Dag allen,
Ergens verderop maak ik een denkfout, maar waar? Op- en aanmerkingen gevraagd, edit ik die zsm in deze openingspost.
Omdat we in een periode zitten van snor- naar bromkenteken (omkeuren en snelheid omhoog brengen) en er nogal wat 4-taktjes gebaseerd op 139qmb / gy6 50cc rondtuffen, leek het mij handig om een gesloten topic van '04 te hervatten en uit te breiden.
Vertandingen. RF uitrekenen :
(Grote tandwiel primair delen door kleine tandwiel primair (ingaande as)) X (grote tandwiel secundair (valt op uitgaande achteras) delen door kleine tandwiel secundair). Als je spreekt over het aantal rondjes van de ingaande as die nodig zijn voor 1 rondje achterwiel, komen snorvertandingen uit op 12,75 en ik heb zelfs 14.25 gezien.
Mijn wens is met lage toeren rijden. Dan zoek ik toch lage RF? Ik heb even proefberekeningen gedaan en kom tot de volgende stelling:
Hoe lager de RF hoe harder het achterwiel draait. Dus ook hoe lager de RF hoe lager de toeren zijn bij een bepaalde snelheid.
Klopt het dan dat ik beide kleine tandwielen zoek met zo weinig mogelijk tanden?
En beide grote tandwielen met zo veel mogelijk tanden?
Groet,
Ergens verderop maak ik een denkfout, maar waar? Op- en aanmerkingen gevraagd, edit ik die zsm in deze openingspost.
Omdat we in een periode zitten van snor- naar bromkenteken (omkeuren en snelheid omhoog brengen) en er nogal wat 4-taktjes gebaseerd op 139qmb / gy6 50cc rondtuffen, leek het mij handig om een gesloten topic van '04 te hervatten en uit te breiden.
Vertandingen. RF uitrekenen :
(Grote tandwiel primair delen door kleine tandwiel primair (ingaande as)) X (grote tandwiel secundair (valt op uitgaande achteras) delen door kleine tandwiel secundair). Als je spreekt over het aantal rondjes van de ingaande as die nodig zijn voor 1 rondje achterwiel, komen snorvertandingen uit op 12,75 en ik heb zelfs 14.25 gezien.
Mijn wens is met lage toeren rijden. Dan zoek ik toch lage RF? Ik heb even proefberekeningen gedaan en kom tot de volgende stelling:
Hoe lager de RF hoe harder het achterwiel draait. Dus ook hoe lager de RF hoe lager de toeren zijn bij een bepaalde snelheid.
Klopt het dan dat ik beide kleine tandwielen zoek met zo weinig mogelijk tanden?
En beide grote tandwielen met zo veel mogelijk tanden?
Groet,