Verschillen Piaggio zuiger en Minarelli zuiger

SR Max Biaggi

Gilera DNA te koop
Omdat ik in mijn mina hor lc blok een pen 12 as heb en nu met een std mina hor lc 50cc rijdt heb ik er een piaggio zuiger in, want die is immers pen 12. Maar als ik de minarelli zuiger en de Piaggio zuiger met elkaar vergelijk valt mij meteen 1 ding op: die spoelgaten in de minarelli zuiger, dat heeft die Piaggio zuiger niet.

Toch loopt het gewoon goed die Piaggio zuiger in mijn Minarelli cilinder. Dus wat is nu het nut van die spoelgaten :? Ik rij even hard als andere gewone minarelli scooters (met minarelli zuiger) (met ongeveer dezelfde setup), evenals het koppel.
 
Advertisement - register to remove this

Inderdaad alleen voor wat betere smering van het small-end lager, doordat de boostpoort door de vensters het mengsel kan blazen.

Weinig boeiend, aangezien die uitsparing aan de onderkant van het hemd ook al prima voldoet.

Zelf van die vensters maken is niet alleen tijdverspilling, je loopt ook nog de kans dat je de zuiger verkloot of flink verzwakt.

Alleen als er helemaal geen uitsparing o.i.d. zit maak ik wel eens een boogvormige uitsparing aan de onderkant van de zuiger, en zorg uiteraard dat deze ook werkelijk de booster(s) open(t)(en).
 
Back
Top