Verschil 105 & 107mm Koppeling / As / Huis / Poulie

Rommit

Electro Expert
Hallo heren & dames,

Helaas zie ik zelf door de bomen het bos niet meer en iedereen roept wat anders , dus vandaar dat ik een topic open. Waarin ik hoop het voor mijzelf en voor anderen definitief duidelijk te maken

De vraag :

Wat is het verschil tussen een 105 & 107mm Koppeling / As / Huis etc.. ?

Nu had ik de volgende gegevens gevonden door middel van de search / google etc.. :

Minarelli Horizontaal :

< ( voor ) 1996 is voorzien van een 105 mm koppeling

Deze dus :

105ijp.jpg


Koppelingshuis heeft als herkenning 6 grote gaten
Koppeling heeft 2 segmenten

> ( na ) 1996 is voorzien van een 107 mm koppeling

Deze dus :

107ai.jpg


Koppelinshuis heeft als herkenning 6 kleine gaten
Koppeling heeft 3 segmenten

Nu de herkenningspunten van de koppeling & huis duidelijk zijn , wil ik wat dieper ingaan op de rest.

Namelijk de poulie , hoe weet je of je met een poulie van een 105 of een 107 versie hebt te maken ? zijn de pouliedelen groter of kleiner , schuiner of niet ?

Of zit hier geen verschil ?

En natuurlijk de as waarop deze gemonteerd word.

Is de as van een motorblok van na 1996 bijv dikker ? of is deze anders vertand ?

Of is de lengte hiervan anders ?

Hopelijk kan iemand mij verder helpen , en zo een hoop fabeltjes de wereld uit helpen !

bedankt !
 
Advertisement - register to remove this

de ingaande assen van zowel de horizontale blokken als verticale blokken zijn exact gelijk , alleen de horizontaal kort is anders maar daar passen wel dezelfde poelies op.

de 105 en 107 meet je in de trommel , zo simpel is het.

gaten tellen gaat niet op , omdat de gaten niet altijd zeggen wat de diameter is.

kort gezegd , alle poelies van minarelli zijn gelijk en passend op elkaar en de maten meet je door de trommel te meten.
 
Misschien onduidelijkheid van mijn kant , het gaat hierbij om minarelli horizontaal LANG ( de SD & DD versie )

Dat de maat word aangegeven door middel van het koppelingshuis op te meten was mij inmiddels duidelijk.

De vraag ging mij er meer om , of het juiste type op het juiste motorblok wordt gemonteerd.

Dus dat bijv een 105mm versie niet op een motorblok word gemonteerd van na 1996 ( dus voor de 107 mm versie ).

Aangezien ook de snaar verschil heeft ( de 107 of 105 versie ) , je zou dus zeggen dat een 107 poulie groter is als een 105

tevens had ik in dit topic gekeken :

http://forum.scooterforum.net/forum/f50/howto-diploze-minarelli-vario-setup-71341/

Daarin staat het volgende :

"
-Als je standaard koppeling 2 voetjes heeft dan moet je de torque driver "voor 1996, 105mm koppeling" hebben.
-Als je standaard koppeling 3 voetjes heeft dan moet je de torque driver "na 1996, 107mm koppeling" hebben.

LET OP HET GAAT ALLEEN OM DE STANDAARD KOPPELING DIE IN DE SCOOTER ZAT TOEN HIJ NIEUW WERD GEKOCHT. Bij 2e hands scooters of poelies die je van een ander hebt gekregen klopt dit vaak niet meer. De enige 100% veilige methode om erachter te komen wel type je hebt is het opmeten van de gladde glimmende as waar de torque driver overheen schuift.

De diameter van deze as NA 1996 is 34mm. De omtrek is 103.5mm
De diameter van deze as VOOR 1996 is 33mm. De omtrek is 107mm"

Nu heb ik de diameter van die as opgemeten , maar die is bij mij 17 mm ?

afb0284.jpg
 
snaar is gelijk hoor!

bij 105 en 107 , het is alleen het verschil in koppelingshuis en dus ook de koppeling!

de assen zijn ook exact gelijk!

Het aantal segmenten op de koppeling kun je niet van op aan , aangezien er ook imitatiekoppelingen zijn die 3 segmenten hebben maar 105mm trommel moeten hebben!

en als ik me niet vergis zijn er std ook 105 koppelingen met 3 segmenten!

het is gewoon uitwisselbaal zolang je maar op de koppeling versus trommel let!

verticaal , SD en DD horizontaal dus..

alleen de Minarelli horizontaal kort is de snaar korter van!!
 
nu je het zo hebt over as van 34 en 33 mm , wat ik me kan voorstellen is dat hier het deel waar de drukveer over schuift misschien bedoeld word oid. ofwel de as waar de torquedriver over schuift , maar dit is alleen belangrijk als je een andere torquedriver gaat monteren!
 
Nou daarom was ik al aan het meten , aangezien er toch ergens een meetbaar verschil moet zitten.

Korte conclusie :

* Assen van VOOR & NA 1996 zijn gelijk , het maakt dus niet uit of je een 105 of een 107 mm monteerd.
* Zo ook voor de snaren , hierin zit geen verschil wederom zijn 105 & 107 versie gelijk.


Nu zit het meten van de koppelingshuis wel goed , hierin meet je duidelijk 105 of 107.

Maar wat betreft de meting aan de koppeling zelf , zit hier nog verschil ?

Kan je door het meten van de koppeling zelf een conclusie trekken of er een 105 of 107 huis op moet ?

Want als ik het dus goed begrijp kan je je niet vasthouden aan het aantal segmenten !
 
koppeling is inderdaad verschillend , maar dit is bij een gebruikte koppeling wat lastiger ivm slijtage!

ik heb wel imitatiekoppelingen liggen die voor een diameter 105 huis zijn maar toch 3 segmenten hebben.

een koppeling voor 107mm past niet of HEEL erg strak in een 105 trommel , dit wil soms maar pakt dus vrijwel meteen aan , andersom wil wel , 105 koppeling in een 107 trommel , voor nood wel vaker gedaan en werkt ook wel goed , alleen niet helemaal ideaal omdat de veren toch langere uitgerekt worden.

dus eigenlijk kun je altijd een 107 koppelingstrommel gebruiken als je het niet zeker weet.
 
Nu had ik een koppelingshuis liggen , deze had het uiterlijk van een 105 ( 6 grote gaten ) en past ook prima op de as.

Helaas had deze wel ongelofelijk veel speling / vrije ruimte met de koppeling , bij nader opmeten bleek deze maar liefste 112 mm te zijn !

Na wat zoek werk bleek dit een koppelingshuis te zijn van een CPI/KEEWAY

Tevens heb ik nog een huis liggen ( 6 kleine gaten uiterlijk van een 107 ) , maar deze past weer niet op de as ? ( te grof of te fijn vertand ? ) dus waar deze van is ? ( piaggio ? )

Ik heb nu dus iets van 4 koppelingen liggen & 3 huizen , maar geen goede combinatie !
 
Ik heb 3 koppelingshuizen :

* 112mm , deze is afkomstig van een CPI maar past dus ook op Minarelli.
* 107mm , dit koppelingshuis is heel fijn vertand ten opzichte van een Minarelli ( zou dus een Piaggio huis moeten zijn ? )
* 107mm , Deze is van Stage6 ( met van die luchthappers aan de buitenkant )

En 3 complete koppelingen

Allen voorzien van standaard poulie's maar met de volgende opzet :
* Malossi koppeling ( welk type is mij onbekend ? ) met blauwe trekveren en gele drukveer
* Standaard koppeling met standaard ( donker grijs ? ) trekveren met standaard drukveer ( deze zit nu gemonteerd )
* Standaard koppeling met standaard ( donker grijs ? ) trekveren en rode drukveer
 
Dat klopt , maar de scooter ( aerox ) gaat terug naar standaard.

Vandaar dat ik nu even zit met of ik wel de juiste koppeling / huis etc.. combineer
 
Wat betreft de V-snaar nog even.

Als ik het zo zie komen artikelnummers niet overeen met een 105 of 107 uitvoering

bijv :

Tandriem Dynaflex Minarelli Horizontaal / Verticaal 105mm CODE : CT019

Tandriem Dynaflex Minarelli Horizontaal / Verticaal 107mm CODE : CT081
 
gewoon een 107mm std imitatie trommel bestellen en erop zetten , dan ben je in 1 keer klaar.

die Stage6 trommel zou je ook gewoon kunnen gebruiken.

dat met die snaren weet ik niet , maar normaal gesproken passen ze op beide , dus waarom ze het een andere code geven...
 
In de snaren zit volgens mij geen verschil. Dit omdat het verschil 105 - 107 bepaald wordt door de koppeling zelf en niet door de poulies.
Ik heb een 110mm koppeling van morini @ mina met een '107mm v-snaar', en nooit ergens last van gehad.
Kan dus gewoon volgens mij :p
 
Hierbij even een korte update.

Via marktplaats een passende orginele 107 mm koppelingshuis weten te vinden.

Scooter is inmiddels alweer weg.

Wat betreft de snaren , hiervan heb ik de 105 & 107 mm besteld ( zal ze eens naast elkaar leggen om te kijken of er echt geen verschil inzit ).

Kan niet verklaren waarom ik 2 verschillende bestelcodes ervan heb.

Tevens heb ik een 105 mm koppeling bemachtigd ( versleten schoenen dat wel ) , eens kijken of ik merkbare / meetbare verschillen kan vinden ten opzichte van een 107 mm versie.
 
de 105 koppeling is kleiner , dus de afstand tussen de segementen en trommel is groter als je deze in een 107 trommel zet. Ik heb dit weleens vaker gedaan met nieuwe Hebo koppelingen , die verkochten we veel waar ik toen werkte en soms waren de 107mm koppelingen op en had de eigenaar van de zaak wel beloofd dat het klaar zou zijn die dag!

dus 105mm koppeling erin ipv 107 , dit gaat prima alleen moet je de veren iets minder strak zetten , of zelfs slappere veren in verhouding tot de 107mm versie. het draaide dus makkelijker toeren op dezelfde stand met een 105mm koppeling , wat ook logisch is omdat het langer duurt voordat de segmenten de trommel raken en dus ook de veer verder uit rekken.

Het heeft overigens nooit problemen gegeven ,het is ook maar 2mm in de totale diameter , dus dat is niet veel. Het hoefde geukkig niet al te vaak :p
 
Back
Top