Vespa ciao komt moeilijk van de plek af

Enterprise

Well-Known Member
Goeiedag,
Sinds gister eigenaar van een Vespa ciao.
Heeft een nieuwe 50 dr cilinder erop en start remt en rijd goed.
Alleen, vanuit stilstand kom je moeilijk weg.
Een kameraad zei dat mijn v snaar te slap ligt en dat ik het blok ietsje naar voren moet zetten of zoiets. Kan dat kloppen?

Vanuit stilstand maakt hij weinig toeren en komt moeizaam van de plek af. Zodra ie rolt gaat die als een trein.
 
Advertisement - register to remove this

Ja misschien het blok iets meer verzetten zodat de riem op meer spanning staat. Want als het blok gewoon goed draait, dan heb je gewoon een aandrijf probleem.

Of misschien iets mis met de koppeling.
 
Ik ga vanmiddag proberen de riem te spannen.
Mocht dit niet werken dan zal het wellicht de koppeling zijn. Waar zit deze bij een ciao? Vooraan op de krukas toch? Want achteraan waarbij een scoot de koppeling zit heb ik nu de snorklok geloof ik?
 
Vandaag kwam ik ergens achter. Als de brommer eventjes stilstaat dan heeft hij de compressie zoals je verwacht. Ik kan bijna niet lopen met de brommer zonder de compressie handel in te houden. Dat is goed neem ik aan. Hij start dan binnen 1 a 2 meter. Hij trekt op dat moment zeer goed op voor maar 1 x. Als ik weer stil ga staan trekt hij niet lekker op. Als ik hem dan uit doe dan kan ik ook gewoon met de brommer lopen zonder de compressie handel te hoeven induwen. Ook moet ik dan bijna rennen om de brommer aan te krijgen. Het lijkt erop alsof de snaar dan doorslipt ofzo? Als ik de brommer even laat staan heb ik weer compressie en trekt die goed op vanuit stilstand. Hoe kan ik dit nu oplossen? Weet niet zo goed hoe ik het blok naar voren moet zetten.
 
Last edited:
Neem aan dat je decompressie hendel bedoeld? (om de motor ermee uit te schakelen)

Overigens kan het probleem van alles zijn..

Van versleten poelies tot snaar tot een decompressie klep die niet goed afsluit. En of de onsteking die niet misschien goed op tijd staat..

Mijn raad is wel, koop je iets 2ehands, dan zal je hem echt helemaal na moeten lopen.. Nooit er van uit gaan dat het een goed lopende brommer is.
 
Dat het vanalles kan zijn dacht ik al maar ik hoopte dat iemand misschien het euvel herkende. Nu op dit moment heeft de brommer compressie tot dat ik echt een stuk gereden heb. Ik zie dat de snaar mooi aangrijpt. Ik ga zometeen eens een stukje rijden en bekijk daarna eens of de snaar dan wel de voorste poulie aandrijft.

Mocht de snaar gewoon goed lopen dan neem ik aan dat het probleem toch eerder bij de cilinder zit?

Ik heb de Vespa trouwens overgenomen van een maat van me. Hij heeft 2 jaar geleden een warmloper gehad omdat hij nergens mengsmering kon tanken en maar gewoon benzine heeft getankt. Ik heb alles schoongemaakt, slangen vervangen, de cilinder vervangen door een 50dr cilinder. Verder zat het achterwiel los en miste er een ketting en een benzine kraan. Verder lijkt de brommer perfect qua remmen, starten en rijden, op het wegrijden vanuit stilstand na.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat het een probleem met de cilinder is maar je weet maar nooit. Ik ga in ieder geval kijken of de v snaar wel de boel aandrijft en dan zal ik een update plaatsen
 
Het kan van alles zijn, een beetje gokwerk nu inderdaad.

Als je naar inspiratie op zoek bent, bij mij was het een (bijna niet eens te zien) gebogen gasnaald.
 
Misschien cilinder, kan ook een te arm mengsel zijn.. Als je langer door rijden word de motor warm en dan verdampt er gewoon meer benzine.. Maar als die dat niet krijgt gaan hij inhouden of uitvallen.
 
Back
Top