Verval vespa garantie indien binnen 2 maand indien niet +500 km ?

james2774

New Member
Hallo, ik ben een Vespa liefhebber en ben toe aan mijn tweede nieuwe Vespa bromscooter.

Ik kijk ernaar uit om bij dit mooie weer terug te kunnen brommeren ipv in de auto of in/rond huis te zitten. lol

Maar ik zit met enkele vragen. Hopelijk kunnen jullie me wjzer maken...

Door de Vlaamse (erkende) Vespa dealer waarvan ik anderhalve maand geleden +/- deze nieuwe Vespa bromscooter (klasse 45km/u) aankocht, nieuw, werd me vandaag bij aflevering thuis geïnformeerd dat ik nu maar binnen twee (2) maanden moet zien van 500 kilometer gereden te hebben, zodat hij terug binnenkan voor 1e onderhoud/nazicht ten behoeve van Vespa, want dat anders de standaardgarantie niet meer geldig is van Vespa.

Vroeger was dat toch na een jaar of zo ? Of wanneer je die 500 km gedaan had ?

Als dit niet klopt zou ik niet weten wat ervan te denken ... ?

Klopt dit ? Volgens de verkoper zou dat in "de kleine lettertjes" staan ? Welke kleine lettertjes ?

Waar ? In het Vespa instructieboekje ? Op de website van Vespa .. ?

Ik was zo verbaasd en afgeleid door de levering, technische uitleg en bekijken van papieren enz. dat ik hem die vraag vergat te stellen, hij had ook weinig tijd.

Ik ben géén véél-en-lang-rijder, eerder korter, af en toe, en plaatselijk, binnen 1 tot hooguit 3 steden, dus dat zou me toch moeilijk vallen om zo rap zoveel te rijden, , en twee maanden minus de anderhalve week hitte-golf die komt is ZO om ... alsook is de "looptijd" van 2 maanden al een tijdje bezig want ik heb een week moeten wachten op de kentekenplaat/aflevering Vespa (nadat ik allang betaald had 3e week van juni - lange Vespa levertijden).

In Vlaanderen gekocht bij erkende Vespa-dealer.

Als niemand het weet, hoe kan ik Vespa afdeling België hierover contacteren ?

Wat vinden jullie hiervan ?
 
Advertisement - register to remove this

Lijkt me een erg sterk verhaal.
Je hebt gewoon standaard 2 jaren fabrieksgarantie.
Mijn dealer heeft me niet vertelt dat ik binnen een bepaalde periode de eerste beurt moet laten doen.
Bij mij zat er trouwens tussen de aankoop en eerste beurt 1 jaar tussen en de dealer heeft hier niks van gezegd.

Staat ook niet in het onderhoudsschema.
Wel ben je verplicht 1 maal per jaar een beurt te laten doen ook al heb je het aantal kilometers tot de volgende onderhoudsbeurt niet gehaald.

Anders even de klantenservice Belgie bellen, het nummer hieronder vond ik op internet.

BEL MET VESPA
Onze klantenservice is te bereiken van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 18:00 uur.

Vanuit Belgie: 00800 81829800
(Gratis nummer).

Vanuit het buitenland: +39 (0) 654547106
(Belkosten afhankelijk van uw provider)
 
Last edited:
Bedankt voor je gegevens, en je antwoord. Heel vriendelijk !

Het blijkt idd een onjuist verhaal, en ik voel me bedot. Hier is nl géén open kaart gespeeld en zelfs gelogen. Voor dik 4000 euro..

Ondertussen verder info verzameld. Voor wie er iets aan kan hebben in de toekomst, maar ook om een tip via dit forum te te vragen.

Ik heb gebeld met Vespa België en er is me verteld dat de scooter dealer (Vespa-Piaggio-Lambretta oa) waarvan ik kocht (die zich wel uitgaf als officiële dealer tav mij) géén erkende Vespa dealer is.

Dus: géén Vespa fabrieksgarantie. Wat méér is: hij mag er ook niets aan sleutelen/vervangen/herstellen..., OF de Vespa fabrieksgarantie (àls die al geactiveerd werd eerst) vervalt, en kan niet meer opnieuw geactiveerd worden ..........

Als ik dus nog ooit een fabrieksgarantie wil krijgen en houden, die ik zelfs nu nog niet eens hèb, mag ik er nooit door de niet-erkende dealer aan laten werken. Volgens Vespa. Anders: wèg toekomstige fabrieksgarantie, of indien later toch onder fabrieksgarantie nog kunnen laten zetten (activatie), binnen de garantie-termijn, ook wég fabrieksgarantie als een niet erkende dealer, of eender wie, eraan gesleuteld heeft.

Voor een herstel of onderdelen etc onder officiële garantie, moet een erkende dealer éérst een garantie-CLAIM indienen/aanvragen bij Vespa, met specificaties over alles, vervolgens wachten op toelating van Vespa, en dan pas mag deze erkende dealer hem herstellen, onder officiële Vespa garantie (zolang die loopt). Er dient volledige transparantie te zijn tav de klant !

Je kan, eens geactiveerd, bij elke officiële Vespa dealer je Vespa binnenbrengen voor onderhoud en herstel, onder fabrieksgarantie.

Vespa zag ook vanwaar hij eigenlijk de Vespa heeft laten komen, zelfde provincie, maw welke wèl erkende Vespa dealer de scooter voor iemand besteld heeft vanuit Piaggio fabriek in Pontedero. Via het chassis-nummer.

Enkel deze erkende primaire Vespa dealer kan op vraag deze officiële Vespa garantie activeren, die nu niet is geactiveerd, ik ben dus nu niet gergistereerd, en heb ook geen "officieuze" garantie met de dealer waar ik de aankoop deed. Wil hij me daarom binnen twee maanden terugzien met scooter, om me kosten te kunnen laten aanrekenen (zonder fabrieksgarantie uiteraard!) die normaal onder fabrieksgarantie zouden vallen, welke reden is er anders daarvoor ... ?

Als deze primaire dealer (die hem leverde aan mijn verkoper) dat NIET wil activeren wat hij zelf besteld heeft, omdat hij bvb de "mutual benefits" business-relatie met de niet-erkende dealer sterk wil houden, en dat dit belangrijker is dan mijn probleem, sta ik nergens, want Vespa heeft niet aangeboden dat ik dan bij een andere erkende Vespa dealer wèl de fabrieksgarantie kan laten activeren.

Zelfs als de erkende dealer de garantie activeert is het vertrouwen geschonden bij de originele verkoper (de niet-erkende dealer) door leugen en bedrog ivm die twee maanden en zich uitgeven als erkende dealer. Door te verzwijgen over de waarheid. Natuurlijk om te kunnen verkopen en winst maken.

De erkende dealer dient je een "Vespa garantie aanmeldingscertificaat" te geven. Enkel erkende bijgeschoolde dealers kunnen aanspraak maken en eventueel erkende Vespa dealer worden. En dan moeten ze zich blijven bijscholen regelmatig om erkend te blijven ! Enkel de nauwe verbinding met de fabriek en de erkende bijscholingen garanderen de juiste Vespa gereedschappen en software, onderdelen en toebehoren.

Op het kentekenbewijs staat de bedrijfsnaam zgn, maar daar kan ik niet aan uit ... Vespa zag het wèl.

Die bijscholing, die wil denk ik niet elke verkoper doen, of ze slagen niet, of ze worden omwille van 1 of andere reden niet goedgekeurd.... hoedanook, willen ze wel geld verdienen als "grijze dealer". En niet-ingelichte klanten beliegen, verhullen en benadelen.

In Europa ben je al reizend met je Vespa uiteraard ook nergens veilig ivm officiële garantie, als je hem van een niet-geregistreerde Vespa dealer hebt gekocht en de garantie niet werd geactiveerd....... :)))

Weet iemand wat ik kan doen als de erkende dealer, aan wie ik (of de verkoper, maar die zijn kop kan ik niet meer zien) volgens Vespa België kan vragen de fabrieksgarantie te activeren, dit weigert ?

Kan ik bvb naar een andere erkende Vespa dealer gaan in mijn regio, om dit wèl te doen ? Iemand die niet in deze "mutual benefits" dealer transactie verwikkeld zit ?
 
In eerste instantie zou ik eens netjes gaan praten met de dealer waarbij je de scooter gekocht hebt.
Je vertelt gewoon dat je niet in staat bent om 500km te rijden in 1,5 maanden en dat je contact hebt gehad met de Vespa klanten service Belgie om eventueel iets te regelen aangaande de fabrieksgarantie.
Dat de klantenservice beweert dat er geen fabrieksgarantie voor deze scooter is aangevraagd door de dealer waarbij je hem gekocht hebt en dat hij dit alsnog moet doen.

Want ik weet niet of jouw dealer het zich realiseert maar als er geen backup is van de fabriek, draait hijzelf voor de kosten op bij eventuele gebreken die ontstaan binnen de garantie periode.

In principe heeft de niet officiele dealer, waarbij je de scooter gekocht hebt, de scooter gekocht bij zijn, zoals jij het noemt, "mutual benefit partner".
Dus in principe kan deze "partner" een fabrieksgarantie aanvragen op naam van de dealer waar jij de scooter gekocht hebt.
En als ik me niet vergis is fabrieksgarantie ook overdraagbaar wanneer een scooter wordt verkocht binnen de wettelijke garantietermijn.

Dus als je het zo bekijkt is deze "partner" in gebreken gebleven.
Dus als het niet lukt bij de dealer waarbij je de scooter gekocht hebt, wend je, je tot deze "partner", lukt het hier ook niet, kun je altijd nog de de consumentenbond of rechtbijstand inschakelen.

Maar tijdens de onderhandelingen altijd netjes blijven zonder je stem te verheffen!
 
In eerste instantie zou ik eens netjes gaan praten met de dealer waarbij je de scooter gekocht hebt.
Je vertelt gewoon dat je niet in staat bent om 500km te rijden in 1,5 maanden en dat je contact hebt gehad met de Vespa klanten service Belgie om eventueel iets te regelen aangaande de fabrieksgarantie.
Dat de klantenservice beweert dat er geen fabrieksgarantie voor deze scooter is aangevraagd door de dealer waarbij je hem gekocht hebt en dat hij dit alsnog moet doen.

Want ik weet niet of jouw dealer het zich realiseert maar als er geen backup is van de fabriek, draait hijzelf voor de kosten op bij eventuele gebreken die ontstaan binnen de garantie periode.

In principe heeft de niet officiele dealer, waarbij je de scooter gekocht hebt, de scooter gekocht bij zijn, zoals jij het noemt, "mutual benefit partner".
Dus in principe kan deze "partner" een fabrieksgarantie aanvragen op naam van de dealer waar jij de scooter gekocht hebt.
En als ik me niet vergis is fabrieksgarantie ook overdraagbaar wanneer een scooter wordt verkocht binnen de wettelijke garantietermijn.

Dus als je het zo bekijkt is deze "partner" in gebreken gebleven.
Dus als het niet lukt bij de dealer waarbij je de scooter gekocht hebt, wend je, je tot deze "partner", lukt het hier ook niet, kun je altijd nog de de consumentenbond of rechtbijstand inschakelen.

Maar tijdens de onderhandelingen altijd netjes blijven zonder je stem te verheffen!

Hoi,

Bedankt voor de bijkomende informatie, want ik wist niets van die wettelijke zaken. Ik lees het nu pas, de notificatie belandde in een verkeerde map... Maar ik beschouw het als nog steeeds nuttig voor in de toekomst.

Het is dus eindelijk opgelost geraakt. De dealer/verkoper kon ik niet bereiken. Die verdient eerder zijn kost als reparateur van oudere Vespa modellen, want is vaak ofwel van huis ofwel zo druk bezig dat zijn jonge zoontje, alle gesprekken dient af te handelen, op-en-neer lopen met boodschappen naar werkplaats van pa. Zo ben ik hier ook beland, omdat hij een vorige scooter goed had hersteld itt een andere hersteller.

Ik had geen zin of tijd meer om hierop te wachten, omdat ik geen zin had om op een nieuwe Vepa te rijden zonder fabrieksgarantie, met alle risico's vandien. Maar asap met alles in orde, met dit mooie weer.

Dan maar rechtstreeks naar de winkel van de erkende dealer gegaan (had ook geen zin in mogelijk afschepen), die volgens Vespa BE hem eigenlijk besteld/geleverd had aan mijn dealer. Deze beweerde dat eigenlijk mijn dealer niet mee is met de tijd, niet gewend aan het verkopen van nieuwe scooters, en de activatie niet had aangevraagd. Waar zijn collega de 2 maanden/500 km vandaan haalde was hem een raadsel, beweerde hij.

Dus hij zei dat wel te doen (activatie). Ging vlot. Daags nadien naar Vespa gebeld op hun eerdere vraag dat te doen om te checken, en ze konden me de activatie bevestigen; maar moesten ook tav mij beide dealers corrigeren in wat zij beweerd hadden over de juiste tijdstippen ivm periodiek onderhoud, en belangrijkste, het eerste onderhoud.

En natuurlijk was die 500 km in 2 maanden moeten oprijden dikke onzin, kon men bij Vespa niet echt mee lachen. Als ik dat bij eerste contactname niet vermeld had, had ik nooit geweten v/d non-activatie fabrieksgarantie, want dan hadden ze niet voorgesteld het gaan op te zoeken obv mijn VIN nummer.

Wel goeie service van Vespa België... ik kreeg nog een e-mail bevestiging activatie toegestuurd. Nu wel nog contact leggen met een andere erkende dealer dichtbij, want die erkende dealer was van te ver weg. Zou moeten lukken.

Bedankt voor de goeie raad en de constructieve conversatie ! Ik heb er véél aan gehad. :)
 
Dank jullie wel !

Ik zit nog met één dingetje. Misschien dien ik er een nieuwe topic voor te starten, maar misschien weet er iemand dit hier wel ? Zoniet, start ik wel een nieuwe topic. De Vespa lijkt in prima staat, maar ik heb toch twee vervelende kras-plekjes/kribbeltjes ontdekt, net op de glanzend zwarte sierlijst (body o;a. is mat-zwart, sierlijsten en oa spiegels zijn glanzend zwart, andere delen zijn dan weer zilver-chroom, maar overwegend is de Vespa dus mat-zwart), onder de koplamp. Nu zou ik die zelf zo goed mogelijk willen weg-werken met de geschikte lak-stift ?

Zie foto's (er staat op elke foto maar 1 kribbelplekje, de rest zijn weerspiegelingen van de garage-lampen, ;-) ..), de krasplekjes 5 cm van elkaar, en de omvang van de krasjes zijn elk: (als men voor de Vespa staat):


kleiner linkerkribbeltje: hoogte: 5 mm en breedte 4 mm

groter rechterkribbeltje: hoogte: 8 mm en breedte 6 mm


De kleurcode, daar heb ik onder de buddyseat moeten kijken, is 99-C.

Maar slaat die code niet eerder op het mat-zwarte, de mat-zwarte kleur ? Ik kan natuurlijk geen mat-zwarte lak aanbrengen op een zwart-glanzende sierlijst. Het valt ook niet direct op aan vreemden, maar ik weet het natuurlijk, en daar gaat het om.

Want toen de Vespa nog in bestelling was bij de dealer, bestelde ik er een topkoffer bij, en er stond op de factuur ook 99-C ernaast. Nu weet ik niet of wat er op die factuur stond, klopt. Maar dat is dus een mat-zwarte topkoffer voor de Notte, 32L.

Ik heb al enkele dealers met online Vespa shops gevraagd met welke lakstift ik dit evt wat kan bijwerken, maar men weet het ofwel niet, of laat dat soort werk zelf over aan een professionele spuiter. Een andere, die lakstiften verkoopt, daar zie ik de kleurcode voor 99-C niet in de shop staan.

De krasjes bij mij zijn zeer oppervlakkig, je voelt ze niet met de vingertoppen. Het is gewoon wat lak af, niets ingegroefd. Als het lakstiftje dun genoeg is, en ik kan de krasjes elk "volgen" met een steady hand, en de lak blijft goed zitten en is de juiste kleur, dan zou ik het sterk moeten kunnen verbeteren ... ?

Ik heb geen zin in een bestelling van nieuwe sierlijst, als dit met secuur werken zelf te verbeteren is, in die mate dat het mij niet meer stoort.
Ik wil ook geen geld neertellen om hetzelfde minus de lakstift zelf (om de rest voor evt toekomstige zeer kleine retouches zelf nog te kunnen gebruiken) te laten uitvoeren door een toekomstige erkende dealer. Ik zie ook geen reden waarom een erkende dealer hierin gespecialiseerd zou zijn, automatisch, dan zou je al echt toevallig iemand moeten krijgen die ook ervaring heeft met bij-spuiten/over-spuiten ... ? Ik weet ondertss uit ervaringen met eerdere scooters van Peugeot, Vespa en Piaggio hoeveel men doorgaans vraagt, zelfs voor hl kleine zaken die snel knn worden gedaan. Ja ik weet, "ze moeten er ook wel zelf op kunnen verdienen, hé". En ik heb dus vrlopig, vind ik, al genoeg uitgegeven met 4000€+ ....

Gratis zie ik niemand dat dus doen, tenzij je in het Vespa milieu zit, en ik zit daar niet in, ben niet bij een scooter club, ken geen professionals of zeer kundige hobby-isten. Zit er niks mee in het zelf te doen indien haalbaar.

Dus ... weet er iemand toevallig de juiste kleurcode voor zo'n lakstift voor Notte sierlijst ? En welke online shop of shops die heeft (liefst tegen een redelijke prijs) ?

foto's van de 2 kribbeltjes (close-up):


foto van de kleurcode:

 
Last edited:
om ze voor die 2 kleine krasjes helemaal te vervangen of spuiten is een beetje zonde. Ik zou gewoon een permanent marker pakken of anders een zwarte lakstift en ze daarmee een beetje inkleuren, dan zijn ze ook al zo goed als onzichtbaar
Post automatically merged:

Ik vind die sierdingen trouwens wel van redelijk slechte kwaliteit. Ik heb reeds een liberty s gekocht uit 2017, zo goed als nieuw. Nergens een krasje, deukje of roest. Maar op die glimmende zwarte zitten best veel kleine krasjes en op de chrome achtige allemaal plekjes, allemaal niet heel erg opvallend maar als je er op let zie je ze duidelijk helemaal onder zitten
 
Thanks, is idd veel geld en gedoe voor twee kleine zaken, maakt het volgens jou niet uit welke lakstift (onder de zwart-glanzende soort), zou een lakstift van bvbv een verf-winkel beter zijn als bvb een permanente cd of dvd rom marker ? Of bvb een doe-het-zelf zaak als (in België) Brico of Gamma ... of Hubo ? Waar zou jij het zoeken ?

Ik heb gewoon iets simpel (mr wel goed en permanent, bestendig tegen vocht) nodig voor dit, en voor toekomstige kleine kribbeltjes of afgebladderde lakstukjes op die lijsten, maar wel in dezelfde tint van kleur.

Bij Vespa laten ze me nu weten dat mijn kleur (Notte) " NERO OPACO" zou zijn.

Maar of dat slaat dat op het "mat-zwarte" van de Vespa, of op de glanzend-zwarte sierlijsten: géén idee, geen verduidelijking.

Op de kleurcode van de Vespa zelf staat: 99-C. Is dat hetzelfde als Nero Opaco ?

Weet iemand dat ?

Bovenstaande verder vragen aan Vespa blijkt onmogelijk: "postvak vol" (bericht geweigerd). :rolleyes:
 
Last edited:
Back
Top