Verschil 2 takt en 4 takt olie

Status
Not open for further replies.

brave-one

Well-Known Member
eeeyz, een vriend van me heeft in zijn scooter 4 takt olie gedaan... (niet zo heel veel maar toch)..
kan dit kwaad en wat is het verschil..
mzzls, Koen
 
Advertisement - register to remove this

Het verschil:
- 2 takt is voor 2 takt motoren
- 4 takt is voor 4 takt motoren

(Do'h) weer een nutteloze reply van mij ..

Of het kwaad kan, geen idee ...
 
Last edited:
Mja, het is niet echt optimale smering.
De 2takt olie vermengt beter met benzine dan 4takt, en zal andere eigenschappen hebben. 4takt olie is ook minder om te verbranden, want je hoort er heel weinig van te verbruiken, terwijl 2 takt olie ook beter verbrandt.
 
We hebben ooit geprobeerd bij een Puch 4 takt olie te mengen met benzine ik kan je vertellen dat die zooi niet verbrand en alles was aangekoekt in dat cillindertje
 
4-takt olie in een 2-takt motor gooien is OLIEdom.

2-takt olie is een mengolie die dus samen met de benzine verbrand. Dat doet 4-takt olie dus niet echt lekker. Voor je het weet zit alles dichtgekoekt. Ik zou het lekker aftappen en er goede olie in doen.

Nog even voor de goede orde. 4-takt verbruikt normalitair bijna geen olie. Dit blijft in het carter.
 
2-takt olie: smering met verbranding
4-takt olie: smering zonder verbranding
hieruit kun je de conclusie trekken dat 4 takt olie dus niet echt fijn zal meewerken als je dat bij je benzine in pleurt:), het is niet bedoeld om te worden verbrand en zal dat derhalve ook slecht en maar gedeeltelijk doen, met als resultaat een dikke aanslag in je verbrandingskamer, uitlaatpoort , en misschien zelf uitlaat.
gezond verstand gebruiken?

groeten Luuk
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top