Vespa injectie start koud moeilijk

Sammieboy

New Member
Hoi Allemaal,
Ik heb een Vespa Sprint snorscooter bj2019 (Injectie) 800km
Het is zo dat dit moeilijk start als dit koud is, dan moet ik echt met het gas spelen anders slaat deze uit en krijg je die het eerste kwartier niet meer aan.
Dit doet die al lange tijd
Vespa-dealer heeft die al uitgelezen maar geen fouten
Wel is de temperatuursensor vervangen uit voorzorg.
Ik wordt er echt gek van, hiervoor had ik een Sprint met Carburateur en nooit problemen......
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou eerder de lambda (zuurstof) sensor controleren, inclu bekabeling en connectorverbindingen.
Zomaar wat gaan vervangen, ook al is het uit voorzorg vind ik nogal vreemd.

En uiteraard behoren de beide onderdelen een foutcode te geven als er wat mis is.
Zo niet, is het raadzaam om het systematisch aan te pakken.
En hoe gek het ook klinkt, de lambda sensor is de eerste verdachte binnen dit systeem v.w.b. de klacht.

Hieronder een klein stukje uit een eerder gepost draadje aangaande deze sensor:

Deze lambda sensor meet de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas, zodat de ECU weet of het mengsel rijk of arm is.
Als er namelijk veel zuurstof in het uitlaatgas aanwezig is, was het een te arm mengsel.
Zo niet, dan was het te rijk. Aan de hand van dit signaal past de ECU de hoeveelheid in te spuiten brandstof aan.
Voor een goed werkende katalysator is een lambadasonde noodzaak, omdat een katalysator alleen werkt met een mengsel dat
regelmatig wisselt tussen arm en rijk. Het signaal dat de lambdasonde afgeeft, is met een scoop te controleren.

Een lambdasonde werkt alleen bij een temperatuur van ca. 350 °C, omdat dan de uitlaatgassen door een beschermlaag
kunnen dringen, die om de sonde zit. Het duurt doorgaans vrij lang voordat de sonde deze temperatuur heeft bereikt.
Daarom zit er een verwarmingselement in de sonde. Je kunt het verwarmingselement eenvoudig testen door spanning op
de voedingsdraden van het element aan te sluiten en daarna voorzichtig te voelen of deze heet wordt (binnen een minuut).
 
Ivm de klacht,
Met koude start is de temperatuursensor vervangen omdat deze bij een injectie scooter eigenlijk de choke is.
Na 20 seconden gelopen/gereden te hebben loopt deze wel perfect
 
Ja, dat klopt, echter geeft deze alleen maar spanning door aan de ECU, deze laatste weet op zijn beurt dan de temperatuur van de motor.
De injectortijd wordt maar tot ± 40 °C aangepast, dit is inderdaad vergelijkbaar met de werking van een elektrische choke.
Maar het signaal van de lambda zorgt voor de rest van het brandstofmengsel.

Maar goed, dit is mijn gedachtegang hierover...
Ik zou het toch even (laten) controleren of dat deze wel goed werkt.
Niet geschoten is immers altijd mis!
 
Koolaanslag in je kleppen. Kan zijn ook al heeft ie 800km gelopen, dat er aanslag is op de kleppen waardoor hij enorm slecht start.
Had zo'n probleem ook gezien, en heb het probleem uitgelegd aan een regio dealer voor injecties. Hij zegt dat dit enorm vaak voorkomt en een kwaaltje van de 3V is (bijv ook de 'olie in je kleppenkop' kwaaltje) , dus hij dacht ook aan de temp. sensor maar ook aan de koolaanslag.

Misschien kan je daar nog naar kijken.
 
Ik weet niet veel af van injectie scooters maar een vriend van mij ze scooter start ook wel is een lange tijd niet omdat hij de scooter dan start voordat er een lampje gestopt is met branden mischien dat dat het is?
 
Dus terug naar de dealer en als Vespa Nederland zich ermee gaat bemoeien komt het vast goed !
Heb daar vertrouwen in....

Als men het via de dealer doet welke weer rechtstreeks kan communiceren naar Vespa/Piaggio kan het inderdaad snel opgelost zijn.
Probeert men dit als particulier wordt het een ander verhaal en een moeizaam iets om ook maar wat los te krijgen....

Yamaha Nederland scoort wat dat betreft een dikke 9,5 op het rapport.
Bij Peugeot is het een vette onvoldoende en krijgen particulieren niet eens een reactie op vragen ontrent het injecte gebeuren.

Is niet echt van belang, maar bij sommige is de zogenaamde ''tech support'' ver te zoeken!
De meeste hebben een support-team welke speciaal dit soort vragen naar behoren dienen af te handelen.
En daar gaat het vaak mis is mijn ervaring. Dealers (van Pia/Vespa) kunnen inloggen, particulieren zijn afhankelijk van het e-mail verkeer.

Edit:
@ de TS, ben je inmiddels al wat wijzer geworden v.w.b. het irritante euvel?
De temp en lambda sensor zijn namelijk de enige onderdelen in dit systeem welke met de brandstofinjectie van doen hebben.
 
Last edited:
Afgelopen Zaterdag de Vespa weer opgehaald,
De oorzaak is gevonden HALELUJA
Het bleek dat in de stekker die op de ECU gaat 1 aansluiting vanaf de fabriek niet goed was gestript en daardoor een soort weerstand had, de Vespa loopt nu echt super..
Was een hele zoek klus zeiden ze mede omdat er geen storing was.
Alles bij elkaar de Vespa een week kwijt, gelukkig garantie anders was het een dure grap geweest.
 
Wat ik niet begrijp is dat de dealer dit niet gezien heeft bij het uitlezen van de ECU.
Want het uitlezen van de ECU is het eerste wat je doet als dealer bij een injectie.

De waardes hoeven niet buiten de normen te liggen zodat er een foutcode wordt gegenereerd echter de dealer moet toch kunnen interpreteren of de uitgelezen waardes realistisch zijn.

Ik veronderstel toch dat je, je niet zomaar Vespa dealer mag noemen als je geen basic kennis hebt van de scooter waar je aan werkt en die je verkoopt!
 
Bij het uitlezen waren er geen fouten daar ben ik 100% zeker van omdat ik erbij was.
Ook is er geen storing geweest (op dashboard indicatie)
Hoe ik het begrijp werdt een deel wel aangestuurd maar niet volledig, daarom gaf deze geen storingsmeldingen.
Ik moet echt zeggen dat de Vespa nu echt goed rijdt en start, alleen elke keer dat ik deze pak zit het wel in mijn hoofd "als die maar goed loopt"
 
Back
Top