Versterker aansluiten op scooteraccu.

ledsled owner

New Member
Hallo beste leden,

Ik heb via Wish een versterkertje gekocht van 12 volt en 5 ampère. Kan ik deze gewoon op de accu aansluiten of moet er dan een omvormer tussen?
Ik heb wel twee ledbalkjes onder de scooter en nog vier ledlampen rondom los van het achterlicht en de koplamp. Kan de accu dat wel aan of moet er dan een tweede accu bij? En als er een tweede accu bij komt, kan ik deze dan gewoon doorlussen vanaf de dynamo naar de tweede accu of moet er dan ook een zwaardere dynamo op (als die überhaupt bestaan)?

Groet,

Ledsled owner
 
Advertisement - register to remove this

ledsled owner said:
Kan ik deze gewoon op de accu aansluiten of moet er dan een omvormer tussen?
Een 12 Volt versterker aangesloten op een 12 Volt accu kan zonder "omvormer" aangesloten worden.

ledsled owner said:
Ik heb via Wish een versterkertje gekocht van 12 volt en 5 ampère.
5 Ampere is wel erg veel voor een klein scooter accuutje, ik neem aan dat die stroomopname van 5 Ampere de maximale stroom is.
Maar om een voorbeeld te geven een accu van 5Ah kan een uurtje stroom geven aan deze versterker en dan krijg je de scooter niet meer elektrisch gestart, een accu van 9Ah kan iets minder dan 2 uren deze stroom leveren voordat hij leeg is.

ledsled owner said:
Ik heb wel twee ledbalkjes onder de scooter en nog vier ledlampen rondom los van het achterlicht en de koplamp..
Dit verkort nog eens de "levensduur" van je accu als je deze samen gebruikt met de versterker.

ledsled owner said:
Kan de accu dat wel aan of moet er dan een tweede accu bij? En als er een tweede accu bij komt, kan ik deze dan gewoon doorlussen vanaf de dynamo naar de tweede accu
Nee je kunt geen tweede accu doorlussen, hierop is de laadspoel in je stator en de spanningsregelaar niet op berekent

ledsled owner said:
of moet er dan ook een zwaardere dynamo op (als die überhaupt bestaan)?
Om dit vermogen te kunnen leveren moet er niet alleen een nieuwe, zwaardere dynamo op maar ook een zwaardere accu, die je wellicht niet kwijt kunt in je accu-compartiment verder zal ook een zwaardere spanningsregelaar nodig zijn om deze zwaardere accu op spanning te houden.
Verder of deze zwaardere stator en spanningsregelaar bestaat voor jouw, overigens niet vermelde merk en type, scooter, geen idee.

Mijn advies, niet doen, je haalt je ermee een hoop elende op de hals.
Ja had beter kunnen opteren voor een BT-speaker met ingebouwde accu, die je uit je scooter kunt nemen om hem binnen aan een stopcontact op te laden!!!
 
Ik kan het weten, versterkers gebruiken veel stroom.. Zoals in de auto, moet je ook vaak een dikkere plus kabel vanuit de accu trekken, en is de standaard kabel vaak iets te dun..

Hoe harder je de versterker zet hoe sneller je door de stroomlading van de accu bent.. Zoals gezegd hierboven zijn de 2takt scooter accus vaak maar tot 4Ah.. Injectie en 4-takt hebben eerder een 6Ah accu, en dit blijft ook wat beperkt voor zo`n versterker... Want je hebt op ze minst een veel zwaardere dynamo ook dan nodig.
 
Back
Top