This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Verschil Morini en Mina/Pia onderdelen

Cipher

Well-Known Member
In de meeste shops is maar wenig spul te vinden voor in of op een Morini blokje. Voor Pia en Mina echter ten overvloede.
Maar wat zijn nou de grote verschillen?

Van de krukas weet ik toevallig dat een Morini krukas tandjes heeft voor de aandrijving van de oliepomp welke de Mina/Pia assen niet hebben.
Cilinders zijn de gaten voor de tapeinden anders.

Maar wat zijn bijvoorbeeld de verschillen in de vario's, koppelingen, en de vertanding?

minarelli heeft een kleine vario "plat model" t.o.v de piaggio vario die is weer hoog !
minarelli heeft 3 bouten als ik me niet vergis bij het membraam en piaggio maar 2
Koppeling heeft niet zo veel verschillen vanwege het feit dat je een minarelli 107mm koppeling bij een piaggio erin kan zetten.
Piaggio heeft van zichzelf al 107mm dus een 105mm gaat niet passen. !
std heeft piaggio ook een 12mm pen krukas en minarelli kent 10mm en 12mm

bedoel je dit als voorbeelden ?

Ongeveer.
T gaat em erom welke onderdelen voor Mina of Pia in een Morini blokje passen, en waarom sommige onderdelen niet uitwisselbaar zijn.
Wat bijv de verschillen tussen de vario's zijn.

Last edited:
bijna niks , de koppeling is groter , de poulies passen niet , alleen zijn de membraanplaten van een Morini passend in een andere scooter/brommer .

de vario past zeer zeker niet , snaar ook niet.

eigenlijk niks , en aangezien de slag erg kort is past er ook moeilijk wat anders op.

er is toch zat te krijgen voor zo'n ding?

Last edited:
de waterpomp van morini oud blok(italjet) vind ik zeer brak, op het vliegwiel zit een stalen tandwiel en op de waterpomp zelf een plastiek, met een sport70 en leo uitlaat was het tandwiel van de waterpomp al "tandloos", denk gewoon dat er voor morini minder snel spul te vinden is omdat ze zich gewoon meer toespitsen op minarelli en piaggio, miss omdat die blokken kwalitatief toch iets of wat beter zijn dan morini.

Het valt redelijk tegen hoeveel er voor te krijgen is, maar daar gaat he tme niet zozeer om. Ben vooranemlijk nieuwsgierig naar de verschillen tussen de onderdelen.
Waarop past de vario bijvoorbeeld niet? Is de montage op de krukas totaal verschillend oid? (ik heb nooit een ander blokje in mn handen gehad dan mn Morini blokje, dus vandaar dat ik zo niet weet wat er allemaal anders is)

de spruitstukken van minarelli passen wel op een Morini blok geloof ik, en onderdelen als carburateurs natuurlijk ook

verder past er niet veel , maar is er zat wat pas te maken is (denk aan de verschillende projecten met Speed/NG cilinders op een Morini blok)

vergelijken

een paar tips Cipher:

1) ga eens een paar uurtjes op een scootersloop parts vergelijken.
2) vraag Scootparts of je met een schuifmaat in hun magazijn mag rondneuzen.
3) vraag een Minarelli, Peugeot en Piaggio blokkie te leen van een forummember.

en post hier een compleet verslag van alles wat bruikbaar is of bruikbaar te maken is voor Morini AC of LC.

mina membraan past op een Morini motor die onder sr2000 zit , de andere Morini motoren zijn anders , maar als je een mina membraan in een morini blok zet kunnen er rare dingen gebeuren , dat ie bijv. niet loopt , er zit verschil in.

1) denk niet dat ze dat graag hebben
2) denk al helemaal niet dat ze dat gaan toelaten
3) denk niet dat je iemand gaat vinden die een compleet blok te leen gaat geven

Probeer jij het eens!

kdebeuker said:
denken is niet jouw sterkste kant of wel?

Man! Waar maak jij je druk om. Wat heeft de topicstarter nou aan jouw post?

Mensen helpen is ook niet bepaald jouw sterkste kant? Zeker zo'n computernerdje die bruut loopt te doen op het forum.