Vertanding RF help

TisList

New Member
Hoi,
ik ben van de week eens gaan kijken bij mijn vertanding van mijn Vivacity uit 2005, de hele scooter trilde namelijk erg en er was volgens mij olie uitgelopen toen ik mijn blok er onderuit had gehaald een paar weken terug. nou kon ik geen originele aftermarket primair of secundair vinden, dus dacht ik ik zet er een secundaire vertanding in van polini.
omdat ik dus ook geen primaire as kon vinden heb ik een primaire konden vinden van malossi.
Deze verhoudingen zijn echter veel anders dan wat er origineel in zat. Origineel had ik primair 12/43 en secundair 12/45. de RF van dit kom je dan uit op 13,44, met de nieuwe vertanding die ik heb besteld heb ik primair 13/35 en secundair 16/44 met een RF waarde van 7,4 ongeveer.
Mijn vraag is dus nu of dat dit wel gaat werken aangezien ik 6 hele waardes onder t origineel zit?
In mijn theorie dacht ik dan als dat er in zit je dan erg veel trekkracht hebt en dan powerwheelies doet, of dat het juist te veel touren draait en niet vooruit komt.
ik zou hier dus graag iets meer zekerheid en informatie over willen hebben voordat ik de vertanding op elkaar ga persen.
Groet Tis
 
Advertisement - register to remove this

Die vertanding is veelste lang. Gaat je originele cilinder nooit trekken.. Trekkracht is echt om naar huis te schrijven en het duurt gigantisch lang voor het ding aan ze top komt..

Lager getal betekend langer, die je motor kan dan veel langer door accelereren en dan heb je zoals bij het origineel die grens niet meer zodat die stopt met door lopen.

Hoger getal is dus korter, en meer trekkracht maar minder hogere top. Je hebt echt een MHR setup nodig wil je wat aan die 7,4 RF hebben.(moet veel toeren gaan draaien)

Wat jij daar hebt is de kortste vertanding voor een brom scooter.. (nieuwste type) De oudere types hadden een iets langere vertanding.
Wil je dit extra toeren kwijt heb je een Speedfight LC verstandingset nodig.. Top gaat dan met ongeveer 10km/u op de teller omhoog (dus 75 / 80Km op de teller moet dan wel te halen zijn.
 
Die vertanding is veelste lang. Gaat je originele cilinder nooit trekken.. Trekkracht is echt om naar huis te schrijven en het duurt gigantisch lang voor het ding aan ze top komt..

Lager getal betekend langer, die je motor kan dan veel langer door accelereren en dan heb je zoals bij het origineel die grens niet meer zodat die stopt met door lopen.

Hoger getal is dus korter, en meer trekkracht maar minder hogere top. Je hebt echt een MHR setup nodig wil je wat aan die 7,4 RF hebben.(moet veel toeren gaan draaien)

Wat jij daar hebt is de kortste vertanding voor een brom scooter.. (nieuwste type) De oudere types hadden een iets langere vertanding.
Wil je dit extra toeren kwijt heb je een Speedfight LC verstandingset nodig.. Top gaat dan met ongeveer 10km/u op de teller omhoog (dus 75 / 80Km op de teller moet dan wel te halen zijn.
Bedankt voor je reactie!
ik zal even kijken of ik zo'n speedfight LC kan vinden, bedankt voor de uitleg van hoe het werkt.
mijn setup: 70 multivar, rms krukas, technigas terugloper
power heeft t beestje wel, wat voor reductiefactor is aan te raden om rond te zitten, rond de 9/10 of dichterbij de 13?
groetjes
 
Last edited:
Gewoon eerst kijken wat je nou hebt..

Een beetje lager in getal gaan is niet erg bijv van 13 naar 12.. Maar niet van 13 naar 10 ofzo.. Dat verschil is veelste groot.

De rest wat belangrijk is welke setup je hebt.

Voor de rest moet je het gewoon uit testen, zo gaat dat ook in de racerij.
 
Back
Top