Vertanding Speedfight 2

Hallo,

Ik heb een SF2 uit 2008 met een 70cc. Nu wil ik er een andere, langere vertanding in gaan zetten. Maar ik weet niet welke ik daar voor nodig heb en welke ik moet hebben. Er zit nu een std vertanding in, en weet zelf ook niet welke maten standaard zijn. Ik heb wel nog een oude Zenith staan, zou deze vertanding van de Zenith eventueel onder mijn SF2 kunnen? Of gaat dat niet werken?
Ik heb ook ergens gelezen dat als ik er een andere vertanding in zou zetten dat hij een stuk sneller zou moeten lopen.
Het gaat hier over een Peugeot blok.

Kunnen jullie mij op weg helpen?

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Langere vertanding kan hij inderdaad harder door gaan. Maar je moet wel het vermogen hebben want anders trek je weer langzaam op. Je kan met wat googlen volgens mij wel de standaard vertanding vinden van een speedfight (of gewoon tellen).
 
Er zit een standaard vertanding in.. Ehm dat is lastig te beoordelen want;

Bij de oudere modellen tot ongeveer 2003 /2004 heeft er een langere vertanding erin gezeten. Dit geld ook voor de vivacity en wellicht ook sommige andere modellen.. Deze scooters gingen met standaard ongrensde setup prima 75km/u op de teller..

Daarna heeft peugeot besloten door een of andere reden er een kortere vertanding erin te zetten.. Althans dit verschil zag ik tussen me eerste vivacity uit 1999 en een vivacity sportline 4 uit 2006.. Ook heb ik daarvoor een peugeot speedfight wrc206 gehad.

Het verschil is dat je bij de langere vertanding prima 75km/u haalt bij wat lagere toeren, maar je mist wel een beetje koppel tegenover de kortere vertanding.

De kortere vertanding haal je met pech net de 70km/u op de teller mee alleen dan met zware overtoeren.. Bij de 60km/u op de teller gaat hij dan steeds harder draaien..

Ik was dat stront zat.. Bij de tanden gaan tellen en toen de set gewisseld met een oude vertanding set.. Overtoeren waren weg en makkelijk 75/80km per uur op de teller..

Je moet wel opletten dat je de hele complete set overzet.. Beide primaire ingaande assen hebben de zelfde hoeveelheid tandjes.. Alleen het verschil zit hem in dat de ene set grof is vertand, en de andere is fijn vertand.. Doe je het verkeerd dan sloop je de hele vertandingsbak.


Wat je dus hebt zal je voor je zelf even moeten natellen.. Al heb ik er ooit wel iets overschreven op het andere scooter forum.
 
Langere vertanding kan hij inderdaad harder door gaan. Maar je moet wel het vermogen hebben want anders trek je weer langzaam op. Je kan met wat googlen volgens mij wel de standaard vertanding vinden van een speedfight (of gewoon tellen).
Er zit een standaard vertanding in.. Ehm dat is lastig te beoordelen want;

Bij de oudere modellen tot ongeveer 2003 /2004 heeft er een langere vertanding erin gezeten. Dit geld ook voor de vivacity en wellicht ook sommige andere modellen.. Deze scooters gingen met standaard ongrensde setup prima 75km/u op de teller..

Daarna heeft peugeot besloten door een of andere reden er een kortere vertanding erin te zetten.. Althans dit verschil zag ik tussen me eerste vivacity uit 1999 en een vivacity sportline 4 uit 2006.. Ook heb ik daarvoor een peugeot speedfight wrc206 gehad.

Het verschil is dat je bij de langere vertanding prima 75km/u haalt bij wat lagere toeren, maar je mist wel een beetje koppel tegenover de kortere vertanding.

De kortere vertanding haal je met pech net de 70km/u op de teller mee alleen dan met zware overtoeren.. Bij de 60km/u op de teller gaat hij dan steeds harder draaien..

Ik was dat stront zat.. Bij de tanden gaan tellen en toen de set gewisseld met een oude vertanding set.. Overtoeren waren weg en makkelijk 75/80km per uur op de teller..

Je moet wel opletten dat je de hele complete set overzet.. Beide primaire ingaande assen hebben de zelfde hoeveelheid tandjes.. Alleen het verschil zit hem in dat de ene set grof is vertand, en de andere is fijn vertand.. Doe je het verkeerd dan sloop je de hele vertandingsbak.


Wat je dus hebt zal je voor je zelf even moeten natellen.. Al heb ik er ooit wel iets overschreven op het andere scooter forum.

Hoi!

Bedankt voor jullie reactie.

Mijn setup is als volgt :

Cilinder : Airsal 70cc T6
Uitlaat : Bidalot Echap. S3R
Variateur : Polini High-Speed met 6,3 - 7,2 gemixt rollen van Polini
V-Snaar : Polini
Koppeling : Polini Speedclutch 3G met zwarte trekveren ook van Polini 3G op de 3e stand (strakheid)
Carburateur : 17,5mm Dellorto met 126 sproeier
Bougie : 9

Dus ik neem aan dat mijn Speedfight 2 uit 2008 een kortere vertanding heeft. Ik heb nog een Peugeot Zenith staat uit 1990-2000 (rond die periode) dus die zou dan een langere vertanding moeten hebben. Zou ik deze vertanding (van de Zenith) onder mijn SF2 kunnen plaatsen?

Het verhaal van Eurokit komt me wel bekend voor aangezien mijn neef een Vivacity uit 2004 rijdt en er makkelijk 75km/h mee rijdt met alleen een andere uitlaat en de vario eruit.

Mvg,
Yorick
 
Ik weet zeker dat het zo is. Heb zelf toen ook de tanden geteld van beide sets.. Heel veel koppel verlies je ook niet met de originele langere peugeot vertanding.. Het word pas erger als je een malossi / polini set gaat monteren, die zijn namelijk nog langer..
 
Ik weet zeker dat het zo is. Heb zelf toen ook de tanden geteld van beide sets.. Heel veel koppel verlies je ook niet met de originele langere peugeot vertanding.. Het word pas erger als je een malossi / polini set gaat monteren, die zijn namelijk nog langer..

Hoi,


Ik heb laatst mijn vertandingen uit mijn Speedfight gehaald en die waren 12/43 en 12/45. Nu haal ik maar 80-85 km/h met deze setup:

Cilinder : Airsal 70cc T6
Uitlaat : Bidalot Echap. S3R
Variateur : Polini High-Speed met 6,3 - 7,2 gemixt rollen van Polini
V-Snaar : Polini
Koppeling : Polini Speedclutch 3G met zwarte trekveren ook van Polini 3G op de 3e stand (strakheid), witte drukveer
Carburateur : 17,5mm Dellorto met 126 sproeier en Malossi Powerfilter
Bougie : 9

Nu zit ik te kijken naar een Primaire vertanding van Top Performance 15/33 (22%). Als ik 80/85 rij dan merk ik dat hij nog véél harder wilt alleen niet kan. Zou dit mijn topsnelheid flink vergroten? En mijn volgende vraag is : zou ik alleen mijn primaire vertanding moeten veranderen of ook mijn secundaire? Ik zit hier een beetje mee te dubben en zou graag hier een antwoord op hebben.

Alvast bedankt!
 
Weet even niet die de exacte verhouding van die langere vertanding..

Even met een korreltje zout genomen dacht ik dat het 12/43 (of 42) - 12-47 was.

Heb ergens nog een setje rond slingeren als ik die vind en geteld hebt laar ik het je even weten wat het was.
 
Weet even niet die de exacte verhouding van die langere vertanding..

Even met een korreltje zout genomen dacht ik dat het 12/43 (of 42) - 12-47 was.

Heb ergens nog een setje rond slingeren als ik die vind en geteld hebt laar ik het je even weten wat het was.

Had de originele vertandingen uit mijn SF2 gehaald en die waren : 12/43 en 12/45. Alleen wou kijken voor een andere vertanding om erin te zetten namelijk : Top Performance 15/33 (22%). Zou dit mijn topsnelheid flink vergroten?
 
Back
Top