Vertandingsdeksels..

Jules

Banned
Hey mensen, ik heb hier een punt waarvan ik benieuwd naar ben hoe iedereen er over denkt.
iedereen zegt altijd van "je moet een nardo deksel kopen" "std vertandingsdeksel is rotzooi" etc.
maar wat is nou eigenlijk de échte toegevoegde waarde van een gelagerd deksel?
Hebben mensen gewoon de drang om alles wat standaard is te vervangen omdat het altijd 'slecht' is, of is er echt iets waardoor lagering vele malen beter is?
ik denk persoonlijk niet dat je sneller bent met zo'n deksel, dus vertellen jullie mij maar eens of, en waarom ik zoiets al dan niet aan zal moeten schaffen.
Ik ben benieuwd.
(ohja, voor de duidelijkheid het gaat hier om mina)

Jules

Advertisement - register to remove this

Als het niet gelagerd is gaat het op ten duur uitlodderen. Dan krijg je speling op je achteras bijvoorbeeld. Als het gelagerd is zal het veel minder gaan slijten.

Verder zet ik hem naar scooters algemeen als je het niet erg vindt.

dit merk je wel bij de piaggio blokken, het kleine asje, wat standaard niet gelagerd is slijt heel snel in het ijzer waardoor het gaat piepen en schuren. bij piaggio is het gewoon zo dat je 2 naaldlagertje in het blok en in de deksel plaatst waardoor alles gelagerd is. loopt inderdaad soepeler en beschermt je blok. qua deksel is het allemaal hetzelfde het is alleen de lagering

ik denk dat het kijkend naar de slijtage niet zoveel uitmaakt, bij de meeste scooters draait de achteras 'maar' 1200rpm (bij 110kmpu)
met de juiste olie zal dit geen problemen opleveren.

bij piaggio zit je ook met de andere asjes die dus veel meer toeren draaien en dus meer wrijving=warmte hebben.

maakt ook niks uit voor de slijtage , een ander deksel is alleen maar voor soepele lopen...

een std deksel loopt in een oliefilmpje , dit is minder gevoelig dan een naaldlager zelfs! (naaldlager kan kapot lopen,oliefilmpje niet)

ik heb 3 jaar gereden met een std deksel en daar dus 3 seizoenen en veel trainingen mee gereden , dit deksel heb ik dit seizoen vervangen voor een andere ,dit omdat het lager van de ingaande as er los in ging zitten, de ongelagerde gaten zijn gewoon nog als nieuw!!

zolang je zorgt dat het oliepeil goed is en er goeie olie in zit is een std deksel perfect..