verschil piaggio 50 cc 2t LC cilinders

NTTman

Member
Hallo,

Voor mijn NTT opknapproject heb ik 2 cilinders tot mijn beschikking.
De cilinder die er al op zat, maar denk dat die verziekt is door de vorige eigenaar, kan links (of rechts) geen tapeind meer er in draaien. KAN misschien gefixt worden.
Dan is er de cilinder van mijn broertje, heeft hij destijds ergens vandaan en werd beweerd dat het om de runner dark dream cilinder gaat.

Ik heb de 2 cilinders gisteren naast elkaar gezet om ze te vergelijken. De poorten aan de binnenkant van de cilinder zijn het zelfde voor zover ik kan zien.
Allebei de 5 hoekige cilinder.
Maar ik zie andere dingen, foto's vertellen meer.

Ik ben benieuwd of de ntt cilinder de moeite waard is, vandaar.

Links de "runner" cilinder, rechts de cilinder die van de ntt af kwam.
IMG_20190403_110042972.jpg
Nu komen er verschillen, zoals je ziet zijn de openingen veel groter op de "runner" cilinderIMG_20190403_110100188.jpg
zo ook van boven
Heb met mijn briljante paint vaardigheden even wat verschillen voor de duidelijkheid aangegeven
IMG_20190403_110121980.jpg
IMG_20190403_110144554.jpg
Bij de runner cilinder zitten die "scherpe" randen wat dieper, maar zijn wat botter dan die van de ntt
IMG_20190403_110201646.jpg
en dan de randen van de ntt cilinder
IMG_20190403_110155254.jpg
Staan wat hoger maar zijn scherper.

Kan er iemand mij uitleggen hoe het een of ander werkt en waarom wat beter is?

Ik heb de codes/nummers van de cilinders al gezocht op google, bij die van de ntt krijg ik 4takt cilinders te zien :tearsofjoy:
 
Advertisement - register to remove this

Die runner cilinder is volgens mij sneller getimed..

Vroeger in de 90er jaren had je eigenlijk alleen die sneller cilinder.. Piaggio heeft toen een nieuwe cilinder onder die scooters gedaan waarbij de uitlaat poort dus lager ligt.. En dan de timing daardoor minder snel word..

Dus het komt er op neer dat die oude type het snelle type is en de nieuwe het slome type is.

Die runner cilinder heeft ook een betere spoeling / snellere spoeling van het benzine mengsel.
 
Die runner cilinder is volgens mij sneller getimed..

Vroeger in de 90er jaren had je eigenlijk alleen die sneller cilinder.. Piaggio heeft toen een nieuwe cilinder onder die scooters gedaan waarbij de uitlaat poort dus lager ligt.. En dan de timing daardoor minder snel word..

Dus het komt er op neer dat die oude type het snelle type is en de nieuwe het slome type is.

Die runner cilinder heeft ook een betere spoeling / snellere spoeling van het benzine mengsel.
Ok, de runner cilinder (links) is de goede keuze. Mooi, want die zit er nu op ook ;)
Dat roestige ding wil ik wel opknappen trouwens, misschien wat mee experimenteren.
Moet alleen kijken hoe dat tunen in zijn werk gaat
Maar liever met een AC cilinder eigenlijk
 
Back
Top