vervroegingsspie

Rud '86

Steelo Runner
had een plaatje gevonden van een vervroegingsspie maar staat niet bij of hij in deze stand juist vervroegd of vertraagd.
moet hij zo als op het plaatje, of met dat stukje naar rechts om te vervroegen?
greetz Rudmar

vervroegingsspie.gif
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

even zelf denken is te veel gevraagd?
Welke richting draait je krukas? Rechts, dus moet je vliegwiel ook wat meer naar rechts wil je vroeger ontsteken:!
 
Het is wel oppassen geblazen met die spietjes...

Weinig mensen schijnen te weten hoeveel vervroeging zo'n TP spietje geeft, het is ook eigenlijk bedoeld om te gebruiken in combi met de variabele ontsteking van TP.
 
vleigwiel zelf draaien is idd beter. die spietjes zijn zachter dan je originele. bij is het gebeurt dat ik tijdens het rijden ineens heeeeeele rare geluiden hoorden. was het vliegwiel OVER het spietje heen gegaan en had m daarmee verwoest. krijg je ook een soort veranderend ontstekingstijdstip van. lekker handig!
 
Originally posted by Folkert@MinaRally
Dus beter gewoon je originele spie eruithalen en zelf je vliegwiel iets te verdraaien, lijkt me.

Dat is helemaal niet aan te raden, je moet niet op een kleine diameter (in dit geval de as) gaan stellen, dat is veel en veel te onnauwkeurig en bovendien vervroeg je dan snel te veel.

Mijn advies is om de grondplaat van de pickup te bewerken, zodat je daarmee kan schuiven. Dan werk je met een veel grotere diameter en gaat het stellen veel preciezer.

Bij Minarelli gewoon even de montagegaten van de ontstekingsgrondplaat uitboren/frezen en stellen met de grondplaat...

Bij voorkeur gradenschijf gebruiken zodat je weet wat je doet...
 
Originally posted by Joël
Dat is helemaal niet aan te raden, je moet niet op een kleine diameter (in dit geval de as) gaan stellen, dat is veel en veel te onnauwkeurig en bovendien vervroeg je dan snel te veel.

Mijn advies is om de grondplaat van de pickup te bewerken, zodat je daarmee kan schuiven. Dan werk je met een veel grotere diameter en gaat het stellen veel preciezer.

Bij Minarelli gewoon even de montagegaten van de ontstekingsgrondplaat uitboren/frezen en stellen met de grondplaat...

Bij voorkeur gradenschijf gebruiken zodat je weet wat je doet...

Heb je gelijk in. Laat ik dat nou ook gedaan hebben :rolleyes:

Nee mare serieus, ik heb toen de gaten van me grondplaat wat uitgefreesd om de boel wat te kunnen vervroegen, maar ik opende toen ook een topic hier op forum en toen was vervroegen niet goed (in die trant) want de ontsteking stond al aardig vroeg OID en je moest juist gaan verlaten enzo.

Ok het gaat hierbij wel om een vast ontstek. tijdstip, dus in hoeverre dat dan weer uitmaakt.

Ik wilde iig me standaard ontsteking wat gaan vervroegen, want dat zou goed zijn op (redelijk) hoge toeren 12.500+ omdat de verbranding wat tijd nodig heeft en dus......(het bekende verhaal)

Alleen kwam toen nogal wat tegenstand. Werd er in ieder geval niet veel helder door.
 
De verbranding heeft inderdaad tijd nodig, dus zul je met een hoger toerental vroeger moeten ontsteken.

ALLEEN vergeet je dan de vullingsgraad, hoe beter de vulling hoe later je moet ontsteken. Weinig mengsel ontbrandt minder snel dan veel mengsel.

En laat een tweetakt nu net een piekerige vullingskarakteristiek (in vergelijking met een viertakt) hebben, waardoor het eindresultaat is dat je bij lage toeren heel vroeg kan zitten en naarmate je het topvermogen nadert steeds later moet gaan...
 
T lijkt mij dat er niet zoveel kracht op een spie komt te staan. Vliegwiel wordt immers met zn conisiteit geklemt. Zelfde als met een binnenrotor. En mn MVT buitenrotor werkt ook zonder soe en zat ook muurvast
 
" en naarmate je het topvermogen nadert steeds later moet gaan..."

En dat zit meestal bij de hoge toertallen bij een beetje setup. Maar dan moet je dus weer gaan verlaten.

Dus dat vervroegen heeft alleen invloed op je vermogen onderin en hij staat dan te vroeg voor als je steeds boven de +/-12.500 draait?
 
Originally posted by JohnB
T lijkt mij dat er niet zoveel kracht op een spie komt te staan. Vliegwiel wordt immers met zn conisiteit geklemt. Zelfde als met een binnenrotor. En mn MVT buitenrotor werkt ook zonder soe en zat ook muurvast

Spie heeft inderdaad niks te maken met het "vasthouden" van het vliegwiel. Dat is idd puur door het conische van de as. Spie is er alleen voor de timing goed te zetten. (al zal het ongetwijfeld wel lichtjes klemmen) MAar je zegt zelf al, bepaalde rotors zijn ook zonder spiebaan.
 
bij zon vervroeginsspie zal hij dus bij het optrekken goed zijn, maar op top slecht, en als ik hem verlaat. trekken brak en top goed. en met originele spie??
 
Originally posted by Folkert@MinaRally
Dus dat vervroegen heeft alleen invloed op je vermogen onderin en hij staat dan te vroeg voor als je steeds boven de +/-12.500 draait?
Zet de ontsteking ongeveer op 14 a 16 graden vervroeging, als verder alles scherp staat.

Ik heb hier een vervroegingsspie liggen die 12 graden vervroegt, dat zal dus nooit goed gaan bij een beetje fatsoenlijke setup.
 
Originally posted by sisqo16
bij zon vervroeginsspie zal hij dus bij het optrekken goed zijn, maar op top slecht, en als ik hem verlaat. trekken brak en top goed. en met originele spie??
Gast, denk na.
Je hebt een vario in je scooter en je zal dus altijd met topvermogen rijden, mits het zaakje goed is afgesteld.
 
Originally posted by mhr#27
Zet de ontsteking ongeveer op 14 a 16 graden vervroeging, als verder alles scherp staat.

Ik heb hier een vervroegingsspie liggen die 12 graden vervroegt, dat zal dus nooit goed gaan bij een beetje fatsoenlijke setup.

Ik kwam op ongeveer 10 graden vervroeging uit met een dergelijke spie...

Dat heeft ons de nodige zuigers en kopjes gekost in de race...

Hij loopt wel veel en veel sterker vanuit lage toerentallen, komt echt veel harder de bocht uit geknalt alleen is het op het rechte stuk pingelen geblazen...

Nu rijden we met enkele graden vervroeging door met de pickup te schuiven.

Dus een beetje vervroeging tov origineel kan wel met de meeste setups, alleen zo'n spie is gewoon te veel van het goede (en het slechte).
 
Back
Top