verschil 50cc en 80cc

Jorisgetkate

New Member
hallo allemaal,

ik doe een schoolonderzoek naar het opvoeren van scooter.
nou vroeg ik me af wat nou eigenlijk de reden is dat een 80cc veel meer vermogen heeft dan een 50cc (naast natuurlijk de grotere inhoud)
is dit drukverschil? of is het misschien dat er meer mengsel kan uitzetten bij verbranding?

ik hoor het graag :)
 
Advertisement - register to remove this

hallo allemaal,

ik doe een schoolonderzoek naar het opvoeren van scooter.
nou vroeg ik me af wat nou eigenlijk de reden is dat een 80cc veel meer vermogen heeft dan een 50cc (naast natuurlijk de grotere inhoud)
is dit drukverschil? of is het misschien dat er meer mengsel kan uitzetten bij verbranding?

ik hoor het graag :)
Meer brandstof meer lucht grotere “ontploffing” dus indd gewoon meer druk. Maar op een piaggio maakt het weinig verschil omdat je er geen bijpassende kop voor hebt.
 
Meer brandstof meer lucht grotere “ontploffing” dus indd gewoon meer druk. Maar op een piaggio maakt het weinig verschil omdat je er geen bijpassende kop voor hebt.
Geen verschil?!

Kijk eff de filmpjes van een Piaggio/Vespa 4t 2v/4v. Deze rijden gewoon rond de 60 t/m 100 kmpu.
Het klopt dat een 3v (injectie) misschien net 10kmu harder gaan.

@meijershaarlem
@joeyschaar
 
hallo allemaal,

ik doe een schoolonderzoek naar het opvoeren van scooter.
nou vroeg ik me af wat nou eigenlijk de reden is dat een 80cc veel meer vermogen heeft dan een 50cc (naast natuurlijk de grotere inhoud)
is dit drukverschil? of is het misschien dat er meer mengsel kan uitzetten bij verbranding?

ik hoor het graag :)
Hoe groter de cilinder hoe meer benzine en lucht er nodig is, meer ruimte + meer benzine + meer lucht = een grotere/krachtigere ontploffing.
 
De werking van een ontploffing in de cilinder kun je een beetje vergelijken met een rotje. Het werkt als volgt: in de huls van het rotje zit het kruit en lucht om zich uit te kunnen zetten. Wanneer er een ontsteking bij komt (het lontje dus) dan gaat het kruit de brand in en bouwt het druk op, wanneer er genoeg druk is dan knalt het uit elkaar. Hoe groter het rotje, hoe meer kruit en hoe meer lucht/ruimte om zich uit te zetten dus hoe harder en krachtiger de knal. Bij een scooter is het ongeveer hetzelfde alleen dan wordt er dus gebruik gemaakt van de vonkjes ipv de lontjes. Succes met je onderzoek!
 
De werking van een ontploffing in de cilinder kun je een beetje vergelijken met een rotje. Het werkt als volgt: in de huls van het rotje zit het kruit en lucht om zich uit te kunnen zetten. Wanneer er een ontsteking bij komt (het lontje dus) dan gaat het kruit de brand in en bouwt het druk op, wanneer er genoeg druk is dan knalt het uit elkaar. Hoe groter het rotje, hoe meer kruit en hoe meer lucht/ruimte om zich uit te zetten dus hoe harder en krachtiger de knal. Bij een scooter is het ongeveer hetzelfde alleen dan wordt er dus gebruik gemaakt van de vonkjes ipv de lontjes. Succes met je onderzoek!
Dat is duidelijk bedankt!
Is er een berekening mogelijk om dit makkelijk te verklaren aan de lezers van mijn onderzoek?
 
Dat is duidelijk bedankt!
Is er een berekening mogelijk om dit makkelijk te verklaren aan de lezers van mijn onderzoek?
Misschien leuk om in je verslag mee te nemen dat de cilinder inhoudt groter word maar dat er niet daadwerkelijk 80cc op het achterwiel word overgebracht. De power die uiteindelijk het achterwiel bereikt is een stuk minder. Dat ligt aan de afstelling, ouderdom van het motorblokje etc.

In de auto wereld hebben sommige builds 1000+ pk maar bijvoorbeeld “maar” 850 pk daadwerkelijk op de wielen.
 
Wat men hier voor jou uiteen zet is eigenlijk kort door de bocht en is slechts een aspect om een groter vermogen te bekomen nl grotere cilinderinhoud meer vermogen. Echter is dit niet persee nodig men kan met tunning van een 50cc motortje ook sterk verhoogde vermogens verkrijgen die zelfs het vermogen van een standaard 80cc motor overtreffen. Veel hangt af welke setup je gebruikt om je motor steeds optimaler te laten presteren. Voorbeeld is hoe je de motor gaat voeden carburatie, injectie e.d ook luchttoevoer is een factor maar ook hogere compressie of overbrenging en in welke verhouding, ontsteking en ga zo maar door. We kunnen er zo diep op in gaan dat we je lectuur kunnen verschaffen waar je weken zoet met bent.
Mede omdat er zoveel factoren invloed kunnen hebben rechtstreeks naar vermogen van een motor toe. Als leek in deze materie heb je dus een onderzoek gestart waar je oneindig in kunt blijven doorgaan. Dus voor de meesten hier op het forum zullen we voor jou al heel snel chinees aan het praten zijn omdat we onder elkaar zonder dat we het beseffen zeer specifiek en diepgaand gaan gedachten wisselen komt door onze passie voor scooters en motoren. Dus jongens en experts hou het simpel en niet te ver gaand jullie weten maar al te best hoe vlug men in discussiekan gaan en dan zal deze jongen vlug weg zijn vrees ik. Tja man techniek gaat ver en dikwijls zeer diepgaand. Tracht zoveel mogelijk samen te vatten van al de info die je hier zal krijgen en veel succes met je onderzoek, wie weet ga je voor de drol ook eens sleutelen en word je ook gebeten door deze microop en wordt techniek je passie het zal je in elk geval niet vervelen geloof me.
 
Back
Top