Verschil carter Piaggio 4 takt 4 klepper vs 4 takt 2 klepper

Danny015

New Member
Goedenavond leden,

Zit er verschil in carters bij piaggio 4 takt 4klepper en 2 klepper. Op het oog zien ze er namelijk het zelfde uit.. Zal het verschil alleen in kop/zuiger/ontsteking zitten? of verschillen de carters ook daadwerkelijk van elkaar?

Mocht iemand dit weten hoor ik het graag!
 
Advertisement - register to remove this

Zo ver ik weet zijn ze hetzelfde

Verschillen kwa motorblok zover ik weet..

- De zuiger (2v heeft 2 inkeepjes, 4v zuiger heeft er dus 4 inkeepjes)
-Het spruistuk is anders. (denk een iets ander model of grotere inlaat)
- 2V heeft een 17mm CVK carb, 4v heeft dacht ik een 20mm CVK carb
- Cilinder is volgens mij hetzelfde alleen de cilinderkop is anders.. ( 2 valve kop heeft een enkele single hevel voor inlaat en uitlaat, en het stellen gaat met het schroef en moertje prenciepe (inlaat en uitlaat zijn ook kleiner.. (daarom past alleen de 2v uitlaat)
(de 4valve kop heeft een gesplitste hevel voor de uitlaat en inlaat (zit aan een stangetje vast maar bediend 2 kleppen voor inlaat en 2 kleppen voor uitlaat... Inlaat kanaal en uitlaat kanaal zijn groter (alleen de 4valve uitlaat past hier op) het stellen van de kleppen gaat hier met van die metalen schijfjes die je moet veranderen om de juiste klepspeling te verkrijgen.

- En zoals ik al zei de uitlaat demper is anders.. 2v uitlaat past niet op het 4v model en andersom ook niet..

-En er word gebruik gemaakt van een andere CDI..
2valve heeft dacht ik meer de zip 4t cdi die rustiger draait (minder toeren) en de 4valve draait hogere toeren..



Het blok wat je bedoeld zit onder de piaggio liberty, piaggio new fly (misschien ook de oude fly) en op diverse vespa scooters.. Dacht de primavera voor het 2 valve model en de vespa sprint voor het 4 valve model.

Overigens is er ook nog een piaggio zip blok dat erop lijkt.. Maar dat blok is volgens mij een beetje korter..
 
Super, hier heb ik wat aan! ik denk dat het ombouwen van een van 2v naar 4v dan gaat gebeuren. Ik wil geen compleet blok wissel ivm bloknummer die dan niet meer overeenkomen..
 
Mooi dat je het even meld. Bedankt er voor.. Hoe heb je het opgelost?? Een ander carter gekocht? Of met ombouwen gestopt.. Misschien is de ontsteking dan ook wel anders, aangezien er ook een andere `CDI` erbij zit..
 
Neem aan dat je dan alleen de ontstekings kant los hebt gekocht..

Om wat voor scooter gaat het? Ga het hier om een vespa of een piaggio new fly? Zou je mij het verschil kunnen laten weten kwa motor vermogen?? Heb mijn new fly ook om deze reden gekocht, om er eventueel een 4v versie van te maken..
Misschien is het leuk idee om een verslagje te schrijven of zo.. Ben benieuwd hoe je dit allemaal aan het opbouwen bent.
 
Het gaat om een Vespa lX. Het verschil qua vermogen is wel aanzienlijk. Ik heb een 4 klepper omgekeurd naar een snor en dit was niet makkelijk omdat simpelweg het vermogen stukken hoger lag en daardoor de snelheid lastig naar 25km/uur te brengen was.. Dmv 2 vario ringen en een carburateur begrenzer is dit wel gelukt maar het liep niet heel lekker. Vandaar dat ik heb besloten om het blok om te bouwen naar een 2 klepper.
In principe is dit ook wel te doen, alleen raad ik je aan om een compleet 4 klepper blok te kopen en alles om te bouwen (inclusief ontstekingscarter en kabelboom). Dit houdt dus wel in dat je het blok sowieso moet splitsten. Of je moet het complete 4 klepper blok onder je scooter monteren (maar dan kloppen je bloknummer dus niet meer).

Waar ik ook nog aan zat te denken, maar dit niet heb uitgeprobeerd, om alleen de cilinderkop/zuiger/inlaat te wisselen en de ontsteking en kabelboom te laten zitten. In principe zou het blokje dan wel moeten lopen aangezien de ontsteking op het zelfde tijdstip gebeurt. Maar hoe het blokje dan zou lopen is maar de vraag vandaar dat ik het ook niet heb gedaan..

Succes mocht je nog vragen hebben kan je me altijd een pm sturen.
 
hoe weet je of je een 2v hebt of een 4v?
Post automatically merged:

hoe weet je of je een 2v hebt of een 4v?
 
Het gaat om een Vespa lX. Het verschil qua vermogen is wel aanzienlijk. Ik heb een 4 klepper omgekeurd naar een snor en dit was niet makkelijk omdat simpelweg het vermogen stukken hoger lag en daardoor de snelheid lastig naar 25km/uur te brengen was.. Dmv 2 vario ringen en een carburateur begrenzer is dit wel gelukt maar het liep niet heel lekker. Vandaar dat ik heb besloten om het blok om te bouwen naar een 2 klepper.
In principe is dit ook wel te doen, alleen raad ik je aan om een compleet 4 klepper blok te kopen en alles om te bouwen (inclusief ontstekingscarter en kabelboom). Dit houdt dus wel in dat je het blok sowieso moet splitsten. Of je moet het complete 4 klepper blok onder je scooter monteren (maar dan kloppen je bloknummer dus niet meer).

Waar ik ook nog aan zat te denken, maar dit niet heb uitgeprobeerd, om alleen de cilinderkop/zuiger/inlaat te wisselen en de ontsteking en kabelboom te laten zitten. In principe zou het blokje dan wel moeten lopen aangezien de ontsteking op het zelfde tijdstip gebeurt. Maar hoe het blokje dan zou lopen is maar de vraag vandaar dat ik het ook niet heb gedaan..

Succes mocht je nog vragen hebben kan je me altijd een pm sturen.

@Danny015

Hoeveel vermogen meer heeft het 4 klepper blok tegenover het 2 klepper blok..

Want persoonlijk vind ik het vermogen wat te tam van een 2 klepper blok onder mijn piaggio new fly.
 
Tegen mij is ooit beweerd dat de 2 valve namelijk mooier loopt.. Maar dat is niet waar??

En hoeveel scheelt het in de benzine verbruik? Neem aan dat 4 valve meer toeren maakt en dus minder zuiniger is?


En 3valve, dat verschilt denk ik meer omdat dit volledig injectie is.. Injectie spuit het brandstof met hogere druk in.. Bij een carburateur word het naar binnen gezogen. En daarnaast ook nog het verschil in carburateur.. 2valve heeft 17mm en de 4 valve een 20mm.. Die laatste krijgt veel meer voeding.
 
Back
Top