Vertanding Piaggio Sfera RST 50

dingiedong

Well-Known Member
Hallo,

Ik zoek een geschikte vertanding/overbrengingsverhouding voor mijn Piaggio Sfera RST50

waarom?

als de scooter uit de vario komt loopt het toerental nog flink op dus vermogen over....

topsnelheid 70 echte kilometers per uur.

Daar deze scooter (ivm handicap) een motorkenteken krijgt is een hogere topsnelheid wel prettig op 80km wegen en autowegen....85 a 90km/h zou mooi zijn. de houidige topsnelheid is buiten de bebouwde kom te langzaam.

Het hoeft geen toerengiller of sprintmonster te worden.

70CC is geen optie ivm typegoedkeuring ect bij de RDW keuring.

motor loopt optimaal.

Setup:

Standaard onbegrensd.
uitlaatbocht snel
orginele vertanding standaard rollen en vario.

Het betreft hier dus geen bromscooter maar een (50CC) scooter met motorkenteken dus is oom agent en de rollenbank geen probleem.

wie kan me opweg helpen?

alvast dank voor de reakties.


groet,

Dingiedong
 
Advertisement - register to remove this

een langere vertanding zal niet meteen het probleem verhelpen , de vertanding is mischien wel vrij kort maar als je de vertanding langer maakt met zo'n setup (ofwel std onbegrensd) zal ie moeilijker gaan rijden , dwz hij moet zwaarder trekken , nu zijn er verschillende vertandingen en zou je net iets zwaarder kunnen proberen maar dat is imo niet de oplossing.

je hebt eigenlijk gewoon de verkeerde scooter voor zoiets om eerlijk te zijn.

maar ook al zou je de scooter sneller kunnen laten lopen , en ook al zou je 80 ECHTE km's halen (wat al moeilijk is met deze setup) , dan nog is dat niet genoeg , de gemiddelde automobilist rijdt toch wel sneller dan 80 , dus rijdt je als nog als een gevaar in de weg. om boven de echte 70/75 km/h te komen zonder radicaal aan te passen is echt een probleem met deze scooter.

waarom niet gewoon een motorscooter dan?
 
Hoi Melf,

Ik zie maar met een oog en kan geen afstanden inschatten en diepte zien.
een racemonster is geen optie voor m'n eigen bestwil.
ik heb gewoon een rijbewijs.

Ik wil gewoon met dit ding van het fietspad af.

Deze scooter is van 1997 en heeft nu slechts 10000 km gereden en verkeert in (orginele) nieuwstaat.



het ding heeft een rijklaargewicht van 110kg degene die geinterreseerd zijn in deze scooter vinden hem te lomp en te zwaar en doordoor is ie niet bepaald gewild.ook is ie niet bepaald zuinig met benzne.

bij inruil krijg ik er geen cent voor terug.
hetzelfde geld voor MP er word amper wat voor geboden.

ik moet dan erg veel bijleggen om een 125cc aan te kunnen schaffen en dat geld is er helaas niet. (ik heb ook nog een gezin:) )

voor woon/werkverkeer is ie perfect en altijd nog goedkoper dan de auto.

het zou me aanzienlijk schelen aan reistijd als ik niet afhankelijk ben van het fietspad.

vergeten te vermelden:een mogelijke optie is een andere 50CC cilinder/uitlaat die niet teveel kabaal maakt (iig niet meer dan de toegestane 91db)en een andere carburateur is natuurlijk ook geen probleem.


het mooist is een setup die niet te hoogtoerig is en een acceptabele powerband heeft.en niet al te veel brandstof zuipt... nu loopt ie ook 1 op 20


Dingiedong
 
het aantal cc's is niet meer van belang tegenwoordig , alleen het vermogen word gemeten, dus of je nu met 50cc , 70cc of van mij 200 cc rijdt maakt eigenlijk weinig uit. dus voor de keuring zou het niet moeten uitmaken.

en komt bij dat er geen 50cc cilinders zijn die echt sneller lopen , en degene die er zijn die wel sneller lopen lopen pas sneller wanneer alles zo'n beetje word aangepast , maar dan heb je dus weer een racemonster.

tunen is ook eigenlijk geen optie , want dan zit je met extra onderhoud , extra slijtage en vooral de betrouwbaarheid.

een andere uitlaat die echt meer snelheid maakt maakt over het algemeen juist vrij veel geluid , ook zit je dan wel met de keuring waarschijnlijk ivm het goedkeuringsnummer , waar je met de cilinder niet mee zit. ook zal het in snelheid niet veel schelen omdat de vertanding het toch wel wat tegenhoudt ,terwijl je de vertanding eigenlijk niet veel langer kunt maken (ivm powerband e.d.) , en mede ook door de lage timingen van de cilinder.

een andere carburateur voegt niks toe , maximaal een 17,5mm maar dan nog verneem je dat niet op zo'n setup. pas als je bijv. een 70cc monteerd oid heb je daar wat aan.

wat de meeste jongens doen die op straat onopvallend (stil) willen rijden is met een standaard of imitatiestandaard uitlaat rijden icm een 70cc , eventueel een grotere carburateur en een iets langere vertanding.

zo heb je dan een vrij hoog koppel op een laag toerental , een betere eidnsnelheid en dat resulteerd in betrouwbaarheid en minder onderhoudt.

het is eigenlijk gewoon de scooter die je min of meer slecht kunt opvoeren , daar ligt het eigenlijk aan.

ik zie ook weinig brommers op de weg die daadwerkelijk sneller rijden dan een auto op een 80 kilometerweg , er zijn maar weinig die 85/90 echte km's halen (en dus zeker niet met een std cilinder etc.)

ik ben ook van mening dat je voor je eigen veiligheid niet te ver moet gaan met opvoeren om er vervolgens mee tussen auto's te rijden , stel het loopt kapot en er rijdt een auto achter oid..

daarom vroeg ik me ook af waarom geen motorscooter , dan heb je een ding wat std al vrij rap loopt en dus ook betrouwbaar is.

geld is natuurlijk altijd moeilijk , wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven :p

maar motorscooters hoeven nog niet zo duur te zijn , mja , keuzes maken :p

ik heb zelf ook een huis etc. , ik weet wat het allemaal kost dus dat begrijp ik wel hoor :)
 
Kijk daar kan ik wat mee!

ik heb 2 kids...kost ook geld :))

Ik had gedacht dat de standaard motor voldoende koppel zou hebben...hij loopt erg goed gezien het hoge gewicht van de scooter.

door het hoge gewicht rijdt ie erg prettig bij hoge snelheden en voelt betrouwbaar aan.ook de remmen hebben geen enkel probleem met deze snelheden.


Ik geloof dat ik het volgende ga doen:

Ik rij nu nog gewoon door met de standaard onbegrensde setup en laat hem daar ook gewoon mee keuren.

komend winter word er toch niet gereden en zal ik gaan voor een andere krukas een DR70 cilinder en een stille imitatie of standaard uitlaat icm een 12mm carb .of indien onvoldoende resultaat een 17.5mm in iedergeval niet te groot want dan heb ik onderin weer minder koppel.

en natuurlijk dan een passende vertanding.

wat zou je me met deze setup kunnen aanraden als overbrenging?


hiermee gaat ie in iedergeval goed van z,n plek komen:)

maarja...hoe kan ik het beste gaan bepalen welke overberenging ik het beste kan gaan gebruiken?

std tandwielen zijn ingaand 14/40 en het grote tandwiel aan de uitgaande as heeft 48 tanden.

(volgens de servicemanual)


Dingiedong
 
ik zou m idd gewoon laten keuren met de std setup , en daarna veranderen.

minder koppel zul je niet hebben met bijv. een 19 of 21mm alleen voegt het niks meer toe dan ,dus vrij nutteloos , en je moet met een 19 of 21mm dan ook meer aanpassen ,een 17,5mm past er zo op.

je zou zo de verhouding kunnen uitrekenen dus , maar dan moet je nog wel even het eerste tandwiel van de secundaire set weten.
 
Ja ik rij nu lekker door zo...als oom agent me nu aan de kant zet is de boete nog te overzien.als ik nu direct de zaak ombouw en ze pakken me dan heb ik denk ik een groter probleem.

Het eerste tandwiel heeft 11 tanden als ik het goed heb.


hoe kan ik de overbrengingsverhouding berekenen en bepalen wat ik ongeveer nodig ga hebben voor de nieuwe setup?


Groeten,

Dingiedong
 
Ik heb ff een update:

Omdat ik mijn drukveer moest vervangen (was hopeloos verslapt na 11 jaar trouwe dienst) heb ik meteen even naar de reduktie kunnen kijken.

Zoals Melf al zei was de vertanding wel erg kort en dat klopt ook wel helaas:

ik heb de slagen geteld die de kopelingstrommel moet maken om het achterwiel 1x rond te krijgen bijna 11,5.


Daarna heb ik nog een keer goed in de servicemanual gekeken en de tandwielverhoudingen opgezocht.

primair heb ik 12/40 (eerste tandwiel had dus 12 ipv 11 tanden)
secundair heb ik 14/48

Ingaande as 12 tanden
Dan een 14/40 tands as
op de hoofd as zit een 48 tands tadwiel.

RF is 11,42

Welke RF zou straks reeel kunnen zijn voor een DR70 cilinder voor een normaal toerental en een fatsoenlijke topsnelheid?

MArtin
 
Last edited:
Back
Top