Verschil in Koppelingen - 107mm? - Minarelli vs Piaggio/Peugeot

Fredzzz

Sprocatti Citta
Beste leden,

Ik heb al goed gezocht maar niet kunnen vinden wat nou precies het verschil is tussen de koppelingen van een Minarelli en die van een Piaggio/Peugeot.

Ik zie overal dat de Minarelli koppelingen of koppelingshuizen als 107mm worden geadverteerd. Vaak staan er bij de Piaggio/Peugeot koppelingen geen maten of afmetingen.

Past een Minarelli koppelingshuis bijvoorbeeld over een Peugeot koppeling, en andersom? En hoe zit dat met de assen (diameters, zijn die wel hetzelfde? Zou dus een koppeling van een TGB of Peugeot op een Minarelli as passen?).

Deze informatie heb ik nodig voor de productie van onderdelen, dus als iemand mij kan vertellen wat de verschillen zijn tussen Minarelli vs Peugeot/Piaggio koppelingen, koppelingshuizen, verschil in maten, passingen etc. dan zou mij dat erg goed op weg helpen.

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Bij Minarelli staat er die maat bij omdat de oudere Minarelli blokken een 2klauws koppeling hadden met een koppelingshuis van 105mm in diameter. Later zijn ze overgestapt naar een koppeling met 3 klauwen en een koppelingshuis van 107mm.

Als je een nieuw type koppeling hebt kun je er dus geen oud type koppelingshuis op plaatsen en andersom ook niet, dus deze maten staan erbij om dit te voorkomen.

Peugeot en Piaggio is onderling uitwisselbaar, maar of dit altijd werkt/past weet ik niet zeker, heb dit nooit zelf geprobeerd.
 
Aprilia heeft altijd 105mm koppeling gehad!

heeft niet perse met oud en nieuw te maken , yamaha had 105 en 107 , luchtgekoeld was dan 105.

ook zijn er wel koppelingen gemaakt met 3 segmenten met 105 mm , Het is de maat van de koppelingstrommel trouwens!

Peugeot is gelijk aan Honda , Kymco en gelijke blokken (poelies kunnen wel verschillen)

De minarelli koppelingstrommels passen niet op piaggio , peugeot e.d. , dit is onderling niet uit te wisselen! koppelingen soms wel.

Piaggio heeft verschillend de maten , maten koppelingen , maten drukveren ,dus dat past niet allemaal!

daarnaast kun je beter een koppeling voor het juiste model nemen omdat de maten vaak net iets afwijken , en het daardoor eigenlijk net niet klopt! daarnaast zijn dus drukveren en trekveren per model anders , je kunt dit gelijk maken natuurlijk.
 
Aprilia heeft altijd 105mm koppeling gehad!

heeft niet perse met oud en nieuw te maken , yamaha had 105 en 107 , luchtgekoeld was dan 105.

ook zijn er wel koppelingen gemaakt met 3 segmenten met 105 mm , Het is de maat van de koppelingstrommel trouwens!

Peugeot is gelijk aan Honda , Kymco en gelijke blokken (poelies kunnen wel verschillen)

De minarelli koppelingstrommels passen niet op piaggio , peugeot e.d. , dit is onderling niet uit te wisselen! koppelingen soms wel.

Piaggio heeft verschillend de maten , maten koppelingen , maten drukveren ,dus dat past niet allemaal!

daarnaast kun je beter een koppeling voor het juiste model nemen omdat de maten vaak net iets afwijken , en het daardoor eigenlijk net niet klopt! daarnaast zijn dus drukveren en trekveren per model anders , je kunt dit gelijk maken natuurlijk.

En TGB past ook op Peugeot als ik mij niet vergis.

Maar wat maakt het verschil dat een Minarelli koppelingshuis niet op een Peugeot as past? Heeft dit te maken met de passing aan de bovenkant op de as (dus de aantal tandjes waar over het koppelingshuis valt)? Zie deze foto hieronder voor wat ik bedoel:

Foto-TZA7H3HM.jpg
 
Back
Top