Vespa LX 4t2v valt stationair uit. Zo goed als alles nagekeken

JJ010

New Member
Hoi,

Ik zit met een LX 4t 2v (45) die sinds enkele weken niet lekker meer loopt stationair. Het probleem lijkt steeds erger te zijn geworden en ondertussen valt de scooter meteen uit wanneer deze stationair draait. Ik heb al vele posts doorgelezen en veel zaken doorgelopen maar het probleem blijft. Wat ik heb gedaan:
  • Stationair hoger gezet. Lijkt het niet op te reageren. Zelfs op maximale stand met schroef helemaal aangedraaid.
  • Caburateur ultrasoon laten reinigen bij scooterzaak. Ga er dus vanuit dat er niks mis is met de sproeiers en caburateur zelf?
  • Gecontroleerd op valse lucht. Heb niks kunnen constateren.
  • Bougie vervangen. Leek niet echt veel mee aan de hand te zijn. Had een koffiekleur.

Verder stottert de scooter als deze vanuit lage toeren op gang moet komen doordat het gas wordt ingedrukt.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik ben nogal ten einde raad. Ik heb een aantal video's gemaakt zodat het misschien wat duidelijker wordt. Een video laat zien dat de scooter niet start als het gas niet iets wordt ingehouden en de andere laat zien wat er gebeurt als het gas wordt losgelaten en dus stationair gaat draaien. Scooter valt dan meteen uit. https://drive.google.com/drive/folders/1zHnULFtQuYDxXLe_BgviKDufXmNHHAwI?usp=sharing

Heeft iemand een idee?

Bedankt alvast!
 
Advertisement - register to remove this

Zou de stationair sproeier eens demonteren en goed uitblazen , ondanks het ultasoon reinigen zit hier misschien toch een blokkade
 
Bedankt voor de reacties! Ik heb het spruitstuk nogmaals nagekeken op valse lucht. Zoals ik al aangaf, valt de scooter meteen uit in zijn stationair. Als ik het gas iets inhoudt en tegelijkertijd wat deo spuit op het spruitstuk, valt deze alsnog uit. Lijkt op een lek daar dus misschien? Heb gecheckt en er zat geen pakking onder. Dat is gek want ik heb deze een halfjaar geleden laten vervangen bij een professionele zaak (mag toch hopen dat ze het goed doen) en heeft al die tijd alsnog gewerkt.

Verder zit ik nu in twijfel of ik de carburateur goed heb aangesloten of dat ik toch iets ben vergeten? Google / Youtube maakt me niet wijzer:
  1. Inlaat naar spruitstuk
  2. Aanvoerrubber
  3. Choke
  4. Benzineaanvoer zijkant
Ik zie op internet soms ook video's voorbijkomen waar men een kabel aan de onderkant/zijkant vastmaakt, een ontluchter van vlotterkamer mogelijk? Zou dit de boosdoener kunnen zijn of maakt dit niks uit?
 
Bedankt voor de reacties! Ik heb het spruitstuk nogmaals nagekeken op valse lucht. Zoals ik al aangaf, valt de scooter meteen uit in zijn stationair. Als ik het gas iets inhoudt en tegelijkertijd wat deo spuit op het spruitstuk, valt deze alsnog uit. Lijkt op een lek daar dus misschien? Heb gecheckt en er zat geen pakking onder. Dat is gek want ik heb deze een halfjaar geleden laten vervangen bij een professionele zaak (mag toch hopen dat ze het goed doen) en heeft al die tijd alsnog gewerkt.

Verder zit ik nu in twijfel of ik de carburateur goed heb aangesloten of dat ik toch iets ben vergeten? Google / Youtube maakt me niet wijzer:
  1. Inlaat naar spruitstuk
  2. Aanvoerrubber
  3. Choke
  4. Benzineaanvoer zijkant
Ik zie op internet soms ook video's voorbijkomen waar men een kabel aan de onderkant/zijkant vastmaakt, een ontluchter van vlotterkamer mogelijk? Zou dit de boosdoener kunnen zijn of maakt dit niks uit?

Dat idee had ik ook van de 2 dealers die aan mij destijds nieuwe scooter hadden geprutst.. Dacht ook in goede handen te zijn.. Maar helaas bleek dit toch niet zo te zijn..

Als er een o-ring onder de voet van je spruitstuk zit kan je deze maar 1x gebruiken.. Als je deze los hebt gehaald, moet je of die o-ring vervangen of een nieuw spruitstuk erop schroeven.


Ontluchter van de vlotterkamer bestaat niet.. In dat vlotterbakje is alleen maar om de benzine af te laten zonder de carburateur te hoeven demonteren.
 
Heb zojuist het een en ander geprobeerd. Het is me gelukt om de carburateur uit elkaar te krijgen en de sproeiers te controleren. De stationairsproeier (35) was verstopt; ik kon er namelijk niet doorheen kijken. De andere sproeier (80) was verder wel in orde. Ik heb alles na het schoonmaken weer in elkaar gezet maar het probleem bleef helaas aan.

Het sproeistuk heb ik gecontroleerd op scheurtjes maar er is me niks opgevallen. Er zat overigens geen O-ring onder of pakking onder.

Ik ga morgen een nieuw sproeistuk halen inclusief pakking en ga proberen of het daarmee is opgelost. Dat is helaas wel het laatste wat in mij opkomt als oorzaak. Verhelpt dat het niet, dan word ik aardig moedeloos...

Hebben jullie nog andere suggesties?
 
Geef de mengselschroef aan de zijkant vd carburateur eens 2,5 slag.
Zit dat allemaal wel goed bij je gaskabel trouwens. Volgens mij mis ik een clip en een moer, maar kan het niet helemaal goed zien.

Eerst maar eens die pakking eronder.
 

Attachments

  • Screenshot_20220519_231144_com.android.systemui.jpg
    Screenshot_20220519_231144_com.android.systemui.jpg
    94.8 KB · Views: 26
Last edited:
Bedankt voor alle reacties! Ik heb zojuist de pakking en nieuw spruitstuk eronder gezet. Het lijkt wel iets te helpen als in dat het lijkt dat de scooter wat minder dipt als ik opnieuw gas geef nadat ik het gas heb losgelaten. Voorheen deed 'ie dat wel. Het uitvallen gebeurt helaas nog wel steeds.

Zou het dan toch aan de stationairsproeier liggen? Deze was verstopt (ondanks het ultrasoon reinigen). Ik heb 'm wat geprobeerd te reinigen en zie een heel klein gaatje. Misschien een wat grotere stationairsproeier proberen?
 
Bedankt voor alle reacties! Ik heb zojuist de pakking en nieuw spruitstuk eronder gezet. Het lijkt wel iets te helpen als in dat het lijkt dat de scooter wat minder dipt als ik opnieuw gas geef nadat ik het gas heb losgelaten. Voorheen deed 'ie dat wel. Het uitvallen gebeurt helaas nog wel steeds.

Zou het dan toch aan de stationairsproeier liggen? Deze was verstopt (ondanks het ultrasoon reinigen). Ik heb 'm wat geprobeerd te reinigen en zie een heel klein gaatje. Misschien een wat grotere stationairsproeier proberen?

weet je zeker dat de stationair sproeier helemaal vrij van vuil is?
probeer eens met een stukje van een staalborstel deze door te prikken ook kan je het met remreiniger doorspuiten of met een luchtpistool.
 
weet je zeker dat de stationair sproeier helemaal vrij van vuil is?
probeer eens met een stukje van een staalborstel deze door te prikken ook kan je het met remreiniger doorspuiten of met een luchtpistool.
Ik ben net terug van scooterzaak. Heb daar het een en ander uitgelegd en samen even de stationairsproeier bekeken. Met een luchtpistool geprobeerd deze te reinigen. Hierdoor werd het alweer iets beter. Helaas nog niet goed genoeg om de motor stationair te laten draaien maar hiermee dus mogelijk wel de oorzaak gevonden.

Eenzelfde soort sproeier hadden ze door leveringsproblemen niet, dus die ga ik ergens anders proberen te scoren.
Post automatically merged:


@simsa
Geprobeerd, maar heeft nog niet mogen baten. Misschien meer?

Verder zit de gaskabel wel goed, denk ik. Zitten twee bouten op en ook een clip voor zover ik weet? Zou dat uitmaken voor dit probleem eigenlijk?
 
Last edited:
Gisteren nog het een en ander nagelopen en constateerde dat de kickstart niet werkt. Lijkt ook vrij weinig weerstand te geven waardoor ik het idee heb dat er mogelijk wat mis is het de compressie? Iemand enig idee waar ik naar zou kunnen kijken? Cilinder? Zuiger?
 
Gisteren nog het een en ander nagelopen en constateerde dat de kickstart niet werkt. Lijkt ook vrij weinig weerstand te geven waardoor ik het idee heb dat er mogelijk wat mis is het de compressie? Iemand enig idee waar ik naar zou kunnen kijken? Cilinder? Zuiger?

Je kan het zeker weten door een compressie test te doen met een meter maar als je vrijwel zeker bent dat er iets mis is met je compressie zou ik de volgende dingen checken
-zuiger+veren
-cilinder(wand)
-kleppen
 
Het probleem zit (waarschijnlijk) niet in de compressie. Scootertje rijdt gewoon prima nu ik 'm een klein beurtje heb gegeven waarin ik slijtageonderdelen heb vervangen (rollen, v-snaar). Ook kleppen nogmaals nagekeken alsmede de stationairschroef en luchtschroef. Het geheel rijdt een stuk beter maar uitvallen doet 'ie helaas nog steeds. De kickstart werkt niet meer doordat het schroefdraad is versleten.

Wat kan het nog meer zijn?
 
Na alles wat je hebt gedaan , denk ik dat het toch verstandig is , om de compressie echt te meten . Kan je dat met zekerheid uitsluiten.
En wat Rank1 ook zegt reageert hij op de mengselschroef stationair ?
 
Back
Top