Vespa IGET 80CC Kleppendeksel overdruk! Verliest olie, en word 120 graden

Heb je het slot van de zuigerveren 120gr verdraaid tegenover elkaar gemonteerd.
Lek test is een klein beetje overdruk in de cil persen . Ik heb hiervoor een bougie gesloopt en een lucht aansl hierop gemonteerd .
Let op maar een klein beetje druk geven is al genoeg , kun je hem door de kleppen of in het carter horen.
Maar wel eerst zorgen dat je kleppen weer goed afdichten.
 
Last edited:
Screenshot_20211021-120930_Gallery.jpg

Ik heb het volgens de beschijving gemonteerd, bedankt voor de instructie om de lektest uit te voeren, een beetje druk zal dit 2 bar zijn?
ik zal deze week een koppeling bestellen met buitenschoefdraad om de luchtslang aan te sluiten in de bougie gat en de kleppen luchtdicht maken. Bedankt voor je hulp!
Post automatically merged:

Nog een klein vraagje, wanneer de zuigerveren toch lek zijn, dan zou de zuiger toch olie uit de carter zuigen naar de verbrandings kamer?
of zal deze de druk juist vanuit de verbrandingskamer door de zuigerveren de carter in blazen?
 
Last edited:
zou met minder beginnen ongv 1 bar , je hoort het al snel en je wilt wel dat je keerringen erin blijven zitten.
succes
Post automatically merged:

Dat zou inderdaad als de veren erg versleten zijn ook gebeuren , maar in mijn optie aangaande jou hoge carterdruk denk ik eerder dat de compressie naar je carter lekt , hij zal ook meer olie gaan gebruiken in dat geval ,maar misschien is dat wel het gene wat je ruikt aan verbrande olie.
Je schreef dat je de klepseals had vernieuwd , dus olie verbruik via die weg sluit ik eigenlijk uit. Heb je toen ook nagekeken of je klepsteel veel ruimte had in de geleider ? Klep in de geleider doen , klein stukje naar beneden zodat hij vrij is van de zetel , en dan zijdelings proberen te bewegen.
Post automatically merged:

Misschien ook wel ver gezocht , maar je hebt al van alles vernieuwd bij een praktisch nieuw blok , heb je weleens de slot speling van je zuigerveren gemeten in je cil ? Is die cater duk begonnen na het monteren van die 80cc cil?
zuigerveren van je zuiger halen en in de cil doen een voor een , klein stukje met de zuiger naar beneden duwen zodat hij goed recht in de cil zit , en dan met een voelermaat de slotspeling meten. Deze zal vast te vinden zijn in de handleiding
 
Last edited:
ik heb net dit bericht gelezen van Pieterweghorst , ook de moeite van het nakijken waard , had veel last van olie in luchtfilter.
Ook een vespa sprint iget.

Het probleem is opgelost. ben er achter gekomen dat het plaatje in het kleppendeksel niet goed aansloot en daardoor teveel olie doorliet.
met vloeibare pakking dit gedicht. sinds dien geen probleem meer mee gehad.
 
Ik heb hier en daar ook gelezen dat de kleppendeksel
ik heb net dit bericht gelezen van Pieterweghorst , ook de moeite van het nakijken waard , had veel last van olie in luchtfilter.
Ook een vespa sprint iget.

Het probleem is opgelost. ben er achter gekomen dat het plaatje in het kleppendeksel niet goed aansloot en daardoor teveel olie doorliet.
met vloeibare pakking dit gedicht. sinds dien geen probleem meer mee gehad.
Ik heb dit na gecheckt, ik heb het plaatje er afgehaald en blijkbaar was het plaatje heel klein beetje krom, deze heb ik weer recht geslagen en de doolhof van het carterdeksel met vloeibaar pakking afgedicht en alles gemonteerd, ik heb een paar kilometer vol gas gegeven 75 - 80 km op kmteller en na gekeken blijkt er helemaal geen olie te lekken, ik zal morgen een lange stuk rijden om het volledig te testen. Ik heb het blok al meerdere malen uitelkaar gehaald en alles vervangen als dit echt het probleem was had ik echt alles voor niks gedaan :tearsofjoy:
Post automatically merged:

20211028_213549.jpg20211028_213606.jpg
 
Last edited:
Dat is klote , is het ook niet minder geworden ?
Dit is echt begonnen toen je die 80 cc monteerde ? Ik zou haast zeggen monteer je oude set eens en kijk wat hij dan doet .
Als die labyrint afdek plaat in je kleppendeksel goed afdicht is toch overdruk de grote boosdoener denk ik.
Als je die slang loshaalt van je kleppen deksel voel je hem dan ook erg blazen uit die aansluiting , en voel je hem aan de slang soms erg zuigen? Deze zit naar ik aanneem op je luchtfilter aangesloten.
 
Ik heb nog eens over je probleem na gedacht , en misschien zit ik wel helemaal fout met deze gedachte , maar als hij het niet deed met 50cc en nu wel , is het dan niet een probleem dat hij te weinig lucht aan kan zuigen door de vergrote cil inhoud ? En dat die dan ook door je carterventilatie slang lucht gaat zuigen.
 
Oke, ik heb nu 2 bar druk in mijn cilinder geperst, cilinder staat op hoogste stand, druk valt gelijk weg richting de carterontluchting

20211113_145449.jpg
Post automatically merged:

Wel koude moter
Post automatically merged:

 
Last edited:
Dan heb je dus een lekkage langs de zuiger . Laat eens een klein beetje smeerolie via het bougie gat op de zuiger lopen , en probeer dan nog eens.
Is de lekkage nu minder?
Dat de motor koud is is natuurlijk een factor , maar als hij al gelijk in het carter blaast is dat niet goed , ook met koude motor moet je genoeg compressie hebben om te starten..
Post automatically merged:

De kleppen staan dus dicht en je hoort hem niet in de in of uitlaat blazen , maar zuiver uit het carter via de ontluchting?
Dan sluiten je kleppen goed af.
 
De kleppen zijn goed afgedicht, komt geen lucht uit de inlaat en uitlaat
Dit is gefilmd met 80cc Malossi,
Alleen wat nu apart is ik heb de 50cc nu gemonteerd alleen is het zelfde verhaal heel apart, dus heb internet doorzocht en blijkt dat je de lektest moet uitvoeren op bedrijfstemparatuur
Post automatically merged:

Ik zal nu de 50cc monteren en daar mee rijden, kijken of het probleem zich nogsteeds voor doet
 
Nee helaas, toen je het zij heb ik de 50cc weer gemonteerd, morgen zal ik de scooter testen met 50cc wat ik wel merk is dat bij de carter ventilatie veel minder lucht uit drukt dan bij de 80cc
Post automatically merged:

Ook heb ik de slot speling van de zuigerveren gemeten en dan was 0,35 zal morgen in het boekje kijken of dit ook klopt
 
Ik heb even gekeken wat de max is bij een gy6 , dit is 0,45 mm . Dus daar zit je onder . Was dit van de 80cc die maat die je gemeten hebt?
Iets lucht zal je altijd hebben uit de ontluchting , de veren zijn niet 100% dicht. Maar tijdens het draaien worden de veren ook extra afgedicht door de spatsmering uit het carter. En ben je ook bekend dat de zuigerveren ( de twee bovenste ) een volg orde van monteren hebben? Kijk in deze manuel op pag 64 onderop daar staat de volg orde.
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 13
Klopt dit was de maat die ik opgemeten heb van de 80cc
Zuigerveren 1ste heb ik koper 2e zwart allemaal op noord staan
Post automatically merged:

Heb ook paar maanden voor een vriend malossi 80cc gemonteerd voor een Piaggio Zip deze rijd perfect, ook op me 2e Vespa S Polini 80cc gemonteerd ook geen problemen allebij 4T2V

Alleen bij deze nieuwe scooter in eens allemaal problemen met carterdruk met de 80CC malossi,
Maar nu de 50cc terug gemonteerd, ik kan wel merken dat de carterdruk erg is verminderd bij de carterontluchting, morgen zal ik volle touren gaan rijden en kijken of er alsnog olie uit spuit
 
Last edited:
De zuigerveren staat een letter N die moet richting de cilinderkop
Post automatically merged:

Heb nu met 50cc gereden op volle touren, komt nu geen enkel spatje olie uit de carterventilatie dus het ligt 'm sws aan de 80cc
 
Wat ik een duidelijke afbeelding vind mbt instructie zuigerveren 4-takt:
Check het topic van ' pappaalfa' en dan #4.
Sorry, krijg geen copy paste voor elkaar.
Groet,
 
Dan zou je de zuiger en cil diameter exact moeten (laten) meten , misschien cil iets te groot uigehoond , met 0,35mm zit je ook al een eind in de max verslijt richting. Maar nu kun je wel gericht gaan zoeken , je weet nu in welke richting. Speling zuiger en cil moet tussen 0.010 en max 0.040 zitten volgens het manuel
succes
 
Last edited:
Back
Top