Vespa 2t raar geluid

Thimobl

Member
Beste,

Ik heb een vespa s50 2t met het een en ander er aan gedaan:
- malossi multivar
- sito plus uitlaat
- malossi sport luchtfilter
- malossi 50cc cilinder
- malossi drukveer
En de scooter heeft ongeveer 8k km gelopen. Nu hoor ik sinds kort een raar geluid vanaf (denk ik) de uitlaat / vliegwiel kant. Dit is alleen als ik gas geef. Ik zou het geluid beschrijven als een ratel achtig lichtelijk knarsend geluid. Daarnaast als ik boven de 35km/h kom begint die bij de voeten meer dan normaal te trillen. Ik dacht zelf aan lagers maar dat lijkt me heel gek bij 8k kilometers al. Nu is mijn vraag: welke mogelijke oorzaken kunnen dit zijn zodat ik die hopelijk 1 voor 1 na kan lopen en alles kan controleren?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Beste,

Ik heb een vespa s50 2t met het een en ander er aan gedaan:
- malossi multivar
- sito plus uitlaat
- malossi sport luchtfilter
- malossi 50cc cilinder
- malossi drukveer
En de scooter heeft ongeveer 8k km gelopen. Nu hoor ik sinds kort een raar geluid vanaf (denk ik) de uitlaat / vliegwiel kant. Dit is alleen als ik gas geef. Ik zou het geluid beschrijven als een ratel achtig lichtelijk knarsend geluid. Daarnaast als ik boven de 35km/h kom begint die bij de voeten meer dan normaal te trillen. Ik dacht zelf aan lagers maar dat lijkt me heel gek bij 8k kilometers al. Nu is mijn vraag: welke mogelijke oorzaken kunnen dit zijn zodat ik die hopelijk 1 voor 1 na kan lopen en alles kan controleren?

Alvast bedankt!

Als eerste zou je een filmpje kunne make van het geluid?

Als tweede zou het kunne dat je voor het vastzetten van je koelvin te lange boutjes gebruikt hebt en deze tege je dynamo aankomen?

Probeer ff met de hand je krukas te draaie als er echt zegmaar iets is waar die ff blijft hange is deze kans groot
 
Kunnen best je krukaslagers zijn vanwege je filter. Je houdt nooit alles tegen qua vuil en zand met een powerfilter. Maar je zou eerst eens kunnen kijken achter je koelkap bij je ontsteking misschien zit er wat vuil in of tussen en is het zo opgelost. Zo kun je in principe stap voor stap demonteren tot je je hele ontsteking eraf hebt. Dan zou je je keerring kunnen bekijken als die bijvoorbeeld lekt kan er ook weer rommel bij je krukaslagers komen. Neem aan dat je eerst met deze setup zonder problemen hebt gereden? Of is het gekomen meteen nadat je dat spul erop hebt gezet?
 
Kunnen best je krukaslagers zijn vanwege je filter. Je houdt nooit alles tegen qua vuil en zand met een powerfilter. Maar je zou eerst eens kunnen kijken achter je koelkap bij je ontsteking misschien zit er wat vuil in of tussen en is het zo opgelost. Zo kun je in principe stap voor stap demonteren tot je je hele ontsteking eraf hebt. Dan zou je je keerring kunnen bekijken als die bijvoorbeeld lekt kan er ook weer rommel bij je krukaslagers komen. Neem aan dat je eerst met deze setup zonder problemen hebt gereden? Of is het gekomen meteen nadat je dat spul erop hebt gezet?
Nooit problemen gehad. Ik reed over een hobbelig weggetje en opeens uit het niets rare geluiden. Nu heb ik een vriend van mij op de scooter laten rijden en hij zegt mogelijk iets met ophanging omdat in bochten het wiel ook “zoekt” naar grip. Hier kwam ik na het plaatsen van deze post pas achter! Met zoekt bedoel ik dat die soms raar lijkt te bewegen alsof er speling op zit, maar als ik stilstaand de band heen en weer probeer te duwen gaat die geen kant op.

Zou dit met elkaar te maken kunnen hebben of zijn dit 2 compleet losse problemen voor zover jullie kunnen inschatten? Als het namelijk 1 probleem is, kan ik misschien door deze beschrijving doelgerichter te werk gaan.
 
Ja zou misschien best kunnen hoor. Voel eens of er speling op je blokrubbers zit. Scooter op de bok en dan 1 hand bij je blokophanging en dan met je andere hand blok heen en weer proberen te bewegen. Mag minimale speling op zitten. Of misschien zit je achterveer los ofzo slechte bandenspanning kan ook zorgen voor het zoekende gevoel
 
Ja zou misschien best kunnen hoor. Voel eens of er speling op je blokrubbers zit. Scooter op de bok en dan 1 hand bij je blokophanging en dan met je andere hand blok heen en weer proberen te bewegen. Mag minimale speling op zitten. Of misschien zit je achterveer los ofzo slechte bandenspanning kan ook zorgen voor het zoekende gevoel
Ik heb gister de speling getest en er zit iets meer speling op dan wat ik “normaal” acht dus ik ga sowieso even de blokrubbers vervangen en dan zal ik verslag doen over of het probleem er nog is!
 
Ik heb gister de speling getest en er zit iets meer speling op dan wat ik “normaal” acht dus ik ga sowieso even de blokrubbers vervangen en dan zal ik verslag doen over of het probleem er nog is!
Check meteen je subframe als je blok er toch onderuit gaat. Zitten ook rubberen bussen in die wel eens verrot gaan, en kijk ff of je achterveer misschien niet goed vast zit. Dat soort dingen kunnen ook voor de voelbare speling zorgen
 
Check meteen je subframe als je blok er toch onderuit gaat. Zitten ook rubberen bussen in die wel eens verrot gaan, en kijk ff of je achterveer misschien niet goed vast zit. Dat soort dingen kunnen ook voor de voelbare speling zorgen
Aha maar waar zou de vering niet goed vast kunnen zitten?
 
Aha maar waar zou de vering niet goed vast kunnen zitten?
Als dit rubber uitgelubberd is;
oKn0GTUtsFWdCZP3PmMdxR8GXwmUH5-hjvyskv7YtMKHMWcFggV0TAwO_7h6S68BpV7IoDgnsNf3L8ag1T4qWzoiIZ7Zi1ydyKJWY3lNrSYRZGLPekeDSKOoW6mni1SlZRxVmK-8J8aCQK9b-yh1ey1GWi4wIAGbzHXVQteVRhOZlYJ5ybHVQ7ovF0fdpSe5-145Wg2SGzIwfk7ZTJXJLm_T1gfhBSyPLbhDTjk7aqTttVKjVwK5AYy5cro7MND4gSjLFDQZK-IWuEM8lJH6SBphqE6T_B85OxJWjk8S288vMGaw8Nl43kDqslvDIzQzzVDCNrfN4HxzUN8aoVLBP6FAb25eJsf7CRYEN1XxBbF-ldhSMmiLEAeLZOhuCIe0hBwXZWs2oHo5msEaegJrfSQS18UslHjRhia_DtCTIkQyhXoULc0B6OBiYqAs4HdCYp2_XmjrsfOD8WW5taCtyhvgYV2fvPU6-1kvdbCoXyVb6DaP4FUiPqoxR9bqXZBU307sb8vxltWcsKwjBGChHSYKt2DFLB8qNosSc0_6QB9FhJ04Boq4F1Aq-j1C48TojQkB2sbyug5im-dj_DluJ5MvprucnBIjJvY9csetQZtHXsiR-6ns8149j6cL8pG5Acn4tr4u8fTQteaYTeYYauZh_p5lR837teY1lL0slfElRV9o_JCDe55xBXESY_t8d-Db-z6mlOS_vn3QMz0K6yZ7E3y4q8urRbSYpP22EHegA0Y0fENQ1kQsR4vaWClFj_szcVhqj_rKTuzODQf9N2GzrX0Uwpv9Lu8BcurwPOqV3wU0tBXMo27p6go39tAQysO2h7nwWOc9qF9NI2AuItp_k4tz8FuITuUFW4a5NdFT0-osn3fkNMBIiPBLP1MYP-d6IQY39a_Y47GOvh__lXK7RPVdeZagl3SV6M79h-Oj548hcg=w1111-h625-s-no


Zelf eruit geperst met behulp van een grote dop en een M10 draadeind, moeren en wat carrosserieringen;
RPQqojinFWG2ZAE94EKG05uRGhokFsTyxAO1GojTTPjkGD_CusM0qxAv06gZZ6YYYdx7hikTd4-qEd5VywFMKAxrLXpkQzasEsW2_PS5RhEMIFPjlG_9xjLKq38bu3KH6f_rdw8SujM5znFbmG671prXh1NhdMSR7BhQIuh1PMPvEh7CagmUto6k8141a0rL5NAVXu32EtaaR3BeeJeJH_HRqwlLkjU8zxYGRRZ097eP7nHYlETd5r_stKe6LQ2mvzGPJVfNm_UsEzaWHUvNKecG5NPqvZf8w8YwQaOppvFfC90CK_3tttCK0dVOUdSBoTw3FfWi81aVsf7Crx8rkHswVxNWKgQ66knNFjku04K2vnJ6iLH4p_c8oHdaF2o8OfKCPrtQL4QRV4dCDXXAgqKpy0MAdEw5ChAfuwJdFFUMIMBxl-S9fmKPQeitish-_YMfQ_6gN-x73n24BlYvxZKt4EDuYCLRTU-hOoe7lrTciKaOQ4MdbL0TZ9S675Fkp_JgEs7zVvokYaZcz9H_8D5ugc5HYqBhQmyrjZXFDAaHwTxm8r2B5_5s4h-VBUOSbRDhphI5nQ9HTPQIqwfdeNhP6kVLlD49YHzJeEfTuWjmUsUYwtvS0XCRCZnoebBcU40vQyaw-enRKewD6DsJMQi9vN3UVvWvaSilYpfMNllmrlL38eFR0JHU_5DPgb10H3U639aE2hcnoOQ6RutWZPxdYCUtL35MEPsWBTXcIygg7XnqMT6mK139QTrTopM9BSODKouisYF1J6YNLNpVv5Gd5q3mt_YkoCvG-yezB68MAgIkvA4OYz7ueWqGo-ZgKITOinyI2TlaKuiPdJ61i-wIeenlXE-tbaNPkBonmhEHngkm-OG7_hihnrAUbWcw1ufRNm4GIjw88chY3aZkpLdcY3p2UFqpEuhkodHjVjk1srL8Vw=w1111-h625-s-no
 
Back
Top