DR50Sonic9master said:HS=korte schacht
ES=lange schacht
je hebt std cilinder neem ik aan? dan moet je b8HS nemen
aah maar waarom produceren ze niet alleen de R versie dan.. is die duurder ofzo 8PBojT said:de R staat idd voor ontstoorde bougie ofzo ja.
mensen hebben vaak gezeik gehad met de Koso toerentellers dat die gingen flippen.. een ontstoorde bougie zorgde er dan voor dat de toerenteller niet zo flipte.. of het verschil zal hebben in prestaties op je scooter lijkt me niet
F12Spook said:aah maar waarom produceren ze niet alleen de R versie dan.. is die duurder ofzo 8P
haha ben niet eigenwijs maar, ik bedoel gewoon: als die r-versie de prestaties niet beïnvloedt, kunnen ze toch net zo goed alleen de r-versie maken?kaj said:Niet zo eigenwijs,, r staat inderdaad voor ontstoorde bougie.
De bougie blijft het best/langste werken bij een bepaalde temperatuur, wordt ie te heet dan kan de bougie gedeeltelijk smelten, is dat niet het geval dan kan je je blok om zeep helpen (door voorontsteking).F12Spook said:haha niet over na denken x| ik wil gewoon van alles weten hoe 't zit 8P
Klopt, maar het ligt eraan wat je bedoeld met 'een te warme bougie', een warme bougie zal kouder blijven en een koude bougie zal heter worden.Black-X said:Voor zover ik weet is het verhaal met een te warme bougie dat je een gat in je zuiger kan branden.
sorry dat ik wat opgraaf, maar vond dit topic toen ik in google zocht op de coderingen van bougies, wàt een onzin!Een hoger getal (bv 9) betekend dat het een warme bougie is, een warme bougie kan de warmte beter afvoeren waardoor hij koeler blijft.
Een lager getal (bv 5) betekend dat het een koude bougie is, deze zal dus eerder heet (of heter) worden omdat die de hitte slechter kan afvoeren.
Degene die het bedacht heeft moet een schop onder z'n kont krijgen...alhoewel, als je kijkt naar de temperatuur waarop de motor z'n werk doet wordt het misschien duidelijk....
Warme motor => warme(re) bougie
Koude motor => koude(re) bougie
Bij een koude motor is het niet zo belangrijk om de hitte af te voeren, de bougie mag dus warmer worden.
Bij een hete motor is het belangrijk om de hitte af te voeren, de bougie moet dus beter gekoeld worden.
Zoooo even 17 jaar terug gebladerd..sorry dat ik wat opgraaf, maar vond dit topic toen ik in google zocht op de coderingen van bougies, wàt een onzin!
een warmere motor heeft een koudere bougie nodig, eentje die de warmte beter afvoert (maf genoeg is dat bij NGK een hóger nummer, bij Bosch een lager)
en omgekeerd: een koudere motor (lager vermogen, snor) heeft een warmere bougie nodig
degene die dit òmdraait heeft een schop onder z'n hol nodig!
hier een officiële tabel van NGK: