Vervangen eindaandrijving

D

Deleted member 68514

Guest
Toch ff een nieuw topic.
Ik begin nu opnieuw met verse start.
Sym Orbit 2 50 cc 4 takt uit 2014 bromscooter.

Ik wil de complete eindaandrijving vervangen. Ik probeer wel de onderdelen te redden wat ik kan.
Zoals koppelingshuis, als ik een complete koppeling van bijvoorbeeld deze fotoScreenshot_20191026-123932.png
Past dat ook in mijn koppelingshuis?
Ik neem de oude onderdelen mee maar ik wil geen veren spannen en zo.
Dus koppeling, v snaar Vario
Wat voor complete vario adviseren jullie? Welke koppeling? Welke v snaar?
Dan zorg ik dat t ook past door de oude onderdelen te vergelijken in de winkel.

Heb onbegrensde cdi.
Kan in 30 sec van cdi wisselen doordat ik de koppen vd schroeven heb vast gelijmd op mijn bodemplaat en alt ik ergens aan trek gaat hij meteen open, wisselen 5 seconden.

Ik ga nu toch dik de wok in dus dan ook goed. Nu maakt hij zelf op topsnelheid weinig toeren.

Rolletjes advies?
 
Advertisement - register to remove this

Oké, heb overleg gehad met sym dealer. 15km van mij af.
En alleen de v snaar is al 10eu goedkoper dan in de stad.

Nieuwe vario 25eu
Nieuwe complete sym koppeling50eu
V snaar, origineel 25eu

dan setje rolletjes, pakking, sproeiers, bougie en bougiedop
luchtfilter

dan ga ik nog alleen met de rolletjes proberen en dan de kap erop.
top nu 6t GPS, dan misschien 2,3 km harder
maar ik wil me trekkracht hier in de stad.
remolie, remblokken voor.
Maandag om 13.15u installeren.

Nog tips? Wintertips?

Update
Heb nu luxe probleem, hij maakt te weinig toeren.
Pas bij de 50 op de teller gaat hij toeren maken.
En dan is de weg op.

Ik denk dat ik gewoon alles vervang.
En opnieuw begin.
Alles vers, misschien als de koppeling vervangen is ik heel andere rijervaringen krijg.
Ik had net een mooi stuk weg en ik kom gewoon niet eens op topsnelheid.
Ik denk dat 65 GPS tmaximale is.

Alles origineel behalve de rolletjes.
Onbegrensd, geen varioring, gladde bus erin, andere rolletjes en andere maat sproeier.
Ik zeg 66 GPS. (wie denkt hoe hard, iemand voorspelling?)


En anders moet je andere cilinder of carburateur, beiden.
 
Last edited by a moderator:
Ik heb een compleet nieuwe koppeling. Moet de variateur nu ook los om de v snaar erop te krijgen? Ik heb overigens ipv 5 gram rolletjes 6 gram gekocht.
Om t20191028_172219.jpge proberen.
Ik hoopte eigenlijk dat ik bij de koppeling vervangen de variateur ff te laten zitten om t resultaat te bekijken.

Maar gaat dat überhaupt?
 
Ligt een beetje eraan hoeveel ruimte je hebt maar bij minarelli is het mogelijk de v snaar te vervangen door enkel 1 van de twee te demonteren(koppeling of Vario). Beide is niet vereist. Wel zal het makkelijk zijn om de Vario los te halen dan duw je de koppeling samen en leg je er zo een nieuwe snaar in.
 
Ik heb er compleet nieuwe koppeling met de poulie eraan.
Moet ik iets smeren of juist met remmen reiniger behandelen?

Idd krijg ik m bijna niet in geknepen, dan zou ik er iets tussen moeten steken.
Nee ik krijg m niet in geknepen.

Dus de Vario er ook maar af en doe ik er op de gok 6 gram rolletjes in.

Ik heb de originele sym koppeling gekocht, en ipv 5 gram heb ik 6 gram rolletjes.
Er zit in zwarte veer in, zal wel zo horen.

Als ik dat ding zelf in elkaar moest zetten, de koppeling zelf, zou me dat veel stress en moeite kosten, dan doe ik t allemaal tegelijk.

Ben benieuwd.
 
De nieuwe koppeling is zo strak dat ik de poulie bijna niet open kan houden.

Ik heb als proef ff een oude bougiesleutel de 6 hoekige kant tussen de poellies gestoken.
Maar ik ben doodsbang vh ding.
Nu weet ik hoe een mijn opruimer in t leger zich voelt.

Kut dat ik geen lijmtang heb om m open te laten staan.
Ik ben nu nog boven in mijn appartement. En die bougiesleutel steekt er nog tussen.
Ik schop er dadelijk wel tegen aan om m veilig te vervoeren.
Ongelooflijk dat een vsnaar niet sneller slijdt.
Ik zal wel een foto er bij zetten van mijn domme idee. Moment20191030_110552.jpg
Zo moest hij ff blijven zitten, maar dit is hetzelfde als spelen met een strijker.
Heb geen baco sleutel, tja een waterpomptang, of er iets tussen zetten maar niet zoals nu.

Veel te veel opgeslagen energie.
Ik ga maar beginnen, ik w8 nog ff op iemand met een tip en anders ga ik t maar proberen.
 
Last edited by a moderator:
Dat is juist het vervelende.. hoe kan je je koppeling samentrekken met je hand? Met echt heel veel moeite.. is toch veel handiger om beide er vanaf te halen.
De snaar blijft. Heb ik nog geen geld voor. Eigenlijk alleen de koppeling vervangen. Maar op t filmpje met op YouTube lag de v snaar zo slap dat t een makkie lijkt.
 
Dat is juist het vervelende.. hoe kan je je koppeling samentrekken met je hand? Met echt heel veel moeite.. is toch veel handiger om beide er vanaf te halen.
Ja Giodam, dat zal t ook wel gaan worden. Maar als de variateur los moet zou ik dan ook meteen de 6 grams rolletjes er in doen?
 
De snaar blijft. Heb ik nog geen geld voor. Eigenlijk alleen de koppeling vervangen. Maar op t filmpje met op YouTube lag de v snaar zo slap dat t een makkie lijkt.
Je moet ook voordat je de snaar eraf haalt de snaar even samenknijpen.. dan wordt de snaar enorm slap. Nu gaat de snaar er heel erg moeilijk op, je moet heel veel kracht zetten zodat de snaar erop kan. Je doet de snaar gewoon om de koppeling en schuift de koppeling op zijn plek met de snaar erom. Dan trek je de snaar naar de krukas toe. Het naar je toe trekken van de koppeling doe je pas als je de koppeling er niet vanaf haalt maar alleen je variateur.
Alleen als je je snaar wil vervangen.. maar dat is gevaarlijk en heel veel moeite, zo had ik mijn vinger gekneusd omdat mijn vinger tussen de rand van de carter en de koppeling zat :/

Ja Giodam, dat zal t ook wel gaan worden. Maar als de variateur los moet zou ik dan ook meteen de 6 grams rolletjes er in doen?
Kan je doen ja
 
Last edited:
Oké, heb mijn deken, buiten 6 graden, dat is t 3 dubbele van vanmorgen toen ik wilde beginnen.

Ik ga eerst alleen de koppeling proberen te vervangen, zonder aan de variateur te komen en mocht t niet lukken dan de variateur er ook maar ff af.
Ik kan me niks voorstellen bij de snelheid, tja alles boven de 60 is meegenomen.
Als hij maar trekt.
Heb systeem om van cdi kastjes te wisselen. Heb ik wel 30sec nodig.

Maar als hij goed trekt is topsnelheid niet belangrijk in de stad.
Paadjes genoeg.
Als je echt makkelijk echt snel wil pak je een 2 takt.

Nou koffie op. Tot straks
 
Echt mijn scooter is een tank, positief maar ook negatief.
Ik krijg de moer vd koppeling NIET los!!
Dat moet met een luchtsleutel.

Ik heb me scooter op zijstandaard, de koppelingssleutel geklemd op de grindttegels.
En met een ratelaar met pijp erop de ratelaar kapot getrokken.
2e poging met een ringsleutel, ik denk ik laat m schrikken, zo heet t in Brabant, rest v Nederland weet ik niet, en nog niks.

Toen met ringsleutel en hamer erop geslagen en de grindtegel zit nu een sleuf in.

Ik moest pinnen, dus met kunst en vliegwerk nog 2 politie wagens met reclame aan moeten dumpen met een scooter die niet wil optrekken.

Dus wat nu? Echt met een luchtsleutel. Kan niet anders.

Heb me varioblokkeersleutel toch ook al krom gekregen....

Dus maar om hulp vragen. Ongelooflijk.

Owwwwww, is dat Engelse draad, of hoe t ook heet? Gewoon links is los toch?
Dat zou dom zijn van mij want bij mij variateur was t ook gewone draad.
 
Linksom is los.
Nou dan zit hij wel erg vast, misschien met loctite, anders even warm maken, let op het kunststof.
Ik denk dat ik weer een paar stappen over sla en gewoon iemand met een luchtsleutel vraag, die kan alleen in t weekend, maar dat is prima.

Dan doe ik mijn variorolletjes ook meteen bij hem.
Ik rij niet meer binnen de bebouwde kom.

Hoe kut de koppeling ook is, op de rollerbank loopt hij zeker 65. Ik ben bijna 2 meter lang, en ik weeg 105kg. Dat scheelt ook. Ik vang veel wind

Ik lijk ook te merken dat ikzelf 14kg ben afgevallen. Als je de keuringsshit pakt vd RDW is de scooter met mij erop maximaal belast.

Goedkoopste manier van opvoeren, 15 kg afvallen!
 
Ik kwam t al op meerdere plekken tegen op t forum.
Ik krijg ook de moer vh koppelingshuis niet los..
Met een goede en nieuwe koppelingssleutel ook niet.
Nu wel.

Ik gebruikte mijn klopboormachine al als schroef machine, laag toerental en natuurlijk niet kloppen.

Maar er past precies een verlengstuk in van mijn ratelaar set.
Dop 14 erop, koppelingssleutel erop.
Alles of niet poging. Hoppa los.

Ik kan en mag t zeker niet aanraden, want de boormachine is hier niet voor gemaakt, daarbij t stroomnet ook niet.

Ik woon in een flat en heb bij de lift t stopcontact gepakt, anders klapt er zeker een zekering.
Advies blijft met luchtsleutel.
Ik ga weer verder.

O ja doe je t na dan op je eigen risico. Mijn boormachine kan links en rechts om en is traploos verstelbaar van 0 tot 3000 rpm
En nog iets van 48.000 rpm staat op de sticker.
Meneer Bosch bedankt!
 
Linksom is los.
Nou dan zit hij wel erg vast, misschien met loctite, anders even warm maken, let op het kunststof.
Idd met lock tide, of hoe je t ook uitspreekt. Ik doe dus geen 2e keer met de boormachine, dat ding slaat als een paard!

Wat bedoel je, voor de volgende keer, met verwarmen?
A la gasbrander vd camping? Of enkele gewone aanstekers goed hoog zetten en de lock tide verbranden?
 
Oké, want ik krijg elke sleutel kapot, dus ik ga nu voor de normale aanpak.

Varioblokkeersleutel ook krom.
Ik hoefde alleen de moer vh belhuis los draaien. Echt niet dus. Helemaal blauw vd lock tide.

Ik ga toch een advies opvolgen, oude compressor en luchtsleutel kopen.
 
Ik zou hem toch ook verwarmen als het blauw ziet van de loctite.
Anders dadelijk nog meer kapot, zo'n luchtsleutel slaat overal doorheen.
Of met een kleine brander met een gericht vlammetje.
 
Back
Top