vespa ciao of puch?

janpielenman

Well-Known Member
ik wou een oud brommertje kopen en deze natuurlijk opknappen:#
maar nu ben ik aan het denken: puch of ciao?
mijn vriend heeft een puch en is wel leuk ding loop 70, duur wel lang voordat ie op top is.
maar nu een groten twijfel, puch heeft ee ketting en ciao heeft dat vario systeem(of wat de officieëlen naam is). nu denk ik toch dan je met het vario systeem sneller trekt en ook hoge top kan hebben toch?

en ik weet je kun ook met tandwielen gaan spelen met ketting.

dus ik wou graag wat advies van de "kenners":D
 
Advertisement - register to remove this

naar mijn weet trekken scooters altijd sneller op dan schakels. Maar dat kan ook te maken hebben met schakelen.

Schakels hebben ketting en scooters hebben ja v-snaren.

Dus lijkt me da een v snaar sneller op trekt dan een ketting.

Maar om sneller opte trekken bij een ketting

kleinere tandwielen of grote tandwielen gebruiken weet nie mer welke van de 2.

Maar ik denk persoonlijk zelf dat een v-snaar sneller aan de top zit dan een ketting.
 
Uhm een vespa ciao heeft alleen een koppelingetje voor, en dan ook gewoon een snaar direct naar achteren toe.

Puch heeft ook een koppeling voor (maar dan inwendig), en dan gewoon een ketting direct naar achteren toe.

Komt op zelfde neer dus. En bij een vario gaat er juist GEEN power verloren dat is het hele concept ervan nou juist

Een puch sleutelt makkelijker en vind ik persoonlijk wat degelijker dan een vespaatje, maar als het een crossertje ofzo wordt maakt het weinig uit wat je koopt. Mijn snor vespa ciao trok je zonder enige moeite op het achterwiel en die liep nog gewoon netjes 25 a 30. Mijn puch tikt de 70 aan maar krijg je echt met geen mogelijkheid van de grond. Kan je dus niet op het merk afschuiven ligt gewoon volledige eraan wat je er onder hangt.
 
Last edited:
Even voor de duidelijkheid. Een vespa ciao is NOOIT uitgevoerd met vario systeem. Deze zijn er wel voor te krijgen van een vespa avanti of super bravo. Ook de Si met monobrug had variosysteem. Er zijn ook imitatie achterkoppelingen enzo te koop. Het nadeel hiervan is dat de trekveren niet te vervangen zijn. Ook de koppelingshuizen zijn van mindere kwaliteit. Deze klappen onbelast vaak uit elkaar. (omdat ze van gietijzer zijn)

De drie brommers hierboven zijn vrij zeldzaam aan het worden. Als kun je er aan komen is vaak al het kickblok eronderuit gehaald samen met het variosysteem.

Voor mij zou de voorkeur 100% bij vespa ciao liggen. Alleen al voor de mooie spullen die er voor te krijgen zijn zoals speed/evo engine, reedvalve blokken, polini lc kitjes, vario setjes, kickblokken, malossi deps cilinder (11 spoelpoorten en vlinderpoort), simonini enigne en ga zo maar door.

Als je voor een ciao gaat zou ik er wel een pakken met electronisch blok en aparte olietank. Het tanken is makkelijker en electronische ontsteking is betrouwbaarder. Er zijn ook contactpuntvervangers te koop (welke origineel voor een kettingzaag bedoeld waren) waardoor je contactpunten komen te vervallen.


Mijn originele ciaotje liep btw 65 area51 teller. Ik had dan wel bromklok en een vrij kleine poelie. De carters waren getuned en krukas berekend en gefreest. Verder was die op een 13/13 helemaal origineel. (en sito plus)
 
Last edited:
vespa ciao is echt wel leuk!

voordelen:

+ superlicht (hef je zo op, geen enkel probleem)
+ kan je wel leuke dingen voor krijgen
+ ik vind ze uber betrouwbaar
+ goede wegligging, makkelijk te besturen

er zijn er nog zoveel

nadelen:

- zwakker frame dus bij opvoeren kan het SOMS mis gaan
- je moet altijd NET deze vasthebben die een goede basis is, sommige moeten een hele revisie hebben eer de basis goed is.

ik heb zelf een vespa ciao, een tijd mee dagelijks gereden en dat ging echt zalig. mijn verschillende setups:

orgineel blok 32 autoteller

orgineel blok maar met sito + dikke bocht en kleinere poulie: 40 autoteller

orgineel blok maar met proma en kleinere poulie: 40 + autoteller (nog geen meting kunnen doen)

maar er is wel één model waaraan de ciao NIET kan tippen: piaggio grillo. Ziet er een raar ding uit MAAR ja =p die heeft een uber wegligging, je zit als een koning.

ik heb beiden: grillo & ciao.

ik verkies toch qua uitrusting de grillo. Die van mij heeft kickblok en vario. En je wilt NIET weten hoeveel verschil qua optrekken en gebruiksgemak heeft.

en ps.: ciao heeft normaal GEEN vario gewoon koppeling vooraan met schijf achteraan. hoe kleiner de schijf hoe trager die optrekt. En dit kan serieus met een traag gangetje zijn hoor. maar als je er dan een proma oid onderplooit dan schiet die plots in de boost en klaar!

mijn mening: weg met puch, leve piaggio
 
Oja lekker onderbouwd ook :p




Een nadeel aan een ciao is natuurlijk dat je geen achtervering hebt.

Daarintegen heb je wel weer zadelvering. Sommige modellen hebben ook vering systeem in de pakkendrager.

Persoonlijk zou ik liever een ciao hebben dan een grillo. Ik heb ook een paar keer op een grillo gereden maar zoveel fijner rijden ze niet hoor. Alleen de (mono) vering is een verbetering.
 
puch is veel leuker

meer voor te krijgen, makkelijker sleutelen, mooier
die van mij gaat ook 100kmph

http://s568.photobucket.com/albums/ss122/depapkarre/?action=view&current=100_4936.mp4
filmpje

Meer voor te krijgen? Bedoel je dat er mee onderdelen voor te zijn of meer verschillende (opvoer) spullen.

Meer opvoerspullen ben ik het niet mee eens. Ik weet zeker dat er voor ciao meer verschillende dingen te krijgen zijn zoals Verschillende (malossi/polini/simonini ect) carters, verschillinde cilinders, zij inlaten, variosystemen, uitlaten, ect ect
 
Heb zelf beide, rij op die puch toch echt stukken liever 60 dan op die ciao. Wat dun gebogen metaal en een "voorvering" om te huilen (na een paar maand rijden al door), achtervering heb je uberhaubt niet.

Niet dat Puch geweldig is hoor, maar als je dan moet kiezen. Sleutelt ook wat makkelijker in mijn ogen
 
Maxi_S.jpg


mop-ciao.jpg


Ik zou het wel weten. Maarja dat heb ik al vaker gezecht.

Het blijft gewoon de keus van de TS.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top