verschil (NGK) bougies?

F12Spook

Vrroem...
Hallo, kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen alle bougies?
wat is bijvoorbeeld het verschil tussen B7HS en BR7HS? ik heb ze allebei in mijn scooter gehad, merk geen verschil....? of de cijfers, wat is het verschil tussen 6 7 8 etc??
tnx!
 
Advertisement - register to remove this

Ik kan je wel wat vertellen over de 6, 7, 8 dat staat voor de hittegraden... op een standaard scooter voldoet en 6 of een 7, bij een snelle scooter moet je een bougie nemen met hogere hittegraad... zelf heb ik altijd 9..
 
Sonic9master said:
HS=korte schacht
ES=lange schacht

je hebt std cilinder neem ik aan? dan moet je b8HS nemen:)
DR50 :)
waarom 8 dan? als standaard cilinders een 8 moeten hebben, waarom bestaan dan ook 7 en 6? zijn die voor snorcilinders ofzo?
en wat is die R in BR8HS?
en de B... staat voor bougie?? :p
 
de R staat idd voor ontstoorde bougie ofzo ja.

mensen hebben vaak gezeik gehad met de Koso toerentellers dat die gingen flippen.. een ontstoorde bougie zorgde er dan voor dat de toerenteller niet zo flipte.. of het verschil zal hebben in prestaties op je scooter lijkt me niet ;)
 
BojT said:
de R staat idd voor ontstoorde bougie ofzo ja.

mensen hebben vaak gezeik gehad met de Koso toerentellers dat die gingen flippen.. een ontstoorde bougie zorgde er dan voor dat de toerenteller niet zo flipte.. of het verschil zal hebben in prestaties op je scooter lijkt me niet ;)
aah :) maar waarom produceren ze niet alleen de R versie dan.. is die duurder ofzo 8P
 
kaj said:
Niet zo eigenwijs,, r staat inderdaad voor ontstoorde bougie.
haha ben niet eigenwijs :p maar, ik bedoel gewoon: als die r-versie de prestaties niet beïnvloedt, kunnen ze toch net zo goed alleen de r-versie maken? :)
maarja, boeiend.. nou weet ik tenmisnte wat die r betekent, en dat ik die niet nodig heb tenzij ik ooit nog eens een Koso toerteller ga kopen 8P
 
F12Spook said:
haha niet over na denken x| ik wil gewoon van alles weten hoe 't zit 8P
De bougie blijft het best/langste werken bij een bepaalde temperatuur, wordt ie te heet dan kan de bougie gedeeltelijk smelten, is dat niet het geval dan kan je je blok om zeep helpen (door voorontsteking).
Is je bougie te 'koud' dan zal er snel koolaanslag opkomen waardoor de bougie na korte tijd niet (goed) meer werkt.

Des te hoger het hittegraad nummer des te kouder blijft de bougie.
Je kunt dus beter een te 'koude' bougie gebruiken dan een te heette.

'koud' en 'koude' = warme bougie (Dus hoger nummer).
 
Last edited:
Voor zover ik weet is het verhaal met een te warme bougie dat je een gat in je zuiger kan branden.. Verder denk ik dat je gelijk hebt met die R, een ongestoorde bougie zal meer "moeite" kosten om te maken en dus duurder zijn..
 
Black-X said:
Voor zover ik weet is het verhaal met een te warme bougie dat je een gat in je zuiger kan branden.
Klopt, maar het ligt eraan wat je bedoeld met 'een te warme bougie', een warme bougie zal kouder blijven en een koude bougie zal heter worden.

Een te koude bougie (bv 5) kan zo heet worden waardoor je last kan krijgen van voorontsteking/zelfontbranding (pingelen), dit zorgt voor vermogen verlies waardoor je motor harder zal moeten werken en dus nog heter wordt, met evt. een gat in je zuiger als gevolg.

Het is verwarrend aangezien een 'koude' bougie heter wordt als een 'warme' bougie in dezelfde motor.
 
Een hoger getal (bv 9) betekend dat het een warme bougie is, een warme bougie kan de warmte beter afvoeren waardoor hij koeler blijft.

Een lager getal (bv 5) betekend dat het een koude bougie is, deze zal dus eerder heet (of heter) worden omdat die de hitte slechter kan afvoeren.

Degene die het bedacht heeft moet een schop onder z'n kont krijgen...alhoewel, als je kijkt naar de temperatuur waarop de motor z'n werk doet wordt het misschien duidelijk....

Warme motor => warme(re) bougie
Koude motor => koude(re) bougie

Bij een koude motor is het niet zo belangrijk om de hitte af te voeren, de bougie mag dus warmer worden.
Bij een hete motor is het belangrijk om de hitte af te voeren, de bougie moet dus beter gekoeld worden.
 
Een hoger getal (bv 9) betekend dat het een warme bougie is, een warme bougie kan de warmte beter afvoeren waardoor hij koeler blijft.

Een lager getal (bv 5) betekend dat het een koude bougie is, deze zal dus eerder heet (of heter) worden omdat die de hitte slechter kan afvoeren.

Degene die het bedacht heeft moet een schop onder z'n kont krijgen...alhoewel, als je kijkt naar de temperatuur waarop de motor z'n werk doet wordt het misschien duidelijk....

Warme motor => warme(re) bougie
Koude motor => koude(re) bougie

Bij een koude motor is het niet zo belangrijk om de hitte af te voeren, de bougie mag dus warmer worden.
Bij een hete motor is het belangrijk om de hitte af te voeren, de bougie moet dus beter gekoeld worden.
sorry dat ik wat opgraaf, maar vond dit topic toen ik in google zocht op de coderingen van bougies, wàt een onzin!
een warmere motor heeft een koudere bougie nodig, eentje die de warmte beter afvoert (maf genoeg is dat bij NGK een hóger nummer, bij Bosch een lager)
en omgekeerd: een koudere motor (lager vermogen, snor) heeft een warmere bougie nodig
degene die dit òmdraait heeft een schop onder z'n hol nodig!
hier een officiële tabel van NGK:
1200x781.jpg
 
sorry dat ik wat opgraaf, maar vond dit topic toen ik in google zocht op de coderingen van bougies, wàt een onzin!
een warmere motor heeft een koudere bougie nodig, eentje die de warmte beter afvoert (maf genoeg is dat bij NGK een hóger nummer, bij Bosch een lager)
en omgekeerd: een koudere motor (lager vermogen, snor) heeft een warmere bougie nodig
degene die dit òmdraait heeft een schop onder z'n hol nodig!
hier een officiële tabel van NGK:
1200x781.jpg
Zoooo even 17 jaar terug gebladerd..
Eerlijk is eerlijk. Een echt antwoord stond er nog niet.
Onderste deel plaatje ontbreekt wel.
 
Back
Top