vertanding vraagje

Neos86R

J.R-T Neo's
Met welke RF kan je zonder al te overdreven wheelies wegrijden. en welke vertanding raden jullie mij dan aan?

Setup:
Zo goed als alles MHR.
jullie weten wel hoe het is ;)

Mvg,
Richard
 
Advertisement - register to remove this

Dat is zo niet te zeggen. Elk blok reageerd en loopt anders.
Als er ook maar een beetje indicatie gegeven moet worden, mag je op zn minst de exacte setup en afstelling, en het huidige rijgedrag vermelden.
 
Dus Melf ,
Primair std laten en Secundair Polini 15-42 doen en kijken wat ie doet?
Als ik het goed begrijp?

Maar met dat RF als je bijv. 9,70 hebt heb je toch een hogere top en minder trek kracht?
En met en RF van biv. 11,50 heb je toch meer trekkracht als Topsnelheid?

Mvg,
Richard
 
trekkracht word niet echt merkbaar minder , vanaf ongeveer 30/40 zal ie meestal juist flink beter doortrekken.

dat ie minder snel gaat trekken is een misverstand , wel als je er hele lange vertanding in doet.

je moet gewoon de overbrenging aanpassen aan het vermogen.
 
@ Aaron535
RF berekenen is tandjes tellen
(aantal grote wiel primaire overbrenging/ aantal kleine wiel primair )* (aantal grote wiel secundair/ aantal kleine wiel secundair)

dus stel je hebt een primarie overbrenging van 44/13 (ik zeg maar wat)
en een secundaire van 33/12
dan is het 44/13 * 33/12 = 9,3

Nog bedankt Melf,

Dan heb ik een beetje een richtlijn van welke vertanding ik kan nemen.

Grttzz Richard
 
Het is echt even een kwestie van testen. Ik ging van 13.07 naar 10.28 ( 20+ pk ) en hij kwam amper meer los en met door trekken merkte ik geen verschil.
Terwijl andere mensen hier weer enorm goed mee rijden met ongeveer het zelfde aantal pk.

En om even antwoord te geven op je sig... omdat ze op sommige dagen (kerst/oud en nieuw) misschien dicht zijn? :p

:D
 
ik zou eerder eerst malossi 13/44 primair erin zetten, ben je van die schuine vertanding af, kan je eventueel later nog secundair erbij kopen.

mijn ervaring is dat ie met alleen 13/44 nog steeds wheelies trekt, maar das gewoon een kwestie van oefenen.
 
Maar wat voor nut zal het hebben als ik alleen Primair 13/44 zou nemen?
Rijd ik dan wat harder of trek ik weer wat harder op?

Ik vind de trekkracht wel leuk (wel ervaren bij een zip sp met een Team '98 en zow)
maar de top vind ik op zich ook wel leuk dus t moet een beetje van allebei zijn als je begrijpt wat ik bedoel.

leuke trekkracht en Leuke topsnelheid.

Mvg,
Richard
 
Ik rij op mijn polini evo 70cc en heel de meuk met een polini vertanding van 15/42 secundair en me primaire as is orgineel. Eerst had ik std pri + sec. Nu ik laatst die 15/42 stak merkte ik duidelijk verschil. Met ' zwaardere ' vertanding voel je pas echt hoeveel kracht je blok nu echt hebt. Ik trok ietsjes beter op ( althans , zo voelde het ) en hij trok veel beter door naar zijn top. Binnekort ga ik ook eens 13/44 testen , dan kan ik kijken met welke van de 2 vertandingen hij het lekkerste rijd ;)


Oja , er is btw nu ook Stage 6 vertanding te koop op euroscooters.nl Ik zou zeggen , reken daar de RF is van uit. Ideale 'sprint' vertanding ligt tussen de 11.5 en 10.5 :) Maar dat verschild per type cilinder en de rest van de setup zoals andries al aangaf.
 
Dat vraag ik me eigen ook nog steeds af eigelijk of je vertanding moet persen.
hoe zit dat eigelijk als je bijvoorbeeld een TP Nardo vertandingsdeksel neemt?
ik hoor het wel.

@ antonrox laat het dan even weten hoe die vertanding het bij jou doet, dan heb ik een beetje een idee van hoe het bij mij zal gaan doen, ik heb btw een MHR Team '99 (lichtjes bewerkt , wordt nog beter bewerkt;) )

Mvg,
Richard
 
wanneer je de primaire vertanding overzet is het verstandig om de ingaande as (waar je koppeling op zit) eruit te persen en de nieuwe erin , lager kan in het deksel blijven zitten. je zou het ook kunnen doen met een kunstof hamer en het lager en deksel ondersteunen alleen is dit niet fijn voor het lager. Nardo deksel zou ik niet nemen en heeft ook absoluut geen voordeel.

het 2e tandwiel wat bij de primaire set zit moet iig overgeperst worden , de 1e as van de secundaire set moet daar nanelijk doorheen.

de secundaire tandwielen moeten ook geperst worden , de 1e as van de secundaire vertanding word dan vervangen voor aan andere as. (de middelste as dus) het 2e tanwiel van de secundaire set mot ook worden overgeperst , dit tanwiel zit op de achteras.

je kunt zonder pers dus geen overbrenging overzetten zomaar , nu zijn er wel beunhaasmanieren maar dat zou ik niet doen. er zijn ook wel setjes verkrijgbaar waarbij je een voorgeperst setje krijgt alleen zijn die er niet van malossi of Polini (dus 3 tanwielen )
 
Back
Top