Vespa IGET 80CC Kleppendeksel overdruk! Verliest olie, en word 120 graden

Ook ben ik achter gekomen waarom de cilinderkop 140 Graden werd, De Vespa Sprint Iget Euro4 variant hebben een Modificatie afdekkap, schoonbrandsoftware op de originele ECU in combinatie met 10W60 olie, dit hebben ze gedaan om koolaanslag te verminderen.

De afdekkap zorgt dat je scooter warmer word dan normaal, bij het plaatsen van een 80cc adviseer ik de koelkap te demonteren. Bij mijn Vespa zou met koelmodificatie de temperatuur tot 140 graden hebben bereik gemeten vanuit de cilinderkop. Zonder de koelkap modificatie blijft deze rond de 80 - 95 graden hangen





Post automatically merged:

Oke, ik heb nu 2 bar druk in mijn cilinder geperst, cilinder staat op hoogste stand, druk valt gelijk weg richting de carterontluchting

View attachment 62784
Post automatically merged:

Wel koude moter
Post automatically merged:

Correctie: Fout gehandeld de lektest moet uitgevoerd worden wanneer de scooter op bedrijfstemparatuur is. Dit omdat de zuigerveren dan zijn uitgezet.
 
Last edited:
hallo Alpha Navi dat de lektest fout is met een koude motor ben ik met je eens ,het ging er bij jou ook meer om , om te controleren of je lekkage had via de kleppen of dat er extreem in het carter geblazen werd. Zo had je ook de indicatie dat er wezenlijk verschil zat tussen de 80 en 50cc cil Heb je de oude 80 cc cilinder / zuiger waar je mee begonnen bent nog op gemeten of laten meten? En met deze cilinder helemaal geen last meer gehad ?
 
hallo Alpha Navi dat de lektest fout is met een koude motor ben ik met je eens ,het ging er bij jou ook meer om , om te controleren of je lekkage had via de kleppen of dat er extreem in het carter geblazen werd. Zo had je ook de indicatie dat er wezenlijk verschil zat tussen de 80 en 50cc cil Heb je de oude 80 cc cilinder / zuiger waar je mee begonnen bent nog op gemeten of laten meten? En met deze cilinder helemaal geen last meer gehad ?
Hoi, Trabiatie,
Helaas heb ik de oude 80cc niet laten opmeten…

De nieuwe cilinder heeft nu weer 10.000 KM gereden probleemloos zonder olie lekkages. Scooter is goed onderhouden. Sinds deze maand komt er opeens weer olie uit -.-‘ ik zal volgende week er mee bezig, kijken wat het probleem is.
Post automatically merged:

gr AlpaNavi
 
Nu de euro 5 Zip/Vespa uit is heb ik gekeken naar de technische tekeningen, hier hebben ze een aanpassing gedaan bij de kleppendeksel, bij de carterontluchter hebben ze nu een keerklep (Non-Return Valve) tussen geplaatst, misschien kan ik dit eerst proberen (18) alleen ben ik nog niet achter gekomen welke richting deze moet komen. Ik zal deze bestellen en uitproberen ik hou jullie op de hoogte


E0D6922C-D7D2-4DD4-B4B0-D27BF7BCDF96.jpeg
 
Last edited:
Opgelost!
Compleet nieuw 80cc cilinder geplaatst


Even een terugkoppeling van de olielekkage,
In de Malossi gebruikersaanwijzing geven ze aan de olie te gebruiken die de fabrikant voorschijft, dit was bij mij dus 10W60 hier mee kreeg ik telkens problemen, nu heb ik een Polini 80cc cilinder nu met 5W40 er in tot nu toe nog geen problemen gehad.


Bedankt voor al jullie reactie’s en hulp!
 
Back
Top