Vespa IGET 80CC Kleppendeksel overdruk! Verliest olie, en word 120 graden

AlphaNavi

Member
Ik heb een Vespa Sprint Iget 80cc Malossi
Heb de scooter volledig ingereden alleen verlies hij behoorlijk veel olie uit de carter deksel, de scooter is een halfjaar oud.


Iemand een idee wat het kan zijn?

Heb een setje pakking opnieuw gemonteerd
 
Advertisement - register to remove this

Bedankt voor de reactie!

Sorry ik heb het verkeerd uitgelegd, er komt juist olie uit de Kleppendeksel slang.

Geen idee als ik rond de 8000 touren draai dan spettert allemaal olie uit het tuitje van de kleppendeksel, het is best wel veel na uurtje vol gas rijden (75) km dan mist er al dik 0,5l olie uit het moter blok.

De scooter is maar 4 maanden oud, garantie heb ik helaas niet meer door de 80cc die ik gemonteerd heb.
 
Last edited:
Bedankt voor uw reactie,

Ik heb vorige week mijn kleppen geslepen en de kleppenseals vervangen, ook de zuigerveren,

Ik ga dit weekend even testen ik hou jullie op de hoogte.
 
Ik heb vorige week mijn kleppen geslepen en de kleppenseals vervangen, ook de zuigerveren,
Huh, bij een scooter van 6 maanden oud en een nieuwe 80cc, met of zonder bijbehorende kop???

Weet je zeker dat het uit de slang komt en niet langs de bouten waarmee je de kleppendeksel vast zet?
Normaliter, ook al zou er veel olie de slang in gaan, zou hij niet mogen lekken door de slangenklem die erom zit, tenzij de druk zo hoog wordt dat de slang eraf schiet....

Kijk eens naar onderstaand filmpje, hier wordt in minuut 5:00 even uitgelegd waar je op moet letten bij het terugplaatsen van de kleppendeksel.

 
Screenshot_20211007-102110_Edge.jpgHierbij een foto van de kleppendeksel van Iget de tuitje (rodecircel)zit een los slangetje op voor carterontluchting, uit dit slangetje spuit al het olie uit.
Post automatically merged:

20210826_180013.jpg
 
Ik heb een ODB2 aangesloten blijkbaar word mijn scooter ook rond de 120graden tijdens het rijden
volgensmij is dit iets te warm? Misschien dat ie daardoor olie uit de carterontluchting spuit.

Iemand een oplossing
 
Misschien het membraan dat de overdruk eruit hoort te laten nakijken.. Waarschijnlijk blijft deze afgesloten. Of zit vast.

De druk die ontstaat in het carter door je bewegende onderdelen (krukas, zuiger) word afgelaten door je carterventilatie. Als deze zijn druk niet kwijt kan door een of andere manier dan bouwt de druk te ver op en drukt hij de olie eruit via zijn overloop eruit. (Ik neem aan dat het je overloop is waar het nu uitkomt)

Heb zelf geen ervaring met dit type maar het systeem werkt bij iedere motor hetzelfde. Aangezien je cilinder is vervangen kan 't goed zijn dat je carterontluchting niet goed zit op een of andere manier. Het klepje van de carterontluchting mag namelijk alleen oliedamp doorlaten en geen olie als vloeistof!
 
Je verliest ruim 1 liter via de carterontluchting, maar er hoeft maar 0,8 liter in. Hoe dan ?
Sorry dat klopt niet hahha, laten we houden op een 0,5L
Post automatically merged:

De druk die ontstaat in het carter door je bewegende onderdelen (krukas, zuiger) word afgelaten door je carterventilatie. Als deze zijn druk niet kwijt kan door een of andere manier dan bouwt de druk te ver op en drukt hij de olie eruit via zijn overloop eruit. (Ik neem aan dat het je overloop is waar het nu uitkomt)

Heb zelf geen ervaring met dit type maar het systeem werkt bij iedere motor hetzelfde. Aangezien je cilinder is vervangen kan 't goed zijn dat je carterontluchting niet goed zit op een of andere manier. Het klepje van de carterontluchting mag namelijk alleen oliedamp doorlaten en geen olie als vloeistof!
Klopt, ik heb de carteronluchting meerdere keren open gehaald, hier zit alleen een metaalplaat voor en er onder een pakking met allemaal vakjes er in tot boven aan toe, dit goed gereinigd maar helaas het zelfde verhaal, ik heb vorige week weer een kleppenlektest uitgevoerd blijken mijn kleppen te lekken en verbrand te zijn.

Heb de kleppen en cilinderkop gereinigd kleppen geslepen, en weer een lektest uitgevoerd, helaas blijven mijn kleppen lekken en zijn waarschijnlijk kleppenzetels verbrand. ik zal hier eerst werk van maken om de kleppen lek dicht te krijgen. waarschijnlijk verdwijnd de druk uit de cilinder door de kleppen en kleppenseals heen waardoor er overdruk word opgebouwd.
 
Last edited:
Zit er niet te veel olie in je carter?
Nee zit precies 0,85L in en op pijl, toch bedankt voor het mee denken :)
Post automatically merged:

Sluiten de kleppen goed en zijn de klepsteelrubbers goed? Kan mij eigenlijk alleen maar voorstellen dat druk in carter komt door blow-by en druk in kop door kleppen/klepstelen.

Edit: Komt dit blok overeen? Topic staat nog maar 1 week stil; https://scooterforum.net/threads/olie-in-luchtfilter-vespa-sprint-iget.216246/

Groet,
Nu omdat mijn Iget oververhit is geweest (120 graden) zijn mijn kleppenzetels verbrand en krijg ik het niet meer luchtdicht met het slijpen helaas, ik zal volgende week een nieuwe cilinderkopbestellen daar zitten de kleppen gelukkig al geslepen in, hopen dat dat het hele probleem oplost is.
 
Last edited:
De kleppen kunnen veel hetere temp aan als die 120gr , denk dan dat je het eerder moet zoeken in te krappe of verkeerd gestelde kleppen door te weinig speling. Klep zittingen kun je ook laten frezen , en dan zelf je kleppen inschuren. En waar heb je die temp gemeten ? Denk dat de cil of cil kop wel heter wordt als 120 gr.
 
De kleppen kunnen veel hetere temp aan als die 120gr , denk dan dat je het eerder moet zoeken in te krappe of verkeerd gestelde kleppen door te weinig speling. Klep zittingen kun je ook laten frezen , en dan zelf je kleppen inschuren. En waar heb je die temp gemeten ? Denk dat de cil of cil kop wel heter wordt als 120 gr.
Dag, ik heb de temperatuur op gemeten via ODB 2, deze gaf 120 graden aan, daarna heb ik cilinderkop er af gehad en stonk de olie erg verbrand dit lijkt mij niet een goed teken?

De kleppen afstelling heb ik gesteld op 0,10 in 0,15 uit
 
Wat ik vreemd vindt , is dat als de kleppen lekken de compressie in de uitlaat , of inlaat wordt geblazen. Dit heeft in mijn optiek niets met carterdruk van doen. Je zou dus ook minder , of in geval van verbrande kleppen geen compressie hebben , en daardoor ook een slecht lopend en startend blok hebben.
Dit is toch een lucht gekoeld blok ? Waar meet je dan die 120 gr , ja via obd2 maar waar zit het meet punt.
Ik denk dat het draaiend gedeelte en cil die 120 gr moet kunnen hebben. En de olie temp zou je in het carter moeten meten , Hierbij een stukje over motorolie temp , daarbij raden ze de interval van 30.000 km verversen af: Optimale temperatuur is 100 graden normaal gesproken. Maar volgens de msds sheet begint de olie pas bij veel hogere punten te verbranden, dus op zich geen man overboord bij 135. Je olie is alleen wel eerder aan vervanging toe op deze manier want je blok is niet overal 135 graden.
Als je dit stukje doorneemt lees je dat ook de soort olie 5w/10 , 10w/40 invloed kan hebben op de carter ontluchting :
 
Ten éérste bedankt voor uw reactie!

Mijn OBD2 meet het temparatuur van de Cilinderkop, deze geeft dus aan dat 120° aangeeft, daarna heb ik de cilinderkop gedemonteerd en stonk het naar verbrand olie lijkt mij geen goed teken, vandaar dat ik direct dacht aan mijn kleppen en die zijn blijkbaar lek, wanneer deze lek zijn zou ik zelf denken wanneer deze ontsteekt de druk door de kleppen heen gaan en de Kleppenseals richting de kleppendeksel en vandaar de hoge druk denk ik?

Cilinder is luchtgekoeld
Olie: 10W60 volgens onderhoudsboekje van Piaggio. Ook wel 5W40 er in gehad daarmee het zelfde probleem gehad.
 
Klepseals zijn hoofdzakelijk om het aanzuigen van olie via de klepsteel te voorkomen en zo olie verbruik . De weerstand in het uitlaat en inlaat spruitstuk zijn minder als via de klepseals , dus ik denk niet dat daar je carterdruk vandaan komt. En dan nog 120gr wat je meet op de cil kop vindt ik niet zo vreemd gezien de temp van de verbranding die in de kop plaats vindt. Zou het doorlekken naar het carter vanaf de compr ruimte eerder verdenken . Zou de zuigerveren eens checken. Of een lektest doen , je moet toch de boel demonteren om de kleppen te repareren.
 
Ik had de zuigerveren ook al vervangen omdat ik dacht dat dat het probleem was maar helaas is dit niet het geval, ik heb wel een Malossi cilinder, maar vervangen voor performance zuigerveren gemonteerd.

Een lek test moet ik deze uitvoeren met een drukverliestestset of is hier een ander manier voor?
 
Back
Top