Vespa 4t 4v overtoeren op top - ten einde raad!

MarkVespa

New Member
Hallo allemaal,

Ik ben al enige tijd bezig met een Vespa 4t 4v. In het verleden heel veel gewerkt aan 2 takt, dus dit vind ik een leuke uitdaging.

Bij aanschaf heb ik ivm enorme km stand heel veel vervangen en de scooter ontgrensd op de volgende manier:

- Vario ring eruit en ECU op het bekende rond plekje doorboord met 5mm.

Scooter liep toen 60 km/u. Misschien goed om te vermelden, op de 4v zit een solenoid, ofwel een luchtregelaar. Deze zorgde voor veel instabiliteit, dus deze heb ik afgekoppeld en een stukje slang met een schroef in de carburateur aangesloten. Toen liep de scooter goed. Ook heb ik de acceleratie pomp vastgezet.

Afstelling: 5,3 gram rollen (standaard 4v), standaard drukveer, sproeier 78, standaard v snaar.

Recent heb ik de volgende aanpassingen gedaan:

- nieuwe orginele krukas en lagers
- nieuwe vertandingslagers
- 80cc top performance
- kleppen afgesteld
- sproeier 84
- drukveer Malossi wit
- Malossi multivar vario
- rollen 7,5 gram

Scooter rijdt perfect en stabiel tot 58 km/u, vanaf dan loopt het toerental enorm op en gaat vanaf 60 km/u de toeren beveiliging aan en dan houdt de scooter in.

Ik heb al enorm veel geprobeerd om dit toerenverloop te verhelpen, maar niets werkt. Ik heb het volgende al gedaan:

- grotere sproeier 86, 88, maar dan stottert hij
- Malossi gele drukveer met diversen zwaardere rollen
- standaard drukveer met diversen rollen
- standaard Pia vsnaar als immitatie om te testen
- achterpoulies schoon gemaakt, zoals hoort gesmeerd en alles ontvet waar nodig.
- Polini speed control Vario uit mijn 2 takt Vespa, maar dit maakte totaal geen verschil

Het maakt niet uit wat ik doe, de toeren blijven in alle gevallen oplopen. Met de gele drukveer zelf vanaf de 50 km/u. Met een 2 takt kan je nog iets aan je gasnaald doen, maar in deze carburateur zit een gasnaald die niet te verstellen is naar mijn idee?

Ik ben redelijk ten einde raad. Mogelijk kunnen jullie meedenken? Zou het de moeite waard zijn toch een nieuwe solenoid aan te schaffen? Kan het aan de temperatuur sensor liggen?

Er is vrij weinig info over 4v te vinden, dus alle hulp is welkom!
 
Advertisement - register to remove this

Gele drukveer is te zwaar ..

Maar hoe zit het met je Vario , ?? heb je de juiste lengte V snaar , heb je de Viltstift test al gedaan ..
 
Gele drukveer is te zwaar ..

Maar hoe zit het met je Vario , ?? heb je de juiste lengte V snaar , heb je de Viltstift test al gedaan ..
Gele is inderdaad te zwaar. Zelfs de witte is niet perse nodig, maar geeft net iets meer stabiliteit. Viltstift test gedaan op Vario en achterpoulies. Snaar komt helemaal bovenin de vario en helemaal onderin de koppeling. Vsnaar is orginele Piaggio kort voor dit blok.
 
Ok.... je Snapt het ...
Hoe is de Breedte van de v Snaar ? is die ook op juiste Breedte ??

ECU doorboort zeg je ... Bedoel je CDI ? Bobine ?
Misschien toch eens Ducati grijs proberen.
Welk jaar is die scooter
 
Last edited:
Bedankt dat je wilt helpen!

Scooter is van 2009. Breedte is de standaard Piaggio breedte afmeting. 18,5x732.

Mijn fout ik bedoel inderdaad de CDI. Deze is ook anders dan de 2v versie. Het gaat om deze:

4v4tcdi.jpg
 
Met het doorboren van dit type CDI was / ben ik niet bekend .
Maar is die dan echt Ontgrenst ? zelfde verhaal met een Bobine inzagen ... en als toch blijkt dat een Ducati Grijs zeg maar wel de oplossing was .
 
Er zijn wel vervangende varianten oa van Malossi. Die belooft dat de RPM met 1000 wordt verhoogd. Ik vraag me alleen af of dit kleine verschil het gaat oplossen. Na het doorboren was er een duidelijk waarneembaar verschil in vermogen/toeren en had ik een iets hogere top en was de scooter feller.

Er moet een verklaring zijn waarom de toeren zo belachelijk omhoog lopen boven de 56 km/u. Ik verwacht geen wonderen van de standaard vertanding, maar 70 teller moet hij toch wel aankunnen zonder overdreven uit te lopen in toeren?
 
Beste MarkVespa,
Wat een heerlijk probleem is dit! Vermogen genoeg, maar hoe zet je dit op de weg....
Het is wat later op de avond, maar ik zie je geen melding maken van het aanpassen en monteren van andere tandwielen op de secundaire transmissie.
Vermoedelijk zijn die ook voor jouw Vespa te krijgen. Wat moet je anders doen met toeren die maar stijgen?
70 km op de teller, met een onbegrensde CDI, zonder vario-ring en wind mee, heb ik wel eens meegemaakt. Een eenvoudige ZIP 2v uit 2008, met originele vertanding. Het kan wel, maar alleen onder zeer gunstige omstandigheden.
Maar wat je verwacht, met ongewijzigde primaire en secundaire tandwiel verhoudingen is denk ik niet zo haalbaar.
De malossi multivar bijvoorbeeld, voegt zeker iets toe, maar het is maar een beetje.
De Zip euro 5 die ik nu heb draait rond de 9500 toeren bij 60 km op de teller met standaard overbrenging. (gladde bus)
Dus wat die moet draaien om 75 km/u te lopen wil je niet weten...
En dat geldt denk ik ook voor 70 km/u.
Volgens mij verwacht je te veel van de standaard overbrenging, maar er is hoop. :D
 
Bedankt voor je reactie!

Zoals aangegeven is dit mijn eerste 4 takt en heb in het verleden redelijk stevige setups gereden op 2 takt en heb tegenwoordig ook nog een Vespa 2 takt 70cc voor de lol, dus ik sta nu af en toe voor dingen die echt een raadsel zijn!

Is het de standaard om bij 4 takt de overbrenging te vervangen? Ik zie op YouTube filmpjes voorbij komen (oa Joey Schaar) van 4t scooters die "gewoon" 70/80 teller halen.

Nadeel lijkt mij wel dat een andere vertanding ten koste gaat van het koppel? Hebben jullie tips welke verhouding/vertanding lekker rijdt?
 
Ik denk dat jouw ecu niet goed ontgrensd is, (niet ver genoeg geboord of te ver?).
Ik heb zelf namelijk ook een Sprint 4T 4V, toen ik hem kocht ging hij 47kmu gps, varioring eruit en hij ging 57kmu, vervolgens een malossi variateur gemonteerd met 6,5g rollen en de witte drukveer en toen ging hij 65kmu, daarna nog een malossi ecu gemonteerd icm 6.1g rollen. Waardoor hij stabiel 70kmu gps liep op een stuk van een kilometer maar ook wel eens uitliep tot 75kmu gps met wind mee. Ook had ik na het verwijderen van de varioring een sproeier 78 gemonteerd en rijd goed maar 76 is misschien iets beter, te arm liep hij in ieder geval niet en een verbruik van 1:30-35.

Ik heb er nu ook een originele akrapovic uitlaat onder zitten (met db killer), daarvan gaat je vermogen wel iets op achteruit met een 50cc maar bij een 80cc volgens mij iets op vooruit. Ik kom nu bijna niet boven de 70kmu.

Ik heb zelf nooit mijn ecu doorboord dus ik weet ook niet hoe dat moet, ik zou als ik jou was de malossi ecu kopen want het maakte bij mij wel een redelijk verschil op 50cc al. Jouw standaard vertanding zou prima moeten zijn voor ten minste 80kmu. Wat ik ook wel eens heb gelezen is dat de 4V kabelboom begrenst is op 80-90kmu, als je nog harder wilt zul je een 2v kabelboom en ontsteking etc moeten monteren waardoor geloof ik zelfs 105+ haalbaar is icm andere vertanding. Dit alles kost een hoop geld dus daar zou ik niet aan beginnen tenzij je er het maximale uit wilt persen.
 
Dit is al een topic van meerdere maanden oud, maar mij lijkt het probleem niet te liggen in de cdi anders zou je geen overtoeren hebben.
De viltstifttest toon aan dat de scooter ook in de "hoogste versnelling" komt.
Als de scooter dan nog overtoeren maakt, lijkt het mij dat het probleem in de eindoverbrenging zit.
 
Back
Top