Vertanding gy6

Maxx9b

New Member
Hallo, ik had een vraagje ik heb nu een std vertanding met een RF van 11,05 maar nu zag ik een secundaire van 17/36 dus kom ik uit op een RF van 6,85 hoeveel kmh zal er dan ongeveer op de top bijkomen? En levert dat veel trekkracht in? Ik hoor Het graag.
mvg
 
Advertisement - register to remove this

Van tevoren maar even vragen, welke modificaties heb je nog meer gedaan aan je GY6 blokje?

Zonder verdere modificaties zal je nauwelijks topsnelheid winnen en zal ie heel erg langzaam optrekken.
 
Ohh sorry, heb er een 100cc opgezet en een 24 mm carb, Malossi v snaar, blauwe druk en trekveertjes, 9 gram rollen.
Post automatically merged:

Komt een 125cc op.
 
Oh lekker! Die had ik niet zien aankomen :p

Dan moet het zeker goed gaan. Wat je aan acceleratie in moet leveren kan ik je niet zeggen, maar ik gok een topsnelheid van 90 tot 100kmh.
 
Ja dat kan heel goed kloppen!

De meeste CDI's, ook al claimen ze "ontgrenst" te zijn kappen de toeren af op ongeveer 9000 toeren. Dit is wel ook echt een toerental waar je ook niet overheen wilt zonder verdere modificaties aan de cilinderkop (sterkere klepveren, een kop met harde klepzitjes). Dit toerental is zo ongeveer het mechanische limiet dat een GY6 motor zonder modificaties kan draaien zonder uit elkaar te spatten.

Weet je toevallig hoeveel millimeter de boring is van de cilinder die je gemonteerd hebt? Ik weet dat je 139qmb blokjes (de 50cc versie van de GY6) op kan peppen tot 110cc, maar heel veel cilinders worden met foute marketing verkocht.

Wat vaak voorkomt:

47mm wordt als 80cc verkocht. 47mm is 70cc.
50mm wordt als 100cc verkocht. 50mm is 80cc.
52.4mm wordt als 125cc verkocht, 52.4m is 90cc.



Als je inderdaad een daadwerkelijke 100cc gemonteerd hebt waarvoor je het carter hebt moeten kotteren of een stroker krukas hebt moeten installeren zijn deze snelheden realistisch, maar als je een 80cc hebt dan is rond de 80 tot 90kmh meer realistisch en is de vertanding die je op ogen hebt te extreem.
 
Dan heb je nu een 80cc cilinder, daarmee ga je de 100 niet halen :(
Ik zou dan ook een minder agressieve vertanding kiezen.

Ja, de nummers kloppen niet.

52.4mm past wel met de tapeinden, maar past waarschijnlijk niet door het gat behalve als de rok heel dun is. Waarschijnlijk ga je het carter moeten laten kotteren als je een 52.4mm wilt laten passen, of als je je avontuurlijk voelt kan je het gat groter proberen te maken met een dremel.


Heb je ook nog het standaard krukas? Zoja, dan kan je er vanuit gaan dat die in puin loopt als je er een 52.4mm op zet.

De meeste mensen vergeten het krukas, maar het is niet een soort magisch component dat totaal niks uitmaakt. Die is ook maar een bepaalde sterkte. Als je er bijna het dubbele aan cilinderinhoud doorheen probeert te pompen en een zuiger die significant zwaarder is dan de standaard omhoog en omlaag probeert te rossen, is de kans groot dat je drijfstanglager kaduuk gaat.
 
Heren,
De inhoud en eenheden ken ik, maar mijn vraag:
Meestal doe ik een wasknijper om mijn ingaande as (1) waar mijn koppeling op zit en op mijn uitgaande as (2) (waar mijn achterwiel op schuift). Dan tel ik het aantal omwentelingen die ik met 1 moet maken om 2 een volledige ronde te laten maken.
Hoeveel rondes moet de koppeling maken voor één ronde van het achterwiel?
Met verschillende qmb139/gy6 blokken van Sym en Kymco kom ik het meest gunstig uit met 11,5 omwentelingen. Ik rijd namelijk het liefst met lagere toerentallen, 52mm cilinders en koppen met grote kleppen.
En waar de meest gunstige vertanding vindbaar?
Groet,
 
Heb inderdaad met mijn Stomme hoofd niet aan een krukas gedacht wat voor een krukas zou u aanraden qua prijs/kwaliteit en voldoende is voor deze setup.
Het krukas van Top Racing breekt de bank niet en is wel goed, de meeste mensen waar ik mee spreek die hun GY6 oppeppen tot 90cc gebruiken een Naraku Heavy Duty krukas.

Beide hebben sterkere lagers en zijn beter uitgebalanceerd voor zwaardere zuigers.

RMS heeft ook betere lagers en is goedkoper, maar ik weet niet of deze ook beter uitgebalanceerd is. Ik heb zelf in het verleden een RMS krukas gebruikt met een 80cc setup met race nokkenas en met de hand gemodificeerde cilinderkop voor hogere compressie en dat is prima gegaan.

Top Racing, Top Performance en Naraku zit je altijd goed mee.



Heren,
De inhoud en eenheden ken ik, maar mijn vraag:
Meestal doe ik een wasknijper om mijn ingaande as (1) waar mijn koppeling op zit en op mijn uitgaande as (2) (waar mijn achterwiel op schuift). Dan tel ik het aantal omwentelingen die ik met 1 moet maken om 2 een volledige ronde te laten maken.
Hoeveel rondes moet de koppeling maken voor één ronde van het achterwiel?
Met verschillende qmb139/gy6 blokken van Sym en Kymco kom ik het meest gunstig uit met 11,5 omwentelingen. Ik rijd namelijk het liefst met lagere toerentallen, 52mm cilinders en koppen met grote kleppen.
En waar de meest gunstige vertanding vindbaar?
Groet,
Ik zou het je zelf helaas niet kunnen zeggen! Ik wissel persoonlijk de vertanding bijna nooit omdat ik scooters nooit bouw voor topsnelheid. Ik bouw ze altijd op acceleratie met een lagere topsnelheid en heb dus liever een kortere vertanding. Een topsnelheid van 65/70 vind ik prima.
 
Dan heb je nu een 80cc cilinder, daarmee ga je de 100 niet halen :(
Ik zou dan ook een minder agressieve vertanding kiezen.

Ja, de nummers kloppen niet.

52.4mm past wel met de tapeinden, maar past waarschijnlijk niet door het gat behalve als de rok heel dun is. Waarschijnlijk ga je het carter moeten laten kotteren als je een 52.4mm wilt laten passen, of als je je avontuurlijk voelt kan je het gat groter proberen te maken met een dremel.


Heb je ook nog het standaard krukas? Zoja, dan kan je er vanuit gaan dat die in puin loopt als je er een 52.4mm op zet.

De meeste mensen vergeten het krukas, maar het is niet een soort magisch component dat totaal niks uitmaakt. Die is ook maar een bepaalde sterkte. Als je er bijna het dubbele aan cilinderinhoud doorheen probeert te pompen en een zuiger die significant zwaarder is dan de standaard omhoog en omlaag probeert te rossen, is de kans groot dat je drijfstanglager kaduuk gaat.
Maar zal de 100 wel lukken met 90cc (125cc)? En is die vertanding dan prima?
 
Misschien, een standaard 125cc gy6 motorscooter gaat vaak maar net over de 100. Of jouw 90cc het haalt, lastig om te zeggen.


Ik denk alsnog dat die vertanding wat extreem is, maar daar kan beter iemand anders over antwoorden. Met een daadwerkelijke 125cc zou het wel kunnen.
 
Ohh ik zal nog even verder kijken qua vertanding maar weet u of een tnt krukas goed is heb niet veel verstand van krukassen maar er staat Versterkt, goed uitgeballanceerd, Lichtgewicht, netjes afgewerkt dat is toch goed?
 
TNT is een goedkoper merk, heb succes gehad met hun cilinderkoppen en cilinder kitjes en dat was meestal wel OK maar ik vind 't geen topmerk.

Mezoly beweert ook enorm goeie afwerking enzo te hebben. Hun afwerking is zowat het meest ruk wat ik ooit gezien heb op bijna elk component wat ik van hun ontvangen heb.

Ik zou TNT niet als beter dan standaard beschrijven, neem dan RMS. Dan heb je zeker te weten goeie lagers.
 
Dat merk ken ik verder niet, nooit eerder gebruikt.

Ik kan je alleen zeggen dat als je de cilinderinhoud van je motortje wilt verdubbelen maar geen geld uit wilt geven, je verkeerde kant op aan het gaan bent. Je kunt niet en goedkope chinese onderdelen monteren en hopen dat het allemaal prima gaat.

Goedkoop is duurkoop in dit geval. Cilindertje en zuiger kan je wel op bezuinigen want die zijn vrij makkelijk te wisselen, cilinderkop wordt al lastiger want als je er eentje hebt met te zachte klepzitjes dan is ie binnen no-time versleten maar met een goedkoop krukas kan je de hele motor omzeep helpen en mag je alles opnieuw kopen.

Als je drie tientjes wilt besparen op je krukas prima, maar als ie dan na 2000km uit elkaar knalt weet je waar het aan ligt. Ik zou gewoon een Naraku of Top Racing/Performance halen. Ik zou de drie tientjes extra uitgeven dan kan je zorgeloos een 90cc monteren en blijft het wel heel.

Een krukas is geen minder belangrijk component waar je op kunt besparen (en ik heb het idee dat veel mensen zich dit niet realiseren en niet meer van het krukas af weten dan dat je de zuiger eraan vastmaakt. Verder is het een magisch component dat geen invloed heeft), het is het component wat het hardste zal lijden onder het opvoeren gezien het alle krachten op de vario over moet brengen.

De zwaardere zuiger trekt en duwt harder aan het drijfstanglager, het grotere vermogen zet meer druk op het drijfstanglager en duwt het gehele krukas harder in het blok en zet dus extra druk op de krukaslagers.
 
Back
Top