Vespa geel of blauw kenteken

dancha

New Member
Hallo allemaal

Na zeven jaar trouwe dienst wordt het tijd om mijn Kymco Like in te ruilen. Ik heb mijn oog laten vallen op een vespa van 2 jaar oud bij een scooterzaak. Ik ben 40 plusser en heb geen auto rijbewijs. Mijn kymco was een snorscooter en reed braaf 25 km per uur. Nu heb ik bij de vespa de mogelijkheid om hem om te keuren naar geel kenteken. Ik weet dat momenteel heel veel mensen hun snor om laten keuren tot brom. Maar toch heb ik een lichte twijfel en hoop dat jullie als scooter liefhebbers mij advies kunnen geven.

Met mijn snorscooter reed ik gewoon op het fietspad. Met een brom moet ik grotendeels op de weg rijden. Dit lijkt me op sommige plekken best lastig en na het zien van de verkeersborden op de weg naar mijn werk lijkt het soms zelfs onlogisch aangezien ik om zou moeten rijden naar mijn werk.
Maar het voordeel is dat je natuurlijk wel harder kan rijden.
Als ik hem snor zou laten ziet het er een beetje raar uit. 25 km met een helm op!
Klopt het dat het toegestaan is om hem dan op te voeren tot 34 km?

Misschien klinkt mijn twijfel voor veel van jullie een beetje dom maar voor mij is het echt een dingetje. Hoop dat jullie advies kunnen geven.
Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb ook een Kymco Like en door het plaatsen van een gladde variobus reed hij al 45.
Ook het kabeltje/lusje van de cdi doorgeknipt en hij ging zelfs ruim 50.
Dus het is vrij eenvoudig om hem sneller te laten gaan.

Door het plaatsen van een Malossi multivar met 6.5 grams rolletjes en een onbegrensde cdi is de trekkracht beter geworden.
En een grotere sproeier, 78.
Hij is inmiddels omgekeurd als brommer.

Let er bij een Vespa op of het een 2 of 4 klepper is, die laatste zijn beter.
Met een 2 klepper is niets mis, maar een 4 klepper trekt beter op.
Als hij nog omgekeurd moet worden zal het ook een 2 klepper zijn , net als de Kymco.
En een euvel is dat de bodemplaat door gaat roesten als ze buiten gestald zijn.
Maar de Vespa's zijn wel beter en je zithouding is veel comfortabeler dan op de Kymco.
Je zit hoger, en je komt niet met je knieën tegen het stuur.

Het fietspad is veel te druk en op de rijbaan schiet je, soms, beter op.
 
Last edited:
Gewoon geel kenteken nemen. Het enige voordeel van een.blauw kenteken was het feit dat je geen helm op hoefde.... Nu dat verdwenen is is het nut van een snor scooter ook verdwenen. En als je een geel kenteken hebt en je rijd alsnog liever 25 of zelfs 34 zoals kan dat ook gewoon
Je hoeft niet perse altijd volgas he
 
ik ben overgestapt van een tomos snor naar een kymco agility brom om met mijn zoon achterop de spits te omzeilen als ik hem naar zijn training breng. dat is eigenlijk tegengevallen omdat ik inderdaad op sommige plekken nu ìn de file sta waar ik met de tomos làngs pruttelde. ook ik vind het niet prettig om amper sneller op te trekken met auto's op mijn achterspatbord en toen ik gisteren een stuk 30 km/u route nam waar ik 35 op de teller reed en nog net niet van dat ding af stuiterde, werd ik op een gevaarlijk punt ingehaald door een busje van de gemeente, dat vervolgens net niet op een auto klapte die van links uit een zijstraat kwam.. mijn Tomos rijdt 32, wat nog "mag" en ik heb ook gelezen dat dat tot 34 mag, al voelt 32 op dat ding al hard (hoewel ik 55 op een ongeveerde Solex heb gereden ooit, met een velgrem vóór..)
@bartj ga jij vrijwillig 35 rijden met auto's achter je?
 
Last edited:
Ik heb bewust voor snor gekozen omdat ik dan op het fietspad kan blijven. Geen files, minder stoplichten en veel fietspaden binnendoor waar geen autowegen zijn (zeker in de stad met 1 richting en zo). Ja een gele plaat is sneller, maar zodra je achteraan moet aansluiten bij het stoplicht en daar met de snor zo langs af kan rijden op het naastliggende fietspad is dat snelheidsverschil zo een tijdsverlies.

Wat ik helaas bij ons nu veel zie is dat mensen hun scooter hebben omgekeurd naar geel en toch op het fietspad blijven rijden, maar dan nu met ruim 50kmph

34kmph mag officieel ook niet, het moet 25kmph zijn. Maar als ze je op de rollenbank zetten voor controle val je waarschijnlijk net binnen alle tolleranties en kom je er boete vrij vanaf. Dat is waar die 34kmph vandaan komt. Maar in het uitzonderlijke geval dat ze je met 34kmph op het fietspad laseren op snelheid ga je toch wel 9kmph te hard (zonder correctie voor laseren)
 
Last edited:
@bartj ga jij vrijwillig 35 rijden met auto's achter je?
Al moest ik midden op de weg stil gaan staan, zoiets doet me niks je kijkt naar wat jij fijn op dat moment. Maar nou heb ik met mn eigen bouw en aantrekkelijke uiterlijk natuurlijk al het voordeel dat menig automobilist zich in wel een keer extra bedenkt bij dit 2meter 110kg zware blok beton te kleven haha maar we dwalen af
 
Ik vind het ook een beetje afhankelijk van waar je woont en waar je hem voor gaat gebruiken.
Je geeft al aan je hebt geen rijbewijs dus het word een woon werk verkeer scooter.
Woon je in de stad ben je misschien toch beter af met een blauw kenteken.

Woon zelf in een van de tussen dorpjes in de buurt van de wat grotere Brabantse steden, hier heb je nog heel veel bromfietspaden.
Heerlijk want daar kom je als scooterrijder veel meer tot je recht, wij horen niet op de weg, niet met max45km/h iig.
Nu kan ik ook wel wat sneller als dat en is mijn Aerox niet voor woon werk verkeer, dus dat scheeld.

Maar neem dat ook mee bij je mogelijke keuze, succes.

mvg,
 
Als ik hem snor zou laten ziet het er een beetje raar uit. 25 km met een helm op!
Hoezo raar?
Je ziet toch ook steeds meer fietsers met een, niet verplichte, helm op rijden?
Is dit raar of verstandig?
Laat ik het maar niet hebben over al die achterlijke eclectische stepjes/fietsjes en verdere meuk dat op de openbare wegen te zien zijn.
Die scheuren en crossen maar in het wilde weg rond zonder dat iemand zich hierover druk maakt...
Even terug naar het begin: ik rijdt sinds 1 januari lekker rond op mijn snor met een helm op mijn knarretje.
Ik vind het helemaal prima zo.................
 
Hoezo raar?
Je ziet toch ook steeds meer fietsers met een, niet verplichte, helm op rijden?
Is dit raar of verstandig?
Laat ik het maar niet hebben over al die achterlijke eclectische stepjes/fietsjes en verdere meuk dat op de openbare wegen te zien zijn.
Die scheuren en crossen maar in het wilde weg rond zonder dat iemand zich hierover druk maakt...
Even terug naar het begin: ik rijdt sinds 1 januari lekker rond op mijn snor met een helm op mijn knarretje.
Ik vind het helemaal prima zo.................

Als mensen aan een helm denken, denken ze meteen aan het type motor helm..

Er zijn genoeg andere helmen te krijgen die beter bij de omstandigheden passen.

Je kan prima een jethelm op zetten of iets anders simpelers.
Post automatically merged:

Bedankt voor jullie reacties!! Heel fijn want ik ben eruit. Morgen zeg ik mijn kymco gedag en mag ik mijn vespa ophalen....met blauw kenteken. Denk dat dit voor mij de juiste keuze is.

Als het je niet bevalt die snor, heb je toch nog altijd de mogelijkheid tot omkeuren.. Je kan nog alle kanten op.
 
Als mensen aan een helm denken, denken ze meteen aan het type motor helm..

Er zijn genoeg andere helmen te krijgen die beter bij de omstandigheden passen.

Je kan prima een jethelm op zetten of iets anders simpelers.
Klopt helemaal.
 
Persoonlijk zou ik dan toch voor een jet helm kiezen.. Krijg je niet zo`n koude bakkus in de winter.

Heb je ook nog een vizier dat dicht kan als je toch in lastige weersomstandigheden terecht komt.
 
Back
Top