Vertanding aanpassen Mash Fifty

Dinkys

Member
Sinds kort is er een snelle ECU te koop voor de Mash 50 euro 5.
In een filmpje van de verkoper zag ik een topsnelheid van 63 op de teller.
Dat is zo'n 61gps en 54 op de rollenbank. Net te veel dus.

Aangezien ik geen wok wil en 63 voor mij ook niet nodig is wil ik de vertanding tzt aanpassen.
Bij mijn weten zou ik een kleinere voortandwiel moeten plaatsen en/of achter groter.

Standaard is 13-52

Ik zit te denken aan 12-52 of 13-56.
Wat zouden jullie adviseren en hoeveel scheelt het in topsnelheid?

Ik zou het liefst op 57 op de teller (55gps/rollenbank 49) halen, dus mooi binnen de wet.
 
Advertisement - register to remove this

Ik reken met tandwielverhoudingen altijd met: Top snelheid / huidige aantal tanden * tandwiel waarmee je die wilt vervangen.
Dus 61kmph/13*12=56,3kmph. Klopt meestal wel ongeveer.
 
Handige formule. Is er ook een formule voor de achterste tandwiel?

Hoeveel verschil denk je met achter 56?
DID heeft een set met 13-56 voor maar €70.
 
Handige formule. Is er ook een formule voor de achterste tandwiel?

Hoeveel verschil denk je met achter 56?
DID heeft een set met 13-56 voor maar €70.
Ja dat is dezelfde formule.

Nieuw voortandwiel kost nog geen 10 euro. Als de ketting en achtertandwiel toch nog goed zijn is het zonde andere te kopen.

Voor 70 euro zou ik trouwens ook een goed merk verwachten anders is het nieteens zo goedkoop. Standaard voortandwiel kost n tientje, achtertandwiel 15 a 20 euro en een goede ketting heb je ook al voor 25 euro.

Het 56 tands achtertandwiel is wel een iets kleiner verschil als het 12 tands voortandwiel dus je top is dan wel net een tikje hoger.
 
Bedankt voor de info. Met tandwiel 12 zit ik dus op 56,3km/u.
Na correctie exact 50/51. Lijkt mijnidd ook de beste optie.

Mocht het in de praktijk wel 51 zijn zou ik ook de originele ecu kunnen plaatsen met tandwiel 14. Daarmee zou ik uitkomen op 48 a 49km (circa 46gps en 41 rollenbank).
 
Als je op gps 56 gaat kan je nog net pech hebben dat de rollenbank te veel aangeeft. Wil je echt 100% zeker zijn dat je geen wok krijgt dan moet je hem op 53 gps houden. In de meeste gevallen zit je met 60kmph nog veilig maar je kan altijd nog net pech hebben. Hoe langzamer hoe veiliger.

De correctie is namelijk 8kmph totaal dus een max snelheid van 45+8kmph. Maar in de 2x dat ik op een roller heb gestaan gaf die zelf ook al 8kmph te weinig aan waardoor je een correctie van 16kmph hebt. Hoor ook veel van andere mensen dat dit zo is, maar dus niet altijd
 
Ja ik wil wel graag op safe spelen inderdaad.
Tandwiel 12 zal idd trickie zijn.
Er zijn 2 opties die wrs safe zijn:

1. Onbegrensde ecu en dan DID ketting met tandwielen 13-56
Kosten ecu €250+ kettingset €70 = €320
Exacte topsnelheid nog niet bekend dus een gokje.

2. Originele ecu met tandwielen 14-52
Kosten originele tandwiel 14 circa €22,50
Topsnelheid 41 na alle correcties
 
Geen heel geweldige opties dus. Het is maar net wat je er voor over hebt.
Ik persoonlijk vond een onbegrensde 50 cc 4t schakelbrommer al redelijk matig kwa vermogen. Dit was wel een agm dus ietsjes minder krachtig. Had daar voor 20 euro minder dan die ecu een gloednieuw blok voor gekocht, echt belachelijk hoe duur die ecu's zijn.
 
Ja ik wil wel graag op safe spelen inderdaad.
Tandwiel 12 zal idd trickie zijn.
Er zijn 2 opties die wrs safe zijn:

1. Onbegrensde ecu en dan DID ketting met tandwielen 13-56
Kosten ecu €250+ kettingset €70 = €320
Exacte topsnelheid nog niet bekend dus een gokje.

2. Originele ecu met tandwielen 14-52
Kosten originele tandwiel 14 circa €22,50
Topsnelheid 41 na alle correcties

Vind 250 euro voor dat beetje meer wel erg veel geld.
 
Inmiddels is gebleken dat de onbegrensde ecu geen 64 maar 62 gaat.
Met de standaard ecu is de afwijking tussen teller en gps 2 a 3km.
De onbegrensde ecu zal hoogstwaarschijnlijk 59 of 60km halen.
Met tandwiel 12 ipv 13: 54,5 of 55,4km.
Na correctie: 48,5 van 49,4 km.
 
Inmiddels is gebleken dat de onbegrensde ecu geen 64 maar 62 gaat.
Met de standaard ecu is de afwijking tussen teller en gps 2 a 3km.
De onbegrensde ecu zal hoogstwaarschijnlijk 59 of 60km halen.
Met tandwiel 12 ipv 13: 54,5 of 55,4km.
Na correctie: 48,5 van 49,4 km.
is het nu slim om een onbegrensde ecu te hebben? Krijg ik dan een wok status als ik dat zou doen?
 
Als u de originele tandwielverhouding laat gaan naar alle correcties 54 en dat is WOK.

Met tandwiel 12 gaat hij na alle correcties net geen 50 en dat is GEEN WOK
 
thnx voor die snelle reactie, ik gok tanwiel 12 voor toch? heb ik dan een andere ketting nodig en is het lastig om een nieuwe tandwiel te bevestigen?
 
Post automatically merged:

deze tandwiel goed?
 
Back
Top