Vespa I-Get

Bace

EPC Stinger #134
Beste lezers,

ik ben bezig met het opvoeren van m’n Vespa. Nu heb ik de variobus al veranderd en ben ik iets zwaarder in rollen gegaan. Hij loopt nu rond de 40.

nu is mijn vraag, wat kan ik nog aan dit blok doen? Hij mag wel wat harder optrekken. Ik begrijp dat dit altijd gepaard gaat met een hogere topsnelheid.

kan de ecu gechipt worden of zit er nog een begrenzer ergens?
Hoor t graag
 
Advertisement - register to remove this

Snellere ECU plaatsen. Dan heb je gemiddeld 10 tot 15km winst. Maar die ECU's zijn vrij duur. En hoezo zwaarder gegaan? meestal is het lichter.
 
Rolletjes moet zeker wel zwaarder.. Want de begrenzer laat op dit moment minder toeren toe.. En als je dan lichtere of goede rolletjes hebt die dan eigenlijk voor dat moment te licht zijn.. Dan schakelt de vario pas later en mis je dus snelheid.. (vario schakelt dan niet helemaal maximaal, maar blijft op ongeveer 60% hangen) Door zwaardere rollen kan je door die 60% heen gaan en win je op top meer snelheid)

Doordat het toeren tal lager blijft, kan je door zwaardere rolletjes er voor zorgen om de vario te forseren sneller het schakel moment in te zetten.
Zo kan je op een lager toerental iets hoger in eind snelheid komen.

Wil je normaal kunnen afstellen dan moet de ECU aangepast worden om meer toeren door te laten, waarna je dan weer je standaard rolletjes kan gebruiken of lichter kan.
 
Kun je zelf deze ecu aanpassen!? Of bedoel je met aanpassen een andere ecu plaatsen, zo ja moet ik dan denken aan een brom ecu of de malossi variant!
 
Ik weet zelf niet wat er momenteel mogelijk is met de standaard ECU.. Maar weet wel dat er een malossi ECU te verkrijgen is die minimaal 200 euro en of iets meer zal kosten.

Andere ECU is een alternatief installeren dan de standaard ECU.

Je moet de juiste software hebben en de juiste interface kabel.. En je moet er verstand van hebben hoe deze dingen werken.
Je kan niet zomaar lul raak iets gaan veranderen zelf en hopen dat het goed uitpakt (want een nieuwe ECU kopen is niet heel goedkoop)

Wat er gedaan moet worden is de limiter aanpassen zodat hij een hoger toerental door laat.

Stel dat een standaard ontgrensde scooter ongeveer 7800 rpm doet.. Dan zal een begrensde versie waarschijnlijk lager zijn afgesteld (gok op 6800 RPM ofzo) en daarbij haalt hij dan ook de maximaal haalbare snelheid van ongeveer 50 / 52 op de teller. Met een vario ring of begrensde bus precies 45km/u op de teller maakt.

Alleen wat ik lichtjes ergens begrepen had was dat je met de standaard ECU niet veel mee kon doen.. Misschien worden die dingen geprogrammeerd in een bepaalde computer taal.. En valt die misschien niet uit te lezen zonder speciaal apparatuur. Of ze zijn enkel maal geprogrammeerd en niet meer aan te passen (en wellicht alleen een enkele firmware upgrade naar boven mogelijk) zodat je niet meer kan downgraden.


En bij het switchen van de ECU, moet de nieuwe ECU weer ingeleerd worden, anders start je scooter niet. En die inleren is volgens mij hetzelfde als bij andere piaggio of vespa scooters.
 
Last edited:
Als ik het goed geinterpreteerd heb gaat het hier om een snor.

Kijk op Youtube.

Joey Schaar heeft een hele serie filmpjes (4 stappen) opgenomen voor het opvoeren van de I-Get.

Echte goeie serie, hij laat stap voor stap zien wat bepaalde veranderingen scheelt in snelheid.

De laatste stap en natuurlijk ook de duurste plaatst hij de Malossi Injtronic ECU.
 
Back
Top