslaan ondanks dit gegeven!
Dus begin bij het begin: voldoende (meng) lucht.
Voldoende aanvoer van brandstof naar de carburateur en cilinder.
En natuurlijk een goede vonk van de bougie om het mengsel te kunnen ontsteken!

Dit zijn de (eerste) drie belangrijkste dingen om te controleren als de motor niet wil aanslaan/starten.
Volgens mij heeft de vorige eigenaar de voetpakking meerdere malen vervangen en niet de oude pakkingen verwijderd. Als ik deze weg haal en vloeibare pakking gebruik zou de ruimte toch minder moeten zijn?
 
Volgens mij heeft de vorige eigenaar de voetpakking meerdere malen vervangen en niet de oude pakkingen verwijderd. Als ik deze weg haal en vloeibare pakking gebruik zou de ruimte toch minder moeten zijn?
Klopt, maar er hoort wel 1 voetpakking tussen op zn minst. Desnoods knip je er 1 zelf van los pakkingpapier
 
Ik heb nog even gezocht maar niet alles gevonden helaas..
Het enige wat ik nog kon traceren ging over een zgn. ''getunede cilinderkop'' wat toen bij Joey Schaars verkrijgbaar was.

Dit klinkt mij wel wat vreemd in de oren moet ik zeggen, enige wat je kan tunen is de kop afvlakken zodat de stootrand een stukje minder word.., dus.. :confused:
 
Ik heb nog even gezocht maar niet alles gevonden helaas..
Het enige wat ik nog kon traceren ging over een zgn. ''getunede cilinderkop'' wat toen bij Joey Schaars verkrijgbaar was.

Dit klinkt mij wel wat vreemd in de oren moet ik zeggen, enige wat je kan tunen is de kop afvlakken zodat de stootrand een stukje minder word.., dus.. :confused:
4 a 5 pakkingen, + een aluminium pakking
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    163.6 KB · Views: 6
Back
Top