Verschil 2takt/4takt

faraon

Well-Known Member
hoi,
ik ben nieuw op dit forum en ook heb ik nog geen ervaring met scooters..
nou weet ik wel wat maar dus nog niet veel.
maar ik ben dus aan het kijken naar scooters alleen is er verschil in 2takt of 4takt..
mij is verteld dat 4takt veel minder snel kapot gaat dan 2takt en is dit waar...
en wat zou beter voor mij zijn als ik een nieuwe scooter koop van 50cc die ik tussen de 65 en de 70 wil laten lopen..?
gr. faraon
 
Advertisement - register to remove this

ik weet dat 4 takt met kleppen werkt aan gezien de zuiger 4 slagen maakt voor q verbranding zeg maar:

inlaat
compressie
arbeids slag
uitlaat.

een 2 takt doet dit in 2 slagen

verder heeft een 4 takt iets meer koppel. word veel gebruikt in heuvel gebieden te denken aan italy

nja dieper er op in gaat het ook wat ver voor mij denk ik ;)
 
Vergeet niet dat 4takt stukken zuiniger, betrouwbaarder, minder slijtage heeft en minder lawaaiig is, dat zijn de hoofdredenen voor het gebruik boven 2 takt.
 
Vergeet niet dat 4takt stukken zuiniger, betrouwbaarder, minder slijtage heeft en minder lawaaiig is, dat zijn de hoofdredenen voor het gebruik boven 2 takt.


maar toener tijd dat ik naar tt ging jaar gelede was ik met een pro minibiker die zij als je een of andere prop uit de demper haalde dat een 4 takt meer decibel aangeeft door de zware brom. op een meter althans.

maar voor ons gehoor niet te merken. ( zonder die demping)

mja dat is van horen en zeggen heb ik nog niet gelezen.

*edit* dus het is voor jou moet je heeeel veel rijden, of gewoon normaal. wil je sneller wat bij 4 takt lastiger is.
 
4-takt:
- zuiniger
- minder kabaal :(
- 1 ontsteking elke 2 slagen

2-takt:
- elke slag een ontsteking
- lekkere herrie
- momenteel vanwege de beschikbare onderdelen veel makkelijker op te voeren
- hoger vermogen haalbaar met 50cc / 70cc in vergelijking met 4-takt
- slijtgevoeliger dan 4-takt, vooral bij hogere snelheiden

ff op een rijtje =)
 
Uhm. een slag is 1 beweging. 1 rotatie zijn 2 slagen.

4takt: 1 onsteking per 4 slagen -> 4 STROKE=slag=takt (of 2 rotaties)
2takt: 1 onsteking per 2 slagen -> 2 STROKE=slag=takt (of 1 rotatie)
 
4-Stroke-Engine.gif
Arbeitsweise_Zweitakt.gif



Makkelijkste manier om het uit te leggen. :)
Overigens is het in de scooter wereld niet helemaal waar dat 4takt betrouwbaarder is, gezien bijna alle 4takt blokjes uit china komen. De gene die dit niet zijn zullen idd betrouwbaarder zijn :)
 
ik zit dus toch een beetje bij een 4takt want ik moet iedere dag 14km naar school en ook nog naar de sport toe dusja.. 60-65 is trouwens genoeg.. ik heb het liefst een scooter die het minst snel slijt met deze gegevens :)
hoop dat jullie me verder kunnen helpen
gr. fara
 
het ligt er geheel aan wat voor 4 takt je neemt , als je bijv. een chinees ding tegenover een merk als Yamaha of Peugeot 2 takt gaat zetten neem ik 100 keer zo lief een goed merk en 2takt dus..

een 4 takt heeft eigenlijk maar 2 voordelen , zuinig en beter voor het millieu..

uiteindelijk zijn 4 takten niks betrouwbaarder als 2 takten MITS er niet mee gerotzooid word.

een 4 takt heeft wel het nadeel dat opvoeren net wat moeilijker is , een ALS de boel versleten is of kapot loopt zal het gauw stukken meer kosten dan een 2 takt.

aan beide zitten voordelen en nadelen ..

zo simpel is het..
 
Gezien jouw situatie zou ik 4-takt nemen. De piaggio blokjes zijn behoorlijk goed, maar een kymco is naar mijn idee nog wel van betere kwaliteit. (Ook een stukje duurder)

Gr,
Tom
 
ik zat te denken aan de AMG V50cc deze is niet te duur. alleen weet ik nog niet hoe zuinig hij is want dat speelt bij mij ook een rol..
 
het ligt er geheel aan wat voor 4 takt je neemt , als je bijv. een chinees ding tegenover een merk als Yamaha of Peugeot 2 takt gaat zetten neem ik 100 keer zo lief een goed merk en 2takt dus..

een 4 takt heeft eigenlijk maar 2 voordelen , zuinig en beter voor het millieu..

uiteindelijk zijn 4 takten niks betrouwbaarder als 2 takten MITS er niet mee gerotzooid word.

een 4 takt heeft wel het nadeel dat opvoeren net wat moeilijker is , een ALS de boel versleten is of kapot loopt zal het gauw stukken meer kosten dan een 2 takt.

aan beide zitten voordelen en nadelen ..

zo simpel is het..

Een 2-takt heeft wel degelijk een stuk meer onderhoud nodig dan een goede 4-takt. En dit is natuurlijk direct gekoppeld aan de betrouwbaarheid! Bovendien kan een goed 4-takt blok wel 3x zoveel kilometers op de teller hebben dan een 2-takt, dus die extra kosten voor revisie hoef je naar mijn idee niet mee te rekenen.
 
Over het algemeen heeft een 4takt ook een varioring, als je die verwijderd zal je zo rond de 65 zitten.

koop aub gewoon een ZIP 2000 4takt, kosten nieuw in de winkel slechts 1200 euro!

gr
 
Een 2-takt heeft wel degelijk een stuk meer onderhoud nodig dan een goede 4-takt. En dit is natuurlijk direct gekoppeld aan de betrouwbaarheid! Bovendien kan een goed 4-takt blok wel 3x zoveel kilometers op de teller hebben dan een 2-takt, dus die extra kosten voor revisie hoef je naar mijn idee niet mee te rekenen.

nou , een 4 takt zal toch ook wel zijn onderhoud moeten hebben ,en dat is niet veel meer of minder dan een goeie 2 takt , MITS origineel of onbegrensd en niet mee gekloot..
 
nou , een 4 takt zal toch ook wel zijn onderhoud moeten hebben ,en dat is niet veel meer of minder dan een goeie 2 takt , MITS origineel of onbegrensd en niet mee gekloot..
idd, een 4takt heeft ook nog eens veel meer dingen die kapot kunnen lopen, denk aan kleppen, nokken as en distributie riem alleen al.
 
Last edited:
maar nieuw uit de winkel zal het pas na 1.5 a 2 jaar kapot gaan.. als ik er goed mee omga.. en kan iemand me miss een plaatje laten zien van waar de vario ring zit? want ik weet dat ie er is en wat ie doet maarja... waar:+
 
maar nieuw uit de winkel zal het pas na 1.5 a 2 jaar kapot gaan.. als ik er goed mee omga.. en kan iemand me miss een plaatje laten zien van waar de vario ring zit? want ik weet dat ie er is en wat ie doet maarja... waar:+

dat ligt eraan wat voor kwaliteit je koopt..
 
Back
Top