Verse 4takt olie al na 1000km pikzwart!

MaikelB

Reageert niet op PM's
Ik had 1000km geleden mijn olie van mijn zip4t vervangen en was vandaag lekker in de weer om al mijn kickstartdekselbouten te vervangen voor M7 (omdat er al 4 M6 dol waren) dus mooi wezen tappen en transmissie olie ook maar ff vervangen. Maar ik ging daarna me carterolie ff peilen en dacht: Jeetje hee, nog geen 1000km mee gereden en nu alweer pikzwart!

Blokkie loopt verders goed en olie blijft mooi constant op peil, maar komt dit vaker voor dat de olie al zo snel zwart wordt? Naar mijn weten heb ik 1000km geleden (ergens in Januari) mijn olie al helemaal vervangen en echt helemaal leeg laten lopen (warm en kantelen). Dus lijkt me sterk dat er ouwe olie resten achter waren gebleven.

Ahh fijn, heb de boel weer mooi afgetapt en 5w40 voor de Zomer erin gegooid, maar toch beetje vreemd.

Misschien kan iemand mij toelichten of dit gebruikelijk is dat verse gele olie al vrij snel zwart wordt?
 
Advertisement - register to remove this

Ook al heb je hem helemaal leeg laten lopen blijven er hier en daar toch olieresten/sporen achter.

Doe de olie is tussen twee vingertoppen in en smeer dit uit. Als het nu nog pikzwart is, is het niet goed. Je olie vervuilt dan te snel door inwendige lekkage maar dan zal je ook wel prestatieverlies merken.

Je kan het ook een beetje vergelijken met bloed en water. Laat is een paar druppels bloed in een glas water vallen je zal zien dat het hele glas rood wordt terwijl er bijna geen bloed inzit. Dit heb je ook met schone en verse olie.

Probeer de olie tussen je vingertoppen te wrijven, nu zal deze misschien niet pikzwart zijn
 
Oké, ik smeerde het al een beetje uit op me vinger, werd wel grijzig maar met aftappen was het pikzwart. Laatste keer dat ik het peilde was het grijzig van kleur. Maar geen vermogensverlies op te merken. Denk dat het dan gewoon zo hoort. Even goed bedankt voor je uitleg/reactie.
 
Het is wel wat snel, maar het betekend ook dat het zijn werk doet.
Je kan het ook spoelen als je wilt.
Er blijft vaak veel troep achter omdat hrt nirt zo lekker meekomt.
Ik haal dan gewoon de deksel eraf indien mogelijk vervang de pakking en maak alles schoon.

Als je nog eens iets dol draait kun je ook helicoils nemen, die vervangen je oude draad waardoor je niet grotere bouten hoeft te gebruiken.
Of niet te strak aandraaien kan ook :p
 
Goedemorgen,

Bougie is mooi koffie bruin, ik vermoedt geen onverbrandt mengsel. Uitlaat rookt ook niet en stinkt ook niet. Ook is me carter zelf helemaal droog, kleppendeksel ook droog (dus geen lekkage of iets dergelijks). Ik ga van het weekend een lang stuk touren, en als me olie weer zwart wordt na laat zeggen 50 a 75km, dan ga ik dieper inspecteren.

Ps had toevallig een stukje gelezen op het motorforum over dat "spoelen" dat lijkt me wel wat. Ik kan natuurlijk ff na die 50km rijden, als de olie nog gelig en vers is, weer ff helemaal aftappen en dan weer opnieuw verversen.. Misschien had ik dat wel in de eerste instantie moeten doen! Maar goed.

Bedankt voor jullie reacties/tips!
Post automatically merged:

Als je nog eens iets dol draait kun je ook helicoils nemen, die vervangen je oude draad waardoor je niet grotere bouten hoeft te gebruiken.
Of niet te strak aandraaien kan ook :p

(Ps. Er waren er al 3 dol, bij aanschaf. Zaten er los in. En eentje had ik zelf dol gedraaid. Maar nu zit alles mooi getapt en met M7 vast en netjes met keramisch vet alleen die 2 links heb ik M6 gelaten ivm me vario blokkeertool. En ik kwam daar niet lekker bij om te tappen.) Tevens ben ik niet zo van de helicoils. Kan namelijk meekomen bij het losdraaien van de bout, in het verleden paar keer meegemaakt. Maar goed!)
 
Last edited:
Back
Top