Verzekering; No-claim opbouwen voor later?

Cipher

Well-Known Member
Het duurd nog even, maar het nieuwe verzekeringsjaar zit er aan te komen.
Vorig jaar viel mij op dat ik momenteel een erg dure verzekering heb. Ik betaal €158 het jaar aan Centraal Beheer voor een WA-verzekering voor mijn Italjet F-50, terwijl ik 23 ben en in Breda woon. (datzelfde betaalde ik ook toen ik 16 was en nog in Amsterdam woonde)

Terwijl ik alvast een beetje aan het rondkijken was naar alternatieven vroeg ik mij alleen af, of het niet mogelijk is nu met mijn scooter alvast een no-claim korting op te bouwen voor als ik later een auto wil gaan verzekeren.
Heb op diverse sites gezocht maar kan hier 0,0 over vinden.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of een maatschappij kennen waarbij dit mogelijk is?

Advertisement - register to remove this

Kijken ze bij scooterrijders wel naar de leeftijd dan ?
Is het niet zo dat ze denken dat scooter(rijders) tot een hogere risicoklasse behoren, dat ze daarom zo duur zijn in de verzekering ??

Ik betaalde btw voor mijn Italjet f-50 €173,- voor een wa-verzekering bij Univé. En nu voor mijn Aprilia SR uit 2004 €525,- voor een all-risk verzekering, en ik woon niet eens in een grote stad, gwoon klein gehucht ergens...

Italjet4Life said:
Kijken ze bij scooterrijders wel naar de leeftijd dan ?
Is het niet zo dat ze denken dat scooter(rijders) tot een hogere risicoklasse behoren, dat ze daarom zo duur zijn in de verzekering ??

Ik betaalde btw voor mijn Italjet f-50 €173,- voor een wa-verzekering bij Univé. En nu voor mijn Aprilia SR uit 2004 €525,- voor een all-risk verzekering, en ik woon niet eens in een grote stad, gwoon klein gehucht ergens...
525 euro betalen voor een verzekering is gewoon GEK :o

Naar mijn weten kan ik bij Orion Direct wel no-claim opbouwen voor een auto later, heb ik iig ooit eens iets over gelezen... Kan er echter nix over vinden p hun site.

158 euro p/j als 23 jarige is trouwens wel een shitload, ik zit aan 110 euro en ben 20.

Bij de anwb. Je betaald iets meer dan normaal (ik betaal 255 euro) Maar dan als ik 18 ben kan ik m laten overgaan op een auto verzekering dan heb ik de volle no claim en heb dus de goedkoopste auto verzekering.

Orion-Direct en ANWB dus. Zal bij beide eens rond gaan kijken. Thanks

@Italjet4Life
Ja, dat gaat op leeftijd en postcode gebied. Een WA-verzekering dekt schade toegebracht aan anderen. In een dorpje heb je minder kans schade te veroorzaken dan in een grote stad, omdat het rustiger is. En ze gaan er ook van uit dat oudere mensen zich bedachtzamer en verantwoordleijke gedragen, en minder schade veroorzaken. Daarom is over het algemeen de premie afhankelijk van leeftijd en postcode.
Wat de nieuwwaarde, of het merk/type van je scooter hier mee te maken heeft is me overigens een raadsel :?

//Edit
Premieberekening bij Orion lijkt op dat opzich te kloppen. Het bedrag veranderd wanneer je leeftijd of postcode wijzigd. De nieuwwaarde maakt niet uit voor de premie. Netjes! Kan er inderdaad ook niets vinden over de no-claim regeling.

Bij ANWB lijkt dit ook te gebeuren, alleen met kleinere verschillen. In ieder geval zijn beide een stuk goedkoper als mijn huidige :)
No-claim regeling

Last edited:
weet niet of het hier hoort maar post het toch maar:
Ik ben 17 en ik woon in een dorpje vlakbij roermond en Univé die zogenaamd geen winst wil maken, verwacht dat ik €260 euro neertel voor het verzekeren van mijn Aerox.
Is dat bij iedereen zo hoog?

Cipher said:
Wat de nieuwwaarde, of het merk/type van je scooter hier mee te maken heeft is me overigens een raadsel :?

Helemaal niks:) Alleen het is altijd een standaard in vul formulier en vandaar dat het erbij staat:) Als je op die sites premie berekent maakt het ook niet uit of je 1000 of 3000 invult:)

Back