Vertandingen in kaart

Harrr

Well-Known Member
Dag allen,

Ergens verderop maak ik een denkfout, maar waar? Op- en aanmerkingen gevraagd, edit ik die zsm in deze openingspost.
Omdat we in een periode zitten van snor- naar bromkenteken (omkeuren en snelheid omhoog brengen) en er nogal wat 4-taktjes gebaseerd op 139qmb / gy6 50cc rondtuffen, leek het mij handig om een gesloten topic van '04 te hervatten en uit te breiden.

Vertandingen. RF uitrekenen :
(Grote tandwiel primair delen door kleine tandwiel primair (ingaande as)) X (grote tandwiel secundair (valt op uitgaande achteras) delen door kleine tandwiel secundair). Als je spreekt over het aantal rondjes van de ingaande as die nodig zijn voor 1 rondje achterwiel, komen snorvertandingen uit op 12,75 en ik heb zelfs 14.25 gezien.

Mijn wens is met lage toeren rijden. Dan zoek ik toch lage RF? Ik heb even proefberekeningen gedaan en kom tot de volgende stelling:
Hoe lager de RF hoe harder het achterwiel draait. Dus ook hoe lager de RF hoe lager de toeren zijn bij een bepaalde snelheid.

Klopt het dan dat ik beide kleine tandwielen zoek met zo weinig mogelijk tanden?
En beide grote tandwielen met zo veel mogelijk tanden?

Groet,
 
Advertisement - register to remove this

Hou er wel rekening mee dat je cilinder wel de kracht moet kunnen opbrengen om een langere vertanding op gang te brengen. Ik persoonlijk ben geen fan van vertandingen aanpassen op de normale huis tuin en keukenbrommertjes voor dagelijks vervoer. Juist omdat veel mensen het idee hebben dat ze met een simpele setup en dan een andere vertanding een soort maas in de wet hebben gevonden.
 
Aanpassen van vertanding alleen doen, wanneer die merkbeer uit de vertanding loopt.. Heel veel overtoeren en weinig snelheid.
Dat is ook het laatste wat je aanpast aan je setup en niet het eerste.

Meestal op een standaard setup een no-go.
 
Dank voor jullie opmerking van het benodigde koppel en de invloed op afstelling. Gaat om 52mm zuigerdiameters en 23/20mm kleppen.
Ik probeer te ontdekken of de volgende uitspraak klopt;
Kleine tandwielen zo klein mogelijk en grote tandwielen zo groot mogelijk.
Geoet,
 
Weet niet of dat die theorie klopt.

Wat ik wel weet is hoe langer je de vertanding neemt hoeveel meer motor vermogen je nodig hebt om deze aan te drijven.
Daarnaast veranderd ook je koppel vermogen meer naar top snelheid.. Koppel word dus minder, maar dan kan je met het juiste vermogen dus langer door laten lopen.. zodat je hogere top hebt.

Stel je hebt een RF van 13 of zo.. En je merkt dat die uit de vertanding loopt.. Dan zal je theoretisch een vertanding moeten hebben met een RF dat een klein beetje langer is.. RF van 12 of zo.. Maar niet direct een 9 en dat je dan voor geen meter meer weg komt.
 
In principe moet het met een (echte) 80cc cilinder (52mm) met grotere (23/20mm) kleppen in de kop gewoon goed moeten rijden en reageren.
De standaard vertanding (primair & secundaire) is sowieso al berekend op meer power aangezien 80cc de norm was.
Pas in Europa toen ze populair werden hebben ze er een 49,3cc cilinder op geschroefd vanwege de Europese regelgeving wat in die tijd gold!
De grootste kink in de kabel is, en was echter de CDI.

Ik ga hierbij trouwens uit van de 10 & 12 inch varianten...

Als je gaat kijken naar de 14 & 16 inch varianten verschilt dit uiteraard wat logisch is.
In alle eerlijkheid heb ik nog nooit de tandwielverhouding hoeven aanpassen op de huidige scootervarianten...
V.w.b. de schakelfietsen is het een ander verhaal waar je niet veel aan hebt.

Maar om met nog minder toeren te kunnen rijden is vrijwel onmogelijk...
Het vermogen loopt dan ook drastisch terug waardoor de koppel en snelheid ook afneemt!
 
Back
Top