Vespa 125 start alleen met afknijpen luchttoevoer

Vespa Alex

New Member
Mijn Vespa heeft door corona ruim 2 jaar stilgestaan.
Nu wil hij niet meer starten.
Het lukt me wel als ik de luchttoevoer semi dichtknijp om hem te laten starten maar hij loopt dan toch niet normaal en moet ik vol gas geven om de motor niet te laten uitvallen.(wat hij uiteindelijk dus toch doet.)
Het klinkt alsof er iets mis is met de brandstof toevoer dus carborateur willen afhalen maar toen ik toen aan de brandstof slangen kwam lekt hij brandstof:ze waren zo poreus als wat.
Ik heb ze allemaal vervangen maar nog zonder resultaat.
Er zit ook al een nieuwe accu in.
Wie kan me verder helpen?
Vespa GTS 125 met 4000km
 
Advertisement - register to remove this

dingen die je moet doen,
- alle brandstofslangen (en brandstoffilter) vervangen voor nieuwe
- carburateur goed schoonmaken
- luchtfilter controleren (soms kruipt er ongedierte in)
- tank leeg (rijden) en nieuwe verse brandstof erin
 
Als je lucht moet dichtknijpen en veel gas moet geven, breng je verhouding benzine en lucht in een betere balans. Ik zou de carb en verrijkte inspuiting bij koude start, choke, schoonmaken en controleren.
Groet,
 
Ik heb de carburateur er afgekregen.
Wat kan ik er nog aan zuivermaken? Op de bodem zat helemaal niks van viezigheid. Wat kan ik er verder nog aan zuivermaken?
Zou het een optie zijn om brandstofsysteemcleaner er eens in te gooien?
 
Alex,

Ga eens naar Youtube en zoek eens op "cleaning gy6 carb".
Je vindt meerdere goeie filmpjes hoe je een carburateur kuist.
 
Brandstof cleaner hielp dus niet...
Carborator losgemaakt en het probleem gevonden.
Beide sproeiers waren verstopt, met luchtdruk en stukje ader van een verlengsnoer opengemaakt!
Nu start hij zelfs zonder gas te geven en loopt als een zonnetje!
Stationair nog een beetje omlaag gedraaid, net alsof een nieuwe heb!
 
Goeie middag Alex,

Vorige week ook even de Kymco Like 125 van mijn schoonzoon onder handen genomen, deze stond ook al langere tijd stil en hier was ook de stationairsproeier verstopt.
Schoongemaakt en lopen.
95% van niet starten of willen rijden van de scooter na langere tijd stilstand is een vervuilde carburateur.
De benzine verdampt langzaam uit de carburateur en er blijft altijd een harsachtige residu achter dat uiteindelijk leidt tot verstoppingen.
Vooral bij de moderne Euro98/E5 of de Euro95/E10 brandstoffen zijn veel problemen.

Maar fijn dat de scooter weer start en rijdt.
Geeft toch een goed gevoel als je dit zelf gefixt hebt, toch?

Bedankt voor de terugkoppeling en veel rijplezier met je scoot!
 
Back
Top