Vertanding gaat stroef nadat boutjes vast worden gedraaid

Arian

Ludix
Hey,

ik heb mijn vertanding + deksel geinstalleerd, maar hij draait zeer stroef nadat ik de boutjes zowat strakker draai.
Ik draai ze een beetje vast, minder dan 5-6 nm en dan begint hij al moeilijk te draaien, daarna zelfs heel lichtjes met de hand gedraaid en dan een met een boutschroevendraaier vast net voordat ik weerstand voel, dan weet je hoe hij zit. Hier draait die opeens zwaar. Met het koppelingshuis gaat het ook zwaar.
Beetje tikken met de hamer geprobeerd, etc etc.

De (2) shimmetjes zitten ook waar ze horen, alles zit tegen elkaar aan, diep etc. Lagers beetje ingevet.
Kan het evt mijn (vloeibare) pakking zijn? Zal de dikte daarvan veel invloed hebben? Ik heb het naar mijn mening niet zo heel dik gesmeerd.
Vertandingsolie heb ik ook erin zitten, maar hij zou daarvoor ook zonder al te veel kracht moeten draaien.
Ik heb echt geen idee.
Hierbij wat foto's van de geinstalleerde vertanding met deksel, de binnenkant van de vertanding, before/after etc.

Foto voordat ik eraan begon : IMG_3472.jpgIMG_3494.jpgIMG_3488.jpg

Na monteren van de deksel aantal dagen later ;

IMG_3910.jpgIMG_3912.jpg



Iemand die me kan helpen? :(
 
Advertisement - register to remove this

Solution
waarom heb je geen nieuwe originele pakking gehaalt ?
Grote kans als je die er weer tussen doet dat het opgelost is , met een pakking er tussen komt het deksel meer naar buiten , en is net zo dik als een Shimring.
Je zegt je hebt je vertanding en deksel gemonteerd maar wat hebje exact gedaan?
Is het dezelfde vertanding die je terug gemonteerd hebt?
Hebje je lagers verwisseld?
Zo ja, hoe hebje deze gemonteerd?
Pakking lijkt me het probleem niet.
Yes, is allemaal hetzelfde. Weet eigenlijk niet waarom ik het heb geopend heb, maar alles is hetzelfde. Lagers niet aangeraakt
 
Yes, is allemaal hetzelfde. Weet eigenlijk niet waarom ik het heb geopend heb, maar alles is hetzelfde. Lagers niet aangeraakt
Met een visuele inspectie is niets mis, je had je keerringen wel ff mogen vervangen.
Wel een beetje raar draaid dat lager soepeltjes?

En hebje m afgevuld met de juiste olie?
Die boutjes hebje die op moment?
 
Hmm.
Wat bedoel je met deze zin : ''Wel een beetje raar draaid dat lager soepeltjes?''
De lagers draaien soepel toen ik hem uit elkaar haalde. Het hele ding in elkaar draait ook soepel wanneer de bouten niet strak zitten.
Ik heb hem ook op moment gedraaid maar dan komt die al helemaal moeilijk in beweging.

Zit juiste vertandingsolie in, eentje van malossi met de juiste specs voor de peugeot horizontaal.
Het is echt wanneer ik de boutjes net ietsje strakker draai dan handvast, dan begint die stroef te lopen. Zo minimaal iets...

echt geen idee
 
Wat bedoel je met deze zin
Zoals het er staat,; dat het raar is als je niets verwisseld hebt.
En daarna of dat het lager soepel draaid?:grimacing:
Idealiter moet die gewoon op moment staan op het aantal Nm wat je manual aangeeft.
Die shimmetjes zijn vaak conisch hebje die op dezelfde manier terug gemonteerd?
 
Zoals het er staat,; dat het raar is als je niets verwisseld hebt.
En daarna of dat het lager soepel draaid?:grimacing:
Idealiter moet die gewoon op moment staan op het aantal Nm wat je manual aangeeft.
Die shimmetjes zijn vaak conisch hebje die op dezelfde manier terug gemonteerd?

Ja ik denk dat ik hem eruit had gehaald zodat ik makkerlijker de krukas kon installeren etc. zodat ik de carter plat kon leggen enzo.
Toen ik de vertanding en al monteerde heb ik 2 shimmetjes op elkaar gedaan (zie foto1 , en dan 2 op de bovenste pijl).
Ik denk dat dat dus verkeerd was...

Toen ik hem weekje terug eruit haalde was er een shimmetje, en eentje nog op de vertanding zelf (zie foto1 bovenste gele pijltje van de 2). IMG_3916.jpg(foto 1)


Ik heb net even op de fotos gekeken en ik denk dat ze niet op elkaar moeten zijn maar eentje bij de andere kant? (zie fotos)
Ik denk dat de shimmetjes niet op elkaar moeten maar eentje boven en eentje onder (zoals op foto1)
IMG_3922.jpg(foto2)
Het kwam zo uit de vertandingskamer (foto2) en daar zat nog een shim bij de deksel, die denk ik aan sluit op die van foto1, de onderste pijl.
De ander zat nog aan de vertanding vast bij de andere kant.

IMG_3914.jpg(foto 3)

Die van de deksel zou dan waarschijnlijk ook van voorzijde kant komen.
Dus ik vermoed een shim bij de andere kant (dichtbij de lager), en eentje aan de voorkant?
 
Ja ik denk dat ik hem eruit had gehaald zodat ik makkerlijker de krukas kon installeren etc. zodat ik de carter plat kon leggen enzo.
Toen ik de vertanding en al monteerde heb ik 2 shimmetjes op elkaar gedaan (zie foto1 , en dan 2 op de bovenste pijl).
Ik denk dat dat dus verkeerd was...

Toen ik hem weekje terug eruit haalde was er een shimmetje, en eentje nog op de vertanding zelf (zie foto1 bovenste gele pijltje van de 2). View attachment 69915(foto 1)


Ik heb net even op de fotos gekeken en ik denk dat ze niet op elkaar moeten zijn maar eentje bij de andere kant? (zie fotos)
Ik denk dat de shimmetjes niet op elkaar moeten maar eentje boven en eentje onder (zoals op foto1)
View attachment 69916(foto2)
Het kwam zo uit de vertandingskamer (foto2) en daar zat nog een shim bij de deksel, die denk ik aan sluit op die van foto1, de onderste pijl.
De ander zat nog aan de vertanding vast bij de andere kant.

View attachment 69917(foto 3)

Die van de deksel zou dan waarschijnlijk ook van voorzijde kant komen.
Dus ik vermoed een shim bij de andere kant (dichtbij de lager), en eentje aan de voorkant?
Kijk ff op de technische tekeningen van Zandri ofzo, via daar moetje er wel uit komen.
Ik maak zelf altijd foto's als ik iets open maak wat ik nog nooit heb gezien, voor het demonteren.
Laat ff weten, als je eruit bent!
 
Last edited:
Het lager op de foto hieronder is dit ook inorde?
Het kan aan de hoek van fotograferen liggen maar ik zie maar 2 balletjes die wellicht iets hoger liggen dan de rest, of lijkt dit maar zo?

Verder als ik heel diep op de foto inzoom zie ik overal spikkeltjes, zijn dit metaal schilfertjes?

Zit de deksel er wel recht op met die vloeibare pakking?

1681627914404.png
 
Kijk ff op de technische tekeningen van Zandri ofzo, via daar moetje er wel uit komen.
Ik maak zelf altijd foto's als ik iets open maak wat ik nog nooit heb gezien, voor het demonteren.
Laat ff weten, als je eruit bent!
Ik heb het net even gedaan, shimmetjes op de juiste positie, alles goed tegen elkaar aan. Maar hij wilt nogsteeds stroef draaien nadat ik de deksel vast heb gedraaid.
Ik kan denk ik wel concluderen dat de 2 shimmetjes niet op elkaar horen maar zoals op de foto. Dus heb ik het op de juiste positie gelegd.

Screenshot_1.png


Toch wilt de vertanding stroef gaan draaien nadat ik het vast draai.

Ik weet het echt niet meer o_O

Het lager op de foto hieronder is dit ook inorde?
Het kan aan de hoek van fotograferen liggen maar ik zie maar 2 balletjes die wellicht iets hoger liggen dan de rest, of lijkt dit maar zo?

Verder als ik heel diep op de foto inzoom zie ik overal spikkeltjes, zijn dit metaal schilfertjes?

Zit de deksel er wel recht op met die vloeibare pakking?

Hey, dat is een andere zelfde vertanding van een peugeot horizontaal blok, die heb ik eraf gehaald om te kijken ter vergelijking. Kan best zijn dat het vies is etc. Deksel zit recht met de vloeibare pakking.
 
wat @Brute-Force force zegt: er zàt een papieren pakking tussen. die was dikker dan je vloeibare pakking ooit krijgt. als je die er tussenuit laat staan je lagers onder voorspanning.
(zo stelde ik de conische krukaslagers van m'n Kreidler ook fijn af: als de shims nèt niet klopten: zelf een iets dikkere pakking maken.)
 
waarom heb je geen nieuwe originele pakking gehaalt ?
Grote kans als je die er weer tussen doet dat het opgelost is , met een pakking er tussen komt het deksel meer naar buiten , en is net zo dik als een Shimring.
Dankjewel. Ik heb het besteld, ik hoop dat het probleem daarmee wordt opgelost.

wat @Brute-Force force zegt: er zàt een papieren pakking tussen. die was dikker dan je vloeibare pakking ooit krijgt. als je die er tussenuit laat staan je lagers onder voorspanning.
(zo stelde ik de conische krukaslagers van m'n Kreidler ook fijn af: als de shims nèt niet klopten: zelf een iets dikkere pakking maken.)
Yes, ik ga het proberen.
 
waarom heb je geen nieuwe originele pakking gehaalt ?
Grote kans als je die er weer tussen doet dat het opgelost is , met een pakking er tussen komt het deksel meer naar buiten , en is net zo dik als een Shimring.

Dat wilde ik ook net gaan zeggen.

De pakking zit hier niet alleen voor de afdichting, maar werkt ook als spacer.. Als je vloeibare pakking gaat gebruiken, ga je het deksel en carter dichter op elkaar aandrukken.. En dan krijg je dus hoogte verschil.

Paar 0.05 mm dikkere pakking dan origineel is niet zo erg.. Zolang de ruimte maar niet kleiner word dan de dikte van de originele pakking.


Dus nee niet alles is geschikt om met VP dicht te smeren.
 
Dat wilde ik ook net gaan zeggen.

De pakking zit hier niet alleen voor de afdichting, maar werkt ook als spacer.. Als je vloeibare pakking gaat gebruiken, ga je het deksel en carter dichter op elkaar aandrukken.. En dan krijg je dus hoogte verschil.

Paar 0.05 mm dikkere pakking dan origineel is niet zo erg.. Zolang de ruimte maar niet kleiner word dan de dikte van de originele pakking.


Dus nee niet alles is geschikt om met VP dicht te smeren.

Krijg de nieuwe originele pakkingen maandag avond, ik hoop echt dat het daarmee lekker wordt opgelost! Dank jullie wel voor de hulp, ik laat het jullie weten.
 
Back
Top