Verschil minarelli hori 25km blok en 45km.

rottieark

New Member
Ik zie bij uitlaten steeds staan (niet geschikt voor 25km/h motorblok)

Mijn beta ark is 25km blok maar is omgekeurd naar geel kenteken rijd dus 45 ( en een beetje )

Mijn vraag daarbij is dus wat precies het verschil is tussen het 25km blok en 45km blok.

Advertisement - register to remove this

rottieark

New Member
Last edited:

bartj

HousePaus
Een 25km minarelli blok heeft een veel kleinere uitlaatpoort. Die zou je open kunnen frezen maar ook in je carter zit een deel dat je moet wegfrezen. Je uitlaat zal dus wel passen maar er kan amper uitlaatgassen via de uitlaat eruit en werkt dus voor geen ene meter. Vandaar dat je in zo'n geval beter een brom cilinder kan monteren en je carter wat aanpassen. Had makkelijker geweest als ze net als bij Piaggio gewoon andere vertanding erin hadden gemonteerd en klaar. Maar kan niet alles hebben he

Een 25km minarelli blok heeft een veel kleinere uitlaatpoort. Die zou je open kunnen frezen maar ook in je carter zit een deel dat je moet wegfrezen. Je uitlaat zal dus wel passen maar er kan amper uitlaatgassen via de uitlaat eruit en werkt dus voor geen ene meter. Vandaar dat je in zo'n geval beter een brom cilinder kan monteren en je carter wat aanpassen. Had makkelijker geweest als ze net als bij Piaggio gewoon andere vertanding erin hadden gemonteerd en klaar. Maar kan niet alles hebben he
Piaggio heeft ook verschil in brom/ snor cilinder, en spoelpoorten.

bartj

HousePaus
Piaggio heeft ook verschil in brom/ snor cilinder, en spoelpoorten.
Klopt, maar dat is toch wel anders gedaan dan bij Minarelli. Bij Mina ben je echt wel flink aan het frezen voor je er wat van merkt tijdens het rijden, bij Pia ben je zo klaar en kom je zelfs vaak prima weg met alleen de brom vertanding

Klopt, maar dat is toch wel anders gedaan dan bij Minarelli. Bij Mina ben je echt wel flink aan het frezen voor je er wat van merkt tijdens het rijden, bij Pia ben je zo klaar en kom je zelfs vaak prima weg met alleen de brom vertanding
zou kunnen kloppen, maar heb ook ooit snor cil gereden en daarna vervangen naar origineel voor n vriend, was toch wel echt misschien wel 2-3 keer sneller in optrek. Heb er ook nog wel filmpjes van t verschil.

EDIT: top ging overigens ook met 20 omhoog

rottieark

New Member
Ja ik zag ook al dat ik mijn carter uit moet frezen, alleen weet k niet precies waar ik dat kan laten doen (heb geen verstand van uitfrezen)
En moet een nieuwe cilinder hebben aangezien mijn uitlaat ophanging kapot is, maar kan dus nergens een 25km cilinderkit vinden.
Dr zijn alleen maar 70cc kits voor 25km uitvoering te vinden, maarja dat gaat lastig als ik hem moet laten keuren bij rdw.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Als je pech hebt mis je ook 2 van de 5 spoelers.

rottieark

New Member
zou kunnen kloppen, maar heb ook ooit snor cil gereden en daarna vervangen naar origineel voor n vriend, was toch wel echt misschien wel 2-3 keer sneller in optrek. Heb er ook nog wel filmpjes van t verschil.

EDIT: top ging overigens ook met 20 omhoog
Zou je die filmpjes kunnen posten? Ben wel benieuwd hoeveel verschil t precies maakt. Want als k deze beta dan goed wil maken gaat t wel een bottleneck worden..

Ben waarschijnlijk van plan om ergens uit te laten frezen.
Post automatically merged:

Komt waarschijnlijk omdat je er niet direct bij had gemeld dat t op BROM kenteken zit. Hoop dat je wel wat hebt aan de antwoorden die hier staan haha

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Als je pech hebt mis je ook 2 van de 5 spoelers.

Dat klopt, het is in principe hetzelfde als bij de oude Peugeot 2 takt blokjes.
Cilinder mist 2 spoelpoorten en ligt ook nog is een stuk hoger in de carters.
Hierdoor gaan de spoelpoorten maar beperkt open, en dat is ook gelijk de reden dat een bromuitlaat niet zomaar past...
scheelt bijna een centimeter met de aansluiting op de cilindermond. (ook de ophanging wijkt af)
En, zoals al aangegeven is de uitlaatpoort een stukje kleiner.

Ook is de compressie een flink stuk minder omdat de kop ook een stukje hoger komt te liggen.

Met de cilinder zelf aan de gang gaan heeft weinig nut, beste is om de rand in beide carters weg te frezen zodat er ook een bromcilinder geplaatst kan worden.
Wil je toch origineel, zie hieronder...

Voorbeeld cilinders: https://www.easyparts.nl/Cilinder-Ø40-YAMAHA-Minarelli-horiz.-25km-h-AIR-2T-E2-p33568047

Maar er bestaan ook uitlaten (o.a. sito) die bromuitlaten leveren welke alleen op snorblokken/cilinders past.

Last edited:

rottieark

New Member
Dat klopt, het is in principe hetzelfde als bij de oude Peugeot 2 takt blokjes.
Cilinder mist 2 spoelpoorten en ligt ook nog is een stuk hoger in de carters.
Hierdoor gaan de spoelpoorten maar beperkt open, en dat is ook gelijk de reden dat een bromuitlaat niet zomaar past...
scheelt bijna een centimeter met de aansluiting op de cilindermond. (ook de ophanging wijkt af)
En, zoals al aangegeven is de uitlaatpoort een stukje kleiner.

Ook is de compressie een flink stuk minder omdat de kop ook een stukje hoger komt te liggen.

Met de cilinder zelf aan de gang gaan heeft weinig nut, beste is om de rand in beide carters weg te frezen zodat er ook een bromcilinder geplaatst kan worden.
Wil je toch origineel, zie hieronder...

Voorbeeld cilinders: https://www.easyparts.nl/Cilinder-Ø40-YAMAHA-Minarelli-horiz.-25km-h-AIR-2T-E2-p33568047

Maar er bestaan ook uitlaten (o.a. sito) die bromuitlaten leveren welke alleen op snorblokken/cilinders past.
k heb nu gekloot met de 45 cilinder, heb er gewoon een stuk vanaf gehaald bij de voet waardoor die past. Heb m maar nodig voor n maandje dus zal wel goed moeten zijn.

Vindt t alleen heel apart dat dr geen 50cc 25km uitvoeringen zijn onder de 100 eur
maar er zijn genoeg 70cc 25km uitvoeringen onder 100 eur.

En hoeveel en waar zou ik dan mijn carter uit kunnen laten frezen? Heb hier namelijk geen verstand van en heb geen zin om mn blokkie te verkloten.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
k heb nu gekloot met de 45 cilinder, heb er gewoon een stuk vanaf gehaald bij de voet waardoor die past. Heb m maar nodig voor n maandje dus zal wel goed moeten zijn.

Vindt t alleen heel apart dat dr geen 50cc 25km uitvoeringen zijn onder de 100 eur
maar er zijn genoeg 70cc 25km uitvoeringen onder 100 eur.

En hoeveel en waar zou ik dan mijn carter uit kunnen laten frezen? Heb hier namelijk geen verstand van en heb geen zin om mn blokkie te verkloten.

Als je hier boven op de easy parts link klikt kost de cilinder maar 88 euro.. Dus toch even goed kijken dan.

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Ja, dan moet je het hiermee doen helaas...
Vraag was dan ook wat precies het verschil is in de beginpost!

En als je een stuk van de cilinderhemd hebt afgeslepen en/of gefreesd betekent dit dat de rand in de carters nog aanwezig is.
Buiten het feit dat dit niet de juiste manier is kan dit enorme negatieve gevolgen hebben v.w.b. het afstellen tot een gezond lopend motortje. Deze rand/richel kun je gewoon zien en/of voelen met bijvoorbeeld de wijsvinger.

Ik heb ooit een foto gehad van zo'n betreffende 25 km/u blok met een rand maar ben hem kwijt helaas.
(zal proberen of ik hem alsnog kan vinden om duidelijkheid te verschaffen)

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Alsnog aardig prijzig voor alleen een cilinder.. en heb m maar n maandje nodig dus heb k geen zin om 150+ kwijt te zijn
Als je 88 euro te veel vind, kan je beter niet meer gaan scooter rijden.. want dat is helaas niet zo`n goedkope hobbys.
Onderhoud heb je er altijd bij wat dan ook weer geld kost.

Advertisement - register to remove this