Vespa LX 4t2v komt niet op snelheid

JJ010

New Member
Hallo allen,

Nog geen twee maanden terug heb ik mijn Vespa naar een dealer gebracht voor een beurtje. De motor draait weer constant (valt niet meer stationair uit) en verder werkt alles goed. Echter merk ik dat de scooter erg veel moeite heeft om op snelheid te komen. Zeker als de motor koud is, kom ik de eerste kilometer gewoon amper vooruit. Wanneer ik vol gas ga houdt de scooter in. Ik rijd dan altijd op half / drie kwart. Na een tijdje gaat het wel beter maar zeker in het begin kom ik gewoon (op de teller) amper boven de 40 uit. Dit is erg vervelend omdat het om een geel kenteken gaat en je niet met het verkeer mee kan rijden. Er zit een grijze CDI in en voorheen heeft het blok ook de 65 gehaald.

Ik ben terug gegaan naar die dealer maar die hebben pas over een aantal weken tijd om ernaar te kijken. Ik vroeg mij af of jullie een idee hebben waar het aan zou kunnen liggen? Voor zover ik weet is alles gewoon vervangen door originele onderdelen (originele luchtfilter, rollen, sproeier etc etc). Ik zat zelf te denken dat het mogelijk aan de sproeier ligt. Zou er een grotere in moeten of zal dat niks uitmaken?

Graag zie ik jullie reactie tegemoet. Alvast dank.
 
Advertisement - register to remove this

Als je scooter eerst 65 liep heeft ligt dit dus niet aan de grootte van de sproeier.
Heb je de carburateur en de sproeiers al eens schoongemaakt of al eens getest op valse lucht?

Wanneer is voor het laatst de klepspeling gecontroleerd en heeft de dealer eventueel ook de compressie gemeten?
 
Het is niet raar dat een scooter tijdens de eerste koude kilometers niet door wil trekken.
Is ook beter voor het blok.
Klepspeling controleren/afstellen is ook heel belangrijk, zoals Sparky ook aangeeft.
 
Het is niet raar dat een scooter tijdens de eerste koude kilometers niet door wil trekken.
Is ook beter voor het blok.
Klepspeling controleren/afstellen is ook heel belangrijk, zoals Sparky ook aangeeft.
Klepspeling is nagekeken. En inderdaad weet ik dat de scooter even nodig heeft om op snelheid te komen. Echter is dat nu echt een stuk erger geworden dan voorheen. Pas na een kwartiertje rijden kan ik fatsoenlijk optrekken.

Als je scooter eerst 65 liep heeft ligt dit dus niet aan de grootte van de sproeier.
Heb je de carburateur en de sproeiers al eens schoongemaakt of al eens getest op valse lucht?

Wanneer is voor het laatst de klepspeling gecontroleerd en heeft de dealer eventueel ook de compressie gemeten?
Compressie dacht ik niet gemeten, maar goed was er niet bij. Voor wat betreft de sproeier denk ik dat ze de standaardsproeier erin hebben gezet dus niet een eventuele grotere die er voorheen in zat. Zodoende dat ik me afvraag of een grotere sproeier verschil gaat maken.
 
Zodoende dat ik me afvraag of een grotere sproeier verschil gaat maken.
Tja, dat kun alleen jij of je dealer weten en is afhankelijk of de dealer er een kleinere sproeier heeft ingezet bij dat beurtje.
Staat dit dan niet op de factuur?
 
waarom zouden ze (met hun tengels) aan de sproeier hebben gezeten?
ik had 'm daar dwars aan de voordeur geketend en een ruilscooter geclaimd tot ze hun geblunder hadden hersteld!
(reden dat ik niet nieuw rijd en er geen "stealer" aan m'n spullen komt)
 
Tja, dat kun alleen jij of je dealer weten en is afhankelijk of de dealer er een kleinere sproeier heeft ingezet bij dat beurtje.
Staat dit dan niet op de factuur?

Thanks voor alle reacties! Ik heb even de factuur opgezocht en zie dat ze het wel gespecificeerd hebben:
  1. Nieuwe bougie (uiteraard)
  2. Variorollen 6,5 gram
  3. Witte drukveer 1000RPM
  4. Sproeier 80 Keihin 4T

Verder geven ze aan dat nokkenasketting bij volgende onderhoud aan de beurt is. Kan dit hier iets mee te maken hebben? Ook zou de variateur en koppeling op 50% zitten.

Heb een afspraak ingepland voor over een tijd maar heeft van jullie idee of het mogelijk iets kleins is o.b.v. het bovenstaande? Mogelijk ook goed om te weten dat als de motor eenmaal heeft gedraaid, deze later op de dag wel sneller op snelheid komt..
 
Last edited:
K heb een vespa lx50 4t 2v met een techigas 4scoot uitlaat hij heeft een ducati cdi en liep vorige week 70 75 en laatste tijd trekt ie langzaam op en gaat ie niet harder dan 55 iemand die weet wat er mis mee is
 
Ik heb een Vespa LX 2T, waar een vrij kleine sproeier in moest om hem fatsoenlijk te laten lopen.
Erg haperen bij koude motor en ook bi langzaam rijden was het haperen.
Sproeier 58 nog beroerder, naar 53 (+origineel) maar dat is wat weinig voor een onbegrensde scooter.
Toen naar 56 , al een stuk beter. Verbruik was ook hoog, vergeleken met dezelfde scooter die we hebben.
Bougie bleef te donker naar ons zin.

Choke gedemonteerd en aangesloten op een accu.
Doet dus helemaal niks, andere choke uit de voorraad getest die schuift wel uit.
Stekker om gesoldeerd en sproeier 60 gemonteerd.
Haperen is weg en rijdt ook zuiniger, bougie is nog wat donker maar motor pakt nu goed op.
Een paar dagen aankijken en misschien sproeier 58 proberen.

Choke testen en bougie controleren kan je eenvoudig zelf.
 
Back
Top