Verschillende squish waardes

PaulM

Well-Known Member
Dudes,

Ben afgelopen weekend wezen vlammen op Wollebrand. Na thuis gekomen te zijn heb ik de cilinder eraf gehaald om alles even schoon te maken en heb de cilinder met een verse voetpakking gemonteerd en weer met de momentsleutel aangedraaid. Ik heb overigens een NRG met Evo.

Nu meette ik even mijn squish na doormiddel van een stukje tin (0,7mm dik, 47,6mm lang) op de zuiger te leggen, kop erop vastdraaien, aan de krukas draaien, kop er weer af en met een digitale schuifmaat opgemeten wat de squish was. Nu zag ik tot mijn verbazing dat ik aan de ene kant (links) het dunste stukje 0,42 was en aan de andere kant het dunste 0,47. Nu moet het bij een Evo bij de buitenrand op 0,5 staan en de binnenste rand (die net iets lager ligt) 0,45. Alleen nu zit ik dus met een waarde die er net onder ligt. Nu zal dit opzich niet zo heel veel uitmaken maar ik vraag me af hoe dit mogelijk is... Hoe kan ik nou aan de linkerkant 0,42 hebben en aan de rechterkant 0,47?

Cilinder zit goed gemonteerd, alle pakkingen zitten er goed tussen en aangedraaid met momentsleutel op 11nm. Het spul is allemaal nog relatief nieuw (asje, cilinder, etc), ik denk een km of 30 oud ofzo.

Iemand enig idee hoe dit mogelijk is? Maakt het uberuabt uit gezien het maar hele kleine maten zijn? Is die 0,42 kwijt te schelden tegen een ruimere 0,47 of krijg ik dan last van detonatie aan de ene kant die krapper staat?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb er wel wat over gelezen alleen niet zo bijster veel. Ik heb alles nog even EXACT nagemeten en ik krijg andere waardes dan gisteren...

rechts: 0,5 --> 0,55
links: 0,46 --> 0,51
boven: 0,45 --> 0,50
onder: 0,49 --> 0,54

Nu heb ik ook weer mijn cilinder eraf gehaald en nu heb ik wel een randje gespot bij de waterpomp. Het kleine carterdeel steekt iets uit t.o.v het grote carterdeel. Dit zou dus betekeken dat als je alle even vast aandraait, de squish aan de linkerkant krapper zou moeten zijn dan rechts. En dit klopt inderdaad. Het is maar 0,05mm verschil.

Ik ben er dus achter wat het is. Polini geeft zelf een squish op van binnenste randje 0,45 en buitenste van 0,50. Ik zit hier dus netjes aan, niet eronder iig en de squish zit dus wel goed.

De vraag is nu nog: kan het enigzins kwaad dat mijn squish een beetje verschillend is?
 
dat je opeens andere waardes hebt zal wel te maken hebben met de temperatuur...
ik denk dat als je squish op alle punten dus binnen en buiten aan de rechter en linker kant ruim genoeg is zoals polini voorschrijft dat het geen kwaad kan.

correct me if I'm wrong
 
Boven en onder hoef je niet naar te kijken, die zijn nooit nauwkeurig ivm kantelen van de zuiger. Meet altijd de waardes recht boven de pistonpen, aan de linker en rechter kant dus.
 
Back
Top