Vespa 25km -> 45km

G_H

New Member
Beste,

ik heb een 2de handse vespa gekocht en heb gecontroleerd of het kenteken als gestolen opgegeven staat en ook of het frame nummer bij het kenteken hoort. de scooter is niet gestolen en het frame nummer klopt.
dus ik heb de scooter gekocht.
echter zie ik nu dat als je scooter van 25 naar 45 zet dat het blok nummer ook gecontroleerd word.

mijn probleem is nu dat het blok nummer is weg geslepen. de vespa is orgineel een 2 takt uit 2006 en is omgebouwd naar 4takt blok.
geeft dit problemen bij het omschrijven??

WhatsApp Image 2021-10-05 at 12.22.31.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Voor vragen met betrekking tot keuringen kun je beter zelf contact op nemen met de RDW. Dit veranderd namelijk continu maar waarschijnlijk moet je bloknummer wel leesbaar zijn.
 
hmmm, dat is jammer. ik zal komende week eens langsgaan bij de RDW, vragen wat hun zeggen of hoe ik het kan oplossen.
 
heb gecontroleerd of het kenteken als gestolen opgegeven staat en ook of het frame nummer bij het kenteken hoort. de scooter is niet gestolen en het frame nummer klopt.
Verstandige keuze.
echter zie ik nu dat als je scooter van 25 naar 45 zet dat het blok nummer ook gecontroleerd word.
Daar kan ik niets over vinden.
Waar heb je deze info vandaan ?

Hieronder zie je waar de RDW op controleert tijdens de keuring.
Hier lees ik het volgende omtrent de identificatie:
"Controle of er bepaalde blokkerende statussen in de registers staan, zoals gestolen."
Deze controle kunnen ze simpelweg uitvoeren door het kenteken op hun eigen site in te voeren om deze te checken.

Op mijn kentekencard staat alleen het VIN, cilinderinhoud, maximum snelheid en vermogen vermeld.
Hier staat niets vermeld over 2t of 4t.
Conclusie:
Het maakt niet uit of er een 2t of 4t blok onder hangt.
Mits deze aan de voorwaarden/regels/wetgeving voldoet.

Het blijft discutabel of een blok eerlijk is wanneer het nummer verwijderd is.
Waarom zou men dit doen...........:rolleyes:
 
Verstandige keuze.

Daar kan ik niets over vinden.
Waar heb je deze info vandaan ?

Hieronder zie je waar de RDW op controleert tijdens de keuring.
Hier lees ik het volgende omtrent de identificatie:
"Controle of er bepaalde blokkerende statussen in de registers staan, zoals gestolen."
Deze controle kunnen ze simpelweg uitvoeren door het kenteken op hun eigen site in te voeren om deze te checken.

Op mijn kentekencard staat alleen het VIN, cilinderinhoud, maximum snelheid en vermogen vermeld.
Hier staat niets vermeld over 2t of 4t.
Conclusie:
Het maakt niet uit of er een 2t of 4t blok onder hangt.
Mits deze aan de voorwaarden/regels/wetgeving voldoet.

Het blijft discutabel of een blok eerlijk is wanneer het nummer verwijderd is.
Waarom zou men dit doen...........:rolleyes:
bedankt voor je reactie!
 
Heb dit zelf ook gehad maar toen ik m liet keuren hoorde ik er niks van. N vriend van me had dit ook en die kreeg er wel wat over te horen maar uiteindelijk werd die gewoon goedgekeurd dus denk niet perse dat het een punt van afkeuren is. Maar wat inderdaad al is gezegd ik zou ook ff de RDW bellen voor de zekerheid. veel succes
 
Ik heb de scooter proberen te laten keuren, echter is dit niet gelukt omdat mijn scooter origineel een C384M 2T blok eronder heeft en het blok wat eronder zit is een 4T motorblok....... ze zeiden dat als ik de scooter wilde laten keuren dat ik een C384M blok eronder moest leggen en de afkomst ervan moest kunnen aantonen.

heeft iemand tips hoe ik aan een C384M blok kan komen...
 
echter zie ik nu dat als je scooter van 25 naar 45 zet dat het blok nummer ook gecontroleerd word.
mijn probleem is nu dat het blok nummer is weg geslepen. de vespa is orgineel een 2 takt uit 2006 en is omgebouwd naar 4takt blok.
geeft dit problemen bij het omschrijven??

Ik denk niet dat de codering van het motorblok is weggeslepen.
Vorige eigenaar heeft (waarschijnlijk) een nieuw linker carterdeel geplaatst met een blanco plaatje.
Deze moet men dus zelf (laten) graveren met de juiste gegevens v.w.b. het type motorblok.
(nieuw uit de winkel is altijd blanco)

Maar er staat onderop te lezen dat het een USA variant betreft?
Dit is wel wat vreemd, tenzij deze is aangeschaft via ebay/amazon o.i.d.

De C384M is een 25km/u motorblok en is tegenwoordig nieuw erg lastig te verkrijgen..
2e hands geen idee, maar je kunt er ook e.v.t. een C381M (45km/u) onder plaatsen, aangezien je sowieso wil om keuren naar 45/km/u. Echter zal ook dit blok moeilijk te vinden zijn, zie ook de tip van Lex!
Op mijn kentekencard staat alleen het VIN, cilinderinhoud, maximum snelheid en vermogen vermeld.
Hier staat niets vermeld over 2t of 4t.
Conclusie:
Het maakt niet uit of er een 2t of 4t blok onder hangt.
Mits deze aan de voorwaarden/regels/wetgeving voldoet.

Heb hier in het verleden al voor gewaarschuwd dat dit gewoonweg niet gaat!
Conclusie is onjuist!

Op je motorblok staat het dus wel vermeld, alsmede is ook een sticker geplaatst in de buddy compartiment met enige gegevens v.w.b. een 2 en/of 4 takt .
 
Last edited:
Bedankt voor uw reactie, toevallig heb ik vanmorgen met de RDW gebeld omdat ik toch graag een 4takt blok eronder wil zetten ipv een 2takt.
Ik had gebeld en kreeg eindelijk iemand eraan die er verstand van had... Deze meneer heeft het voor mij uitgezocht:

Je mag elk Piaggio blok eronder zetten wat je wil (als het maar 50cc is) wat past (2t of 4t, maakt niet uit). Echter moet je tijdens het aanvragen een extra wijziging aan het voertuig aanvragen bij de RDW (kan gewoon op de site). Verder moet je het bewijs hebben waar het blok vandaan komt met factuur enzo. Dit betekend dat je niet zomaar een blok op marktplaats kunt kopen.

Ik ga dus nu opzoek naar een 4takt blokje en laat jullie wat weten als ik opnieuw naar de keuring ben gegaan
 
Heeft die meneer ook uitgelegd dat je dan de rest ook moet aanpassen?
Is het een Vespa S?

Compleet (50cc) motorblok wat sowieso past op jouw scooter:

Piaggio (C389M) 4 takt-2V-E2-25km/u Ned.
Piaggio (C387M) 4 takt-4V-E2-45km/u USA.
Piaggio (C386M) 4 takt-4V-E2-45km/u Europa/Ned.

De C389M is wat dat betreft nog het makkelijkst omdat hier alleen een andere CDI noodzakelijk is.
Maar goed, dit kan ook al gedaan/aangepast zijn door de vorige eigenaar!?

Ter extra info:

 
De kabelboom enzo is al vervangen door de vorige eigenaar, hierom is het voor mij ook al makkelijk om een 4t eronder te zetten omdat ik de stekkertjes dan maar hoef om te steken. Heb zelf al een 45km cdi gekocht voor de begrenzing.

Waarom is een C389M volgens u makkelijker erin te zetten dan een C387M of C386M?

Het is trouwens een Vespa lx50
 
Het is een toevalstreffer maar de C389M zit origineel ook onder een LX50 gemonteerd....
Een 4 takt met 2 kleppen (25km/u) motorblok.
(uiteraard niet onder de 2 takt variant)

In dit geval is het dus ''Plug and Play'', maar bij andere blokken betreft het een 4 takt met 4 kleppen motorblok.
Die moet je dus juist niet hebben/aanschaffen!
 
Back
Top